2025-02-11 13:33:56 JPM redakcja1 K

Pomimo globalnych ambicji 25 rocznica Seoul Fashion Week nie powiodła się

Od czasu swojego powstania w 2000 r. Seoul Fashion Week (SFW) przeszedł długą drogę, świętując w tym roku swoje 25-lecie. Z lokalnej wystawy mody przekształcił się w globalną platformę, która wprowadza koreańskich projektantów na scenę międzynarodową.

Zdjęcie: SFW

Świętując ten kamień milowy, wydarzenie SFW jesień-zima 2025 odbyło się w zeszłym tygodniu, wypełniając Dongdaemun Design Plaza (DDP) w centrum Seulu ambicją ponownego położenia podwalin pod rosnący wpływ koreańskiej mody na scenie globalnej poprzez różne programy, w tym pierwsze Seoul Fashion Forum.

Jednak pomimo tych wysiłków w DDP utrzymywało się poczucie pustki. Zimne, poniżej zera temperatury wydawały się odstraszać miłośników mody, zamiast przyciągać ich świąteczną atmosferą i innowacyjnymi kreacjami koreańskich projektantów.


Modelki chodzą po wybiegu podczas kolekcji FW DAILY MIRROR w piątek. Zdjęcie: SFW

SFW, organizowane przez Seoul Metropolitan Government, reklamowało, że będzie oferować różnorodne wydarzenia, od pokazów mody 19 koreańskich marek, ośmiu prezentacji i targów z udziałem 130 marek modowych, po wydarzenia publiczne, takie jak stoisko DJ-a i food trucki na placu oraz rozdawanie biletów na pokazy mody na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy”.

Po otwarciu pokazem kolekcji F/W lokalnej marki HANNAH SHIN miejsce wydawało się rozpalać żywą energię, a reporterzy tłoczyli się, aby robić zdjęcia gwiazdom pozującym po krótkim zejściu po kultowych niebieskich schodach wyłożonych dywanem w drodze na miejsce pokazu mody. Jednak świątecznego nastroju nie udało się utrzymać w miarę postępu tygodnia mody. Krótkie sesje na niebieskim dywanie, z udziałem słabej obsady celebrytów zaledwie 20 minut przed pokazami mody, odbywały się dwa do trzech razy dziennie, w odstępach godzinnych. Wraz z dwoma food truckami i małym stanowiskiem DJ-a, elementy te wydawały się zbyt przeciętne, aby przyciągnąć uwagę publiczności i stworzyć atmosferę festiwalu, której zwykle oczekuje się od miejskiego wydarzenia modowego.

„W miarę jak gorączka kultury koreańskiej ogarnia cały świat, marki mody koreańskiej rozszerzają swój zasięg poza rynki krajowe, otwierając sklepy w Paryżu, Szanghaju i Japonii… Wierzę, że Seoul Fashion Week, wraz z oddanymi wysiłkami pełnych pasji i oddanych projektantów, posłużył jako kluczowy kanał rozwoju mody koreańskiej, która pokazuje swoją siłę na całym świecie”, powiedział Joo Yong-tae, zastępca burmistrza Seulu ds. gospodarki, otwierając Seoul Fashion Forum w środę.


Reporterzy robią zdjęcia celebrytom na ścianie medialnej podczas SFW w środę. Zdjęcie: SFW

SFW początkowo skupiało się na rynku krajowym, prezentując uznanych lokalnych projektantów, zanim przeniosło uwagę na pielęgnowanie nowych talentów, aby przewodzić scenie mody koreańskiej dzięki programom takim jak Generation Next. Po przetrwaniu pandemii COVID-19 dzięki bezkontaktowym pokazom mody w 2020 r. wydarzenie od tego czasu przeniosło swoją uwagę na pomoc lokalnym projektantom w wejściu na rynek globalny.

Jednak wybieranie uczestniczących marek wyłącznie z obiecujących, ale stosunkowo nowych projektantów wydawało się nieskuteczne w przyciąganiu uwagi globalnego przemysłu modowego. Oferowało to niewielką zachętę dla międzynarodowych kupców i profesjonalistów z branży do angażowania się lub zawierania umów biznesowych z prezentowanymi markami.

W składzie tego tygodnia mody znalazło się kilku aspirujących lokalnych projektantów, którzy powoli zyskiwali zainteresowanie globalnych konsumentów, takich jak EENK, AJOBYAJO i BONBOM, ale obejmując dobrze znane marki oferujące pierwsze spojrzenie na swoją kolekcję F/W na wydarzeniu, można było wykorzystać SFW do pozyskania większej liczby globalnych agentów lub konsumentów, którzy przyjdą na pokazy.

„Po przejrzeniu listy marek obecnie prezentowanych na Seoul Fashion Week, miałem pytanie, jaki jest jasny przekaz. Myślę, że musimy stworzyć środowisko, w którym, jeśli międzynarodowi kupcy przyjdą na te pokazy, będą mogli zobaczyć różnorodną gamę marek, które mogą przedstawić koreańską modę klientom zainteresowanym Koreą i koreańskimi produktami za granicą. To naturalnie doprowadzi do tego, że więcej międzynarodowych kupców będzie dobrowolnie szukać tutaj okazji”, powiedział Chung Joon-ho, dyrektor generalny Lotte Department Store, podczas swojej sesji na forum, zauważając, że SFW powinno starać się przyjąć strategie innych dużych tygodni mody.

Chung dodał: „W przypadku wydarzeń tygodnia mody w każdym dużym globalnym mieście jest wiele wydarzeń, takich jak imprezy i wydarzenia towarzyskie, na których profesjonaliści mogą nawiązywać kontakty. Jest to niezwykle ważny czynnik, który daje ludziom powód do odwiedzenia tego miasta (na tydzień mody)”.

Autor:
Lee Gyu-lee | Tłumaczenie Zofia Stanisławsa — praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://www.koreatimes.co.kr/www/culture/2025/02/199_391923.html

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE