Zalecenia dotyczące czasu spędzonego przed ekranem przez małe dzieci mogą spowodować większą szkodę niż korzyść. Mostphotos
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca jak najmniej czasu przed ekranem u dzieci poniżej 5 roku życia. Dzieci poniżej 2 roku życia całkowicie nie powinny przebywać przed ekranem. Szwedzkie Stowarzyszenie Pediatrów powtarza wskazówki WHO, lecz pozwala na krótkie rozmowy wideo z dziadkami.
Helena Sandberg jest profesorem studiów nad mediami i komunikacją na Uniwersytecie w Lund i wraz z grupą ekspertów Urzędu Zdrowia Publicznego mają od rządu zadanie, aby opracować zalecenia dotyczących używania mediów przez dzieci. Helena Sandberg uważa, że jest to nierealne, aby odnosić się do zerowej tolerancji dla ekranów w społeczeństwie, które kształtuje się przez technologię.
Prawie niemożliwe, żeby wykluczyć ekrany
-Co to za myśl, żeby rodzice wykluczyli ekrany u innych w domu lub w miejscach publicznych, gdzie są ich dzieci? Jest to niemal niemożliwe, nawet w swoim własnym domu. Poza tym będziemy mieli do czynienia z pierwszą generacją, które nie będzie miała styczności z ekranami, od czasu, kiedy telewizor zajął swoje naturalne miejsce w szwedzkim salonie pod koniec lat pięćdziesiątych.
15 lutego Helena Sandberg oraz Ulrika Sjöberg na Uniwersytecie w Malmö, a Ebba Sundin w Wyższej Szkole w Halmstad opublikowały wyniki z badań na temat codziennego życia dzieci z technologią. Badacze obserwowali i nagrywali 16 rodzin z dziećmi w wieku od sześciu tygodni życia, do prawie 3 lat, niektóre ze starszym rodzeństwem. W wywiadzie rodzice omawiali potrzeby rodzinne, jak przedstawiają i ograniczają ekran dla dzieci i jak najmłodsi używają technologii.
Rodzice chcieli być restrykcyjni wobec dzieci i ich czasu spędzonego przed ekranem, mówili, że ograniczają aktywności przed telewizorem, głównie z powodu społecznego piętna pośród dzieci używających technologii. Jednak obserwacje badaczy wskazują, że rodzice nawet zachęcają dzieci do używania technologii i jest to ważną częścią w ich życiu codziennym.
-Dzisiaj ekrany są całkowicie normalne w nowoczesnym życiu rodziny, rodzice uważają, że oni i dzieci mają pozytywne wspólne doświadczenia przez technologię. Na przykład, aktywności przed ekranem mogą być bardzo użyteczne dla społecznego współżycia i nauki. Rozmowy wideo z dalekimi krewnymi mogą między innymi sprzyjać rozwojowi języka u dzieci lub utrzymaniu ważnych i bliskich kontaktów, mówi Helena Sandberg.
Źródło zmartwienia i wstydu
Ekrany są jednocześnie źródłem zmartwienia i wstydu u rodziców. Zalecenia o zerowej tolerancji i debata wobec czasu spędzonego przed ekranem mają wpływ na wzrost wymagań u rodziców, co przechodzi na kwestionowanie czy są dobrymi rodzicami. Poprzez skupienie się na czasie spędzonym przed ekranem, a nie całości, omijają kluczowe aspekty, twierdzą badacze.
-Rodzice proszą o wskazówki, lecz zalecenia wyglądają, jakby sprawiały więcej szkody, niż korzyści. Zamiast skupiać się na czasie spędzonym przed ekranem lub unikaniem, zalecenia powinny zachęcać do interakcji i użyciu mediów pod okiem rodziców, aby promować badania i naukę, mówi Helena Sandberg.