Rosita Missoni na pokazie swojej marki odzieżowej podczas tygodnia mody w Mediolanie we wrześniu 2017 roku. (Zdjęcie: Stefano Rellandini/Reuters)
Rosita Missoni, ceniona włoska projektantka mody, współzałożycielka marki dzianin nazwanej od jej nazwiska, zmarła w wieku 93 lat.
Podziwiana na całym świecie za jej pełną barw markę odzieżową, założoną przez nią wspólnie mężem, Ottavio, w 1953 roku, Missoni została okrzyknięta królową mody z powodu należenia do grupy projektantów, którzy wprowadzili włoski przemysł odzieży ready-to-wear na rynek globalny w latach 50. i 60. ubiegłego wieku.
W kolejnych dekadach marka Missoni stała się powszechnie znana, a para była często określana jako „geniusze koloru”, podczas gdy ich kalejdoskopowe nadruki oraz ikoniczny motyw zygzaka stały się synonimem radości płynącej z włoskiego dolce vita.
Modele w towarzystwie psa na backstage’u pokazu Missoni podczas mediolańskiego tygodnia mody we wrześniu 2019 roku (Zdjęcie: Rex/Shutterstock)
Urodzona w 1931 roku, jako Rosita Jelmini w Golasecca, w regionie Varese w Lombardii, Missoni poznała swojego przyszłego męża podczas przerwy w nauce w Londynie latem 1948 roku. On startował w finale biegu na 400 m przez płotki na Igrzyskach Olimpijskich, ona uczyła się angielskiego w szkole z internatem w Hampstead.
Po ślubie w 1953 roku para założyła mały sklep z dzianinami w Gallarate, na północ od Mediolanu, aby następnie zapuścić korzenie w pobliskim Sumirago, gdzie małżonkowie zbudowali swój dom oraz fabrykę.
Para wywołała niemałe poruszenie w 1967 roku, kiedy podczas pokazu mody w Pałacu Pitti we Florencji, Missoni wysłała na wybieg modelki bez stanika w prześwitujących topach, przez co na krótki czas zakazano im pokazywania się tam. Jednak po tym, jak zostali wsparci przez ówczesną redaktorkę amerykańskiego Vogue'a, Dianę Vreeland, zajmującą się modą edytorkę Annę Piaggi i Joan Burstein, założycielkę brytyjskiego sklepu detalicznego Browns, para przetrwała tę burzę i mogła skupić się na swojej niepowtarzalnej dzianinie, która stała się kluczem do sukcesu marki.
Według czasopisma branżowego Women's Wear Daily, zygzakowate wzory zostały wykonane przy użyciu maszyn raszlowych, używanych czasami do produkcji strojów kąpielowych i koców. „Moi dziadkowie używali ich do robienia wielokolorowych haftowanych szali z wzorami w wielkie róże i długimi frędzlami, wszystkie z nich ręcznie wiązane, takie, jak te, które nakłada się na abażury” - powiedziała Missoni.
Trójka dzieci pary, Vittorio, Luca i Angela wraz z ich dziećmi stała się kluczową częścią rodzinnego biznesu, regularnie biorąc czynny udział w promocyjnych sesjach zdjęciowych, wykonywanych przez długoletniego współpracownika rodziny, Juergena Tellera.
W 1996 r. Angela i Luca przejęli obowiązki wykonawcze, podczas gdy Vittorio został dyrektorem marketingu, a ostatecznie dyrektorem generalnym. Missoni kontynuowała pracę nad gałęzią rodzinnej firmy zwaną Missoni Home, nawet po sprzedaży mniejszościowego udziału w marce Fondo Strategico Italiano w 2018 roku.
Na początku 2013 roku, Vittorio zginął w katastrofie lotniczej, w wieku 58 lat. Ottavio nie przeżył syna długo, umierając w maju tego samego roku, w wieku 92 lat.
Pasjonatka podróży, zapalona kolekcjonerka sztuki i słynna wielbicielka pchlich targów, Missoni pod koniec życia regularnie zapraszała magazyny zajmujące się wystrojem wnętrz do robienia sesji fotograficznych w jej domu w Sumirago, jak przystało na jedną z najbardziej wpływowych kreatorek trendów na świecie. Jak powiedziała w 2022 roku magazynowi Observer: „Miałam szczęście przeżyć długie życie i z wielką przyjemnością udostępniam nasz dom”.
Missoni pozostawiła swoje dzieci, Lucę i Angelę oraz dziewięcioro wnucząt wraz z ich rodzinami.