Zdjęcie: Violet Amoabeng
Ghańska firma została założona w 2014 roku przez Violet Amoabeng i oferuje produkty takie jak żele oczyszczające, peelingi, olejki i masła. „Bez trików, bez toksyn, bez odpadów — tylko surowe, jadalne ghańskie dobro, które sprawia, że ludzie czują się zauważeni, docenieni i połączeni z czymś znaczącym” mówi Amoabeng
Dla niej zasada jest prosta: „Jeśli nie możesz tego zjeść, po co nakładać to na skórę?” ponieważ „wszystko, co nakładamy na skórę, wchłania się do naszego organizmu.”
Masło z nasion palmy olejowej, wytwarzane z lokalnie pozyskiwanych pestek, zmieszanych z kakao i wanilią, pełni funkcję balsamu do skóry i włosów i zdobyło nagrodę dla Najlepszego Produktu Ekologicznego podczas Ghana Beauty Awards 2024.
Co ciekawe, jego naturalny, lekko dymny i czekoladowy aromat sprawia, że jest ono również popularnym składnikiem kulinarnym wśród lokalnych klientów, takich jak piekarnia Sorella Bakery w Akrze. Skin Gourmet wykorzystało je nawet w cieście, które podarowało klientom kupującym ich produkty.
„Stworzyliśmy ciasto z masła palmowego z pastą z marakui i limonkowym kremem maślanym” opowiada Amoabeng. „Dymna głębia masła palmowego idealnie skomponowała się z cytrusową świeżością i tropikalnym kremem.”
Peeling cukrowy z hibiskusa i herbaty od Skin Gourmet to barwna, słodko-kwaśna mieszanka o działaniu antyoksydacyjnym, przeciwzapalnym i przeciwtrądzikowym. Zawiera cukier trzcinowy, sproszkowany surowy hibiskus, surowy olej kokosowy, ghańską sól morską, olejek eteryczny z drzewa herbacianego oraz dziki miód z północy. Co ciekawe, można go także dodawać do potraw i napojów. Według Amoabeng, znana szefowa kuchni i laureatka Time Earth Award 2025, Selassie Atadika, używała sproszkowanego hibiskusa i oleju kokosowego w swojej kuchni.
Wykorzystując ghańskie zasoby
Amoabeng, która uzyskała tytuł MBA na kierunku Business Administration na Shenandoah University w Stanach Zjednoczonych, wpadła na pomysł założenia firmy, szukając idei biznesowej, która mogłaby tworzyć miejsca pracy i wspierać rozwój gospodarczy Ghany, wykorzystując bogactwo jej zasobów naturalnych.
Po tym, jak udało jej się wyleczyć spierzchniętą wargę masłem shea, próbowała zdobyć więcej i dowiedziała się od lokalnej społeczności, że oni to masło spożywają. Zainspirowana tą wiadomością, w 2014 roku założyła Skin Gourmet, dysponując zaledwie 45 dolarami.
Obecnie współpracuje z małymi gospodarstwami rolnymi i lokalnymi społecznościami w Ghanie, aby pozyskiwać surowce do wstępnej obróbki. Produkty są następnie pakowane w Akrze, a potem promowane, dystrybuowane i sprzedawane w ponad 30 krajach na świecie, w tym w Szwajcarii, Japonii, Katarze, Turcji, Niemczech i we Francji.
Według Grand View Research, globalny rynek jadalnych kosmetyków został wyceniony na 266 milionów dolarów w 2023 roku — przyciągając konsumentów, którzy „coraz bardziej niepokoją się składnikami kosmetyków, które nakładają na swoje ciało, oraz martwią się o swoje ogólne zdrowie.”
Firma badawcza Technavio prognozuje, że rosnąca baza konsumentów w Afryce, zwłaszcza poszukujących naturalnych składników i produktów przeciwstarzeniowych, przyczyni się do wzrostu afrykańskiego rynku kosmetyków i produktów do pielęgnacji ciała o 8,18 miliarda dolarów między 2023 a 2028 rokiem.
Coraz więcej afrykańskich firm tworzy kosmetyki specjalnie z myślą o afrykańskich konsumentach, jak na przykład Uncover, założona w 2020 roku w Kenii, która w swoich produktach wykorzystuje afrykańskie składniki, takie jak baobab czy ekstrakt z liści rooibos.
Amoabeng obecnie planuje dalszą ekspansję firmy i dotarcie do konsumentów na całym świecie. Kieruje się swoją wiarą w Boga i podkreśla: „Wszystko, co tworzymy, zaczyna się od modlitwy i refleksji, bo prawdziwa innowacja pochodzi od Niego. To nie tylko tworzenie kosmetyków — to odpowiedzialność i opieka.”