2023-09-27 17:43:48 JPM redakcja1 K

Rola rodziców w walce z lękiem – jak uczyć dzieci radzenia sobie w sytuacjach lękowych?

Eksperci zajmujący się zdrowiem psychicznym twierdzą, że sposób, w jaki rodzice reagują na lęki swoich dzieci, może mieć wpływ na ich zdolność do radzenia sobie z ich problemami. Oto kilka porad, jak można pomóc dzieciom przejść przez tę traumę.

Eksperci ds. zdrowia psychicznego twierdzą, że rodzice dzieci cierpiących na stany lękowe powinni mieć kontrolę nad rozwojem emocjonalnym swoich dzieci bez podsycania w nich lęków.

Główną przyczyną kryzysu psychicznego u dzieci w Stanach Zjednoczonych jest wzrastający odsetek cierpiących na stany lękowe. 

Według statystyk Amerykańskiego Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorobom zdiagnozowano zaburzenia lękowe u około 5,8 miliona dzieci w latach 2016–2019 w Stanach Zjednoczonych. Od początku pandemii covid-19 liczba dzieci cierpiących na stany lękowe uległa jeszcze większemu wzrostowi.

Dzieci z zaburzeniami lękowymi doświadczają uporczywych i nadmiernych zmartwień, które zakłócają ich codzienne życie. Zaburzenia te mogą obejmować zarówno zaburzenia lękowe uogólnione (GAD) związane z codziennymi problemami, jak i lęk społeczny, w którym dzieci unikają sytuacji i kontaktów społecznych, ponieważ obawiają się, że ich zachowanie będzie odebrane w negatywny sposób.

Objawami zespołu lęku uogólnionego (GAD) u dzieci są problemy z koncentracją, zaburzenia snu, moczenie nocne, koszmary senne, zaburzenia odżywiania, przywiązanie do bliskich, unikanie codziennych czynności i brak pewności siebie w radzeniu sobie z codziennością lub stawianiu czoła nowym wyzwaniom. Dzieci cierpiące na stany lękowe często potrzebują rozproszenia ich obaw.

Niektóre dzieci doświadczają również objawów fizycznych, w tym częstego korzystania z toalety, płaczliwości, bólów głowy, zawrotów głowy, uczucia pustki w głowie, pocenia się, bólów brzucha, nudności, skurczów, wymiotów, wiercenia się lub bólów mięśniowych.

Eksperci twierdzą, że niektóre zachowania, takie jak napady złości lub bunt, nie muszą być objawem braku szacunku, a za to mogą być przejawem niepokoju. Dzieci często mają problem, aby wyrazić swoje uczucia słowami.

Z powodu zaburzeń lękowych większość dzieci może odczuwać pewien strach. Jeśli jednak napady lęków nasilają się i występują kilka razy w ciągu dnia lub tygodnia, zakłócając codzienne funkcjonowanie, Amerykańska Akademia Pediatrii (AAP) zaleca, aby rodzice skonsultowali się z psychologiem lub psychiatrą w celu dostarczenia dziecku fachowej pomocy.

Nieleczony lęk może mieć wpływ zarówno na zdrowie fizyczne, jak i emocjonalne. Najskuteczniejszą formą leczenia lęku jest terapia poznawczo-behawioralna (CBT), czyli forma psychoterapii mająca na celu wywołanie zmiany w sposobie myślenia i nauczeniu nowych funkcjonalnych zachowań poprzez stawianie nowych wyzwań.

Eksperci zajmujący się zdrowiem psychicznym twierdzą, że unikanie sytuacji lękowych wywołuje cykl, w wyniku którego nasilają się objawy zaburzenia. Dlatego istotne jest, aby rodzice pomogli swoim dzieciom zidentyfikować źródła ich lęków i zapewnili im skuteczne sposoby radzenia sobie z sytuacjami wywołującymi lęk.

Jak mówi Rachel Busman dla CNN, psycholog kliniczna specjalizująca się w leczeniu lęków, ważne jest, aby rodzice nie robili nacisku na swoje dzieci. Zaleciła im zadawanie pytań otwartych, takich jak: „Zauważyłem, że masz trudność z wykonaniem danego zadania. Co się dzieje?” zamiast: „Czy bałeś się wejść do tego pomieszczenia, czy nie przypadły Ci do gustu tamte osoby?”.

Ekspertka dodaje, że rodzice powinni mieć kontrolę nad rozwojem emocjonalnym swoich dzieci bez podsycania w nich lęków. Nie zaleca się wmawiania dzieciom, że nie mają się czego bać, ale też nie powinno pogłębiać się ich strachu. Chociaż pierwszym odruchem niektórych rodziców jest chronienie i pocieszanie swoich dzieci, to mogą tym utwierdzać ich w lękach. 

Zamiast pocieszania, Busman doradza rodzicom, aby przyznali się do trudnej sytuacji, a następnie utwierdzili dzieci, że wspólnie są w stanie znaleźć rozwiązanie.

Eksperci podkreślają również znaczenie uczenia dzieci, że nie wszystko układa się po naszej myśli. Doradzają rodzicom, aby ci wyrażali wiarę w zdolność swoich dzieci do radzenia sobie z sytuacjami, które nie zawsze idą zgodnie z ich zamiarem lub wyobrażeniem. Rodzice powinni utwierdzać dzieci w przekonaniu, że gdy nauczą się odnajdywać w niewygodnych sytuacjach, negatywne odczucia związane z lękiem z czasem osłabną. 

Według VeryWell Family jednym ze sposobów nauczenia dzieci tolerowania sytuacji wywołujących niepokój jest stosowanie metody „drabinki”. Wymaga to od rodziców stworzenia serii małych kamieni milowych w rozwoju dzieci, które powinny osiągnąć. Przykładowo, jeśli dziecko boi się spać samo, poproś je, aby przeniosło się na materac obok Twojego łóżka i zasnęło, a potem powoli przesuń materac bliżej drzwi. Następnie pozwól dziecku zasnąć z Tobą we własnym łóżku w jego pokoju, aż samodzielnie zaśnie w swojej sypialni.

Według Child Mind Institute istotne jest także bycie dobrym wzorem do naśladowania. Rodzice powinni dać szansę swoim dzieciom doświadczyć radzenia sobie ze stresem i niepokojem. Kiedy zbliża się szczególnie stresujące wydarzenie w życiu dziecka, rodzice powinni wspólnie omówić, co może się stać i jak należy się zachować. Przykładowo, jeśli dziecko martwi się, że mama nie odbierze go o czasie ze szkoły lub z piłki nożnej, to rodzic powinien wcześniej ustalić z nim, że wtedy może zgłosić się do nauczyciela lub trenera.

Dział: Problematyka

Autor:
Tracey Romero | Tłumaczenie: Michalina Roszkowska

Żródło:
https://www.phillyvoice.com/anxiety-children-coping-strategies-parents/

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE