Zdjęcie: The Guardian
Ślad węglowy wszystkich tych lotów - oszałamiające 44 739 podróży - stanowiłby równowartość całkowitej emisji prawie 40 000 Brytyjczyków.
Guardian wykorzystał publiczne dane do śledzenia lotów prywatnych samolotów posiadanych lub używanych przez celebrytów i biznesmenów, w tym Elona Muska, Rolling Stonesów, rodzinę Murdochów i Kylie Jenner w ciągu 21 miesięcy.
Dane śledzą prawie 300 odrzutowców należących do osób znajdujących się na liście i stwierdzają, że wyemitowały one około 415 518 ton CO2.
Analiza pokazuje, że
Wśród najbardziej zanieczyszczających odrzutowców objętych listą znalazł się szerokokadłubowy Boeing 767 używany przez Rolling Stones. Wyemitował on szacunkowo 5 046 ton CO2, co odpowiada 1 763 lotom w obie strony z Londynu do Nowego Jorku w klasie ekonomicznej.
Samoloty należące do Lawrence'a Strolla, miliardera będącego właścicielem zespołu Aston Martin Formula One, odnotowały łącznie 1 512 lotów od początku 2022 roku. Jego prywatne samoloty, w tym dwa helikoptery, odbyły również najwięcej podróży trwających 15 minut lub krócej.
Trzydzieści dziewięć odrzutowców powiązanych z 30 rosyjskimi oligarchami - w tym Romanem Abramowiczem, Leonidem Mikhelsonem i niedawno zmarłym liderem grupy Wagner, Jewgienijem Prigożynem - było odpowiedzialnych za 30 701 ton CO2 (co odpowiada całkowitemu średniemu śladowi węglowemu około 1000 Rosjan).
Znacząca mniejszość lotów innych niż śmigłowcowe - około jeden na sześć - dotyczyła podróży krótkodystansowych trwających pół godziny lub krócej.
Ustalenia Guardiana są następstwem gwałtownego wzrostu wykorzystania prywatnych odrzutowców od czasu pandemii Covid-19. W ubiegłym roku aktywność prywatnych odrzutowców w Europie osiągnęła najwyższy poziom od szczytu z 2007 roku, a prognozy wskazują, że sprzedaż prywatnych odrzutowców prawdopodobnie osiągnie najwyższy poziom w historii w tym roku.
Nie każdy analizowany lot miał właściciela na pokładzie. Około 40% prywatnych lotów odbywa się bez pasażerów, ponieważ samoloty są przemieszczane w celu odebrania ludzi. Wiele odrzutowców mogło być również używanych przez przyjaciół, rodzinę lub współpracowników biznesowych lub pożyczanych innym osobom.
Wydaje się, że niektóre gwiazdy, takie jak Taylor Swift, która również została uwzględniona w analizie, radykalnie zmieniły swoje zachowanie po tym, jak zwrócono im uwagę na nadmierne korzystanie z prywatnych odrzutowców. Odrzutowiec Swift był widziany w powietrzu średnio 19 razy w miesiącu w okresie od stycznia do sierpnia 2022 roku. Od czasu otrzymania negatywnego rozgłosu, jego średnia częstotliwość lotów spadła do nieco ponad dwóch miesięcznie. Rzecznik Swift powiedział: "Zanim trasa koncertowa rozpoczęła się w marcu 2023 roku, Taylor kupiła ponad dwukrotnie więcej kredytów węglowych potrzebnych do zrównoważenia wszystkich podróży koncertowych".
Żaden z innych celebrytów i biznesmenów wymienionych w tym artykule nie chciał udzielić komentarza.
Liczby te zostały oparte na danych dotyczących lotów z prowadzonej przez wolontariuszy bazy danych OpenSky i wykorzystały publicznie dostępne kalkulatory emisji Conklin & de Decker i Eurocontrol do oszacowania zużycia paliwa i emisji. Możliwe, że dane te są zachowawcze ze względu na ograniczony zasięg poza Stanami Zjednoczonymi i Europą.
Około 27 793 lotów w zbiorze danych na rok 2022, odpowiedzialnych za szacunkową emisję 257 673 ton CO2, stanowi zaledwie 0,5% z szacowanych 5,3 mln prywatnych lotów w tym roku.
Dane te są częścią serii Guardian poświęconej nierównościom w emisji dwutlenku węgla, która pokazuje zdumiewające różnice, nie tylko między bogatszymi i biedniejszymi narodami, ale także między bogatymi i biednymi w poszczególnych krajach.
Według nowego raportu Oxfam na temat nierówności w emisji dwutlenku węgla, emisje miliarderów sięgają tysięcy ton rocznie, przy czym transport, w tym prywatne odrzutowce i jachty, jest zdecydowanie największym źródłem emisji.
Transport napędza również nadmierną emisję dwutlenku węgla przez klasę średnią. Dane Międzynarodowej Agencji Energii dotyczące emisji CO2 na osobę w 2021 r. w kilkunastu głównych krajach pokazują, że najbogatsze 10% ludzi w wielu krajach powoduje nawet 40 razy więcej emisji dwutlenku węgla przyczyniając się do ocieplania klimatu, niż najbiedniejsze 10%.
Transport, a zwłaszcza korzystanie z samochodów, jest głównym czynnikiem tych niebotycznych emisji: 20-40 razy wyższe niż w przypadku najbiedniejszych 10% w analizowanych krajach.