14.05.2025 JPM Redakcja

Wewnątrz tajemniczego świata Zary

Zapowiada się bardzo seksowne lato, z nutką romantyzmu, kowbojstwa i rock and rolla.

Zdjęcie: Pexels

Tak twierdzi przynajmniej Mehdi Sousanne. A powinien wiedzieć – jest projektantem w Zarze, który pomaga tworzyć ubrania dla jednej z najbardziej udanych marek w historii mody ulicznej (High Street fashion).

Zara należy do Inditexu, największego na świecie detalisty odzieżowego, który prowadzi sieć sklepów, w tym Massimo Dutti i Pull & Bear.

Firma opiera się na 1800 dostawcach z całego świata, ale prawie wszystkie ubrania trafiają do Hiszpanii, gdzie znajduje się jej siedziba, skąd są wysyłane do sklepów w 97 krajach.

Zara nie prowadzi reklam i rzadko udziela wywiadów. Ale z okazji 50-lecia otwarcia pierwszego sklepu przyjechałam na ogromny kampus firmy w Galicji, by spotkać się z szefem i pracownikami i rzucić okiem na to, jak działa ta tajemnicza marka.

To moment, w którym firma musi odnaleźć się na szybko zmieniających się rynkach, mierząc się z rosnącą konkurencją ze strony ultra-tanich graczy internetowych, takich jak Shein i Temu, którzy wysyłają swoje produkty bezpośrednio z Chin, oraz z niepewnością związaną z amerykańskimi cłami.

Jednak Oscar Garcia Maceiras, dyrektor generalny Inditexu, twierdzi, że cła wprowadzone przez prezydenta USA Donalda Trumpa nie zakłócą łańcucha dostaw ani nie zmienią planów Zary dotyczących dalszej ekspansji w Stanach Zjednoczonych, które są już jej drugim co do wielkości rynkiem.

„Proszę pamiętać, że dla nas kluczowa jest dywersyfikacja. Produkujemy w prawie 50 różnych krajach, współpracując z niezależnymi dostawcami, więc jesteśmy przyzwyczajeni do dostosowywania się do zmian” – mówi mi.

Firma z pewnością dostosowała się i rozwinęła od czasu otwarcia swojego pierwszego sklepu, znajdującego się zaledwie kilka minut jazdy stąd, w mieście A Coruña.

Obecnie zatrudnia 350 projektantów, a pracownicy pochodzą z około 40 różnych krajów.

„Nie ma ogólnych zasad. Chodzi przede wszystkim o uczucia” – mówi Mehdi, który pracuje nad kluczowymi elementami kolekcji na dany sezon.

Twierdzi, że inspiracja może pochodzić z różnych źródeł – od „ulicy” i kina po wybiegi mody. Lubi szkicować swoje pomysły, gdy już zostanie stworzona niezwykle ważna tablica inspiracji.

W pracowni wykrojów projekty są przekształcane w papierowe szablony i przypinane do manekinów. Dziesiątki krawcowych od razu szyją pierwsze próbki z tkanin na potrzeby wstępnej przymiarki.

Twórca wzorów Mar Marcote pracuje w firmie od 42 lat i wciąż używa lupy, aby dokładnie obejrzeć każdy element odzieży, zanim trafi on do produkcji.

„Kiedy kończysz pracę nad ubraniem, widzisz, że wygląda dobrze, a potem czasem się wyprzedaje — to coś wspaniałego” – mówi.

Zara to firma, która zmieniła sposób, w jaki robimy zakupy.

Dawniej detaliści wypuszczali tylko dwie główne kolekcje rocznie – wiosna/lato i jesień/zima. Przez dziesięciolecia większość sieci zlecała produkcję tańszym fabrykom w Azji, a ubrania docierały do sklepów nawet po sześciu miesiącach.

Zara postąpiła wbrew tradycyjnemu podejściu, pozyskując wiele swoich ubrań bliżej domu i znacznie częściej zmieniając asortyment. Dzięki temu mogła znacznie szybciej reagować na najnowsze trendy i wprowadzać nowe produkty do sklepów co tydzień.

Nieco ponad połowa jej ubrań produkowana jest w Hiszpanii, Portugalii, Maroku i Turcji. W siedzibie głównej działa fabryka zajmująca się krótkimi seriami produkcyjnymi, a w pobliżu znajduje się jeszcze siedem kolejnych, również należących do firmy.

W rezultacie Zara może wprowadzać nowe produkty w ciągu zaledwie kilku tygodni.

Bardziej podstawowe elementy garderoby są produkowane z dłuższym wyprzedzeniem w krajach takich jak Wietnam i Bangladesz.

Logistyka i dane to inne kluczowe czynniki sukcesu firmy. Każda sztuka odzieży jest pakowana i wysyłana z centrów dystrybucyjnych w Hiszpanii, a także z jednego w Holandii.

„To, co jest absolutnie kluczowe, to poziom precyzji” – mówi dyrektor generalny, pan Maceiras.

„To coś, co pozwala nam podejmować właściwe decyzje w ostatnim możliwym momencie – aby odpowiednio ocenić zapotrzebowanie klientów i dostosować naszą ofertę modową do profilu klientów w różnych lokalizacjach.”

Innymi słowy – dostarczyć odpowiednie produkty do odpowiednich sklepów.

W centrali menedżerowie produktów otrzymują w czasie rzeczywistym dane o tym, jak sprzedają się ubrania w sklepach na całym świecie, a co najważniejsze – opinie od klientów. Informacje te są następnie przekazywane projektantom i kupcom, którzy mogą modyfikować kolekcje w trakcie sezonu w zależności od popytu.

W przeciwieństwie do niektórych konkurentów z sieciówek, Zara oferuje zniżki tylko podczas dwóch sezonowych wyprzedaży w roku.

Ale czy Zara zaczyna tracić swój blask po odnotowaniu wolniejszego wzrostu sprzedaży na początku tego roku?

„Kluczowym wyzwaniem dla Inditeksu jest pozostanie istotnym graczem w świecie mody, który staje się coraz szybszy i tańszy” – mówi William Woods, analityk europejskiego rynku detalicznego z firmy Bernstein.

Nie tylko główni konkurenci, tacy jak H&M, Mango i Uniqlo, starają się nadgonić, ale rynek został też zrewolucjonizowany przez Shein i Temu.

Shein osiągnął globalną sprzedaż na poziomie 38 miliardów dolarów w zeszłym roku – zaledwie o krok za Inditeksem.

Zapytany, jak poważne zagrożenie dla Zary stanowi sukces Shein i Temu, pan Maceiras podkreśla, że model biznesowy firmy nie opiera się na cenie.

„Oczywiście, zależy nam na oferowaniu klientom naszych produktów w przystępnych cenach. Ale dla nas kluczowe jest dostarczanie mody, która ma inspirować – z jakością, kreatywnością i w duchu zrównoważonego rozwoju.”

Zara przeszła długą drogę od czasu, gdy jej założyciel, Amancio Ortega, rozpoczął działalność.

Firma wciąż pozostaje w większości własnością jego rodziny, a jego córka Marta jest obecnie przewodniczącą grupy.

89-letni Ortega, znany z życia z dala od mediów, według pana Maceirasa nadal pojawia się w firmie.

„Jest obecny – fizycznie lub duchowo – absolutnie każdego dnia.”

Dział: Moda

Autor:
Emma Simpson | Tłumaczenie: Agnieszka Kopeć — praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://www.bbc.com/news/articles/c62j2dxe9zyo

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE