2024-01-05 07:37:26 JPM redakcja1 K

Chiński BYD sprzedaje więcej samochodów elektrycznych niż Tesla

BYD wyprzedził Teslę, stając się największym na świecie producentem samochodów elektrycznych w ostatnim kwartale 2023 roku. Chińska firma sprzedała w zeszłym roku rekordową liczbę samochodów, w tym 525 409 elektrycznych aut na baterie w okresie trzech miesięcy do 31 grudnia. Tesla ogłosiła we wtorek, że w ciągu kwartału dostarczyła również rekordową liczbę aut - 484 507 sztuk.

Model BYD ATTO 3 prezentowany na targach w Monachium, w Niemczech. 4 września 2023 roku. Zdjęcie: Leonhard Simon/Reuters

W ciągu całego roku firma Elona Muska, Tesla (TSLA) wyprzedziła BYD, sprzedając 1,8 miliona samochodów elektrycznych. BYD sprzedał 1,57 miliona pojazdów elektrycznych, co stanowi wzrost o 73% w porównaniu z rokiem 2022.

Dynamiczny rozwój BYD, wspieranego przez Warrena Buffetta, stanowi symbol rosnącego przemysłu pojazdów elektrycznych w Chinach. Chiny prężnie rozwijają się w produkcji samochodów elektrycznych. Teraz chińscy producenci aut starają się wejść na rynek europejski, co niepokoi firmy jak Volkswagen czy Renault. Unijni urzędnicy rozpoczęli śledztwo w sprawie dotacji pieniędzy od chińskiego rządu dla producentów samochodów w Państwie Środka.

Pekin postawił sobie cel, że co najmniej 20% nowych aut sprzedawanych każdego roku w Chinach do 2025 roku ma być pojazdami z nowymi rodzajami napędu, czyli tzw. „nowymi źródłami energii” (NEV), które obejmują auta elektryczne na baterie (BEV), hybrydy typu plug-in i auta z napędem na wodór. Rząd planuje, że do 2035 roku NEV-y staną się "głównym nurtem" w sprzedaży nowych aut. Pierwszy cel został osiągnięty w 2022 roku, trzy lata wcześniej niż planowano. Drugi cel również może zostać osiągnięty wcześniej niż zakładano.

W pierwszych 11 miesiącach 2023 roku sprzedano 8,3 miliona jednostek nowych pojazdów z nowymi źródłami energii, co stanowiło ponad 30% ogólnej sprzedaży samochodów - wynika z danych opublikowanych w zeszłym miesiącu przez Stowarzyszenie Producentów Samochodów w Chinach. Miao Wei, były minister Chińskiego Ministerstwa Przemysłu i Technologii Informacyjnych, powiedział podczas forum motoryzacyjnego w listopadzie, że rządowy cel osiągnięcia udziału pojazdów z nowymi źródłami energii (NEV) na poziomie 50% do 2035 roku najprawdopodobniej zostanie osiągnięty najpóźniej do 2025 lub 2026 roku - informują media państwowe.

Analizując, eksperci twierdzą, że wiodąca rola Chin w globalnej branży wynika również z ich skali rynkowej, taniej siły roboczej i dominacji w łańcuchu dostaw. „Chiny teraz są liderem w produkcji i budują swoją przewagę, opierając się na ogromnym rynku w kraju i korzyściach płynących z bycia najważniejszym graczem w tej branży” - pisali analitycy z Natixis Asia, francuskiego banku inwestycyjnego, w raporcie pod koniec listopada.

Według nich, wsparcie rządu poprzez inwestycje infrastrukturalne i subsydia ułatwiły chińskim producentom samochodów elektrycznych ekspansję na rynku krajowym i międzynarodowym. Jednakże, narastająca konkurencja i brutalna wojna cenowa w ubiegłym roku wpłynęły na zyski wielu producentów samochodów. W miarę spadku tempa wzrostu chińskiej gospodarki, producenci samochodów obawiali się spowolnienia popytu. W styczniu Tesla obniżyła ceny w Chinach, aby przyciągnąć klientów i zahamować spowolnienie wzrostu, co wywołało wojnę cenową. Dziesiątki producentów samochodów poszły tym samym tropem, aby pozostać konkurencyjnymi.

Wojna cenowa zwiększyła sprzedaż, ale zagroziła rentowności całej branży. Według danych opublikowanych przez Chińskie Stowarzyszenie Samochodów Osobowych, popieraną przez rząd grupę przemysłową, przez pierwsze 11 miesięcy zeszłego roku branża samochodowa w Chinach odnotowała marżę zysku na poziomie zaledwie 5%, niższą niż 5,7% w 2022 roku i 6,1% w 2021 roku.

Chińscy producenci planują ekspansję na inne rynki. BYD wysłał dużą delegację na targi samochodowe w Niemczech we wrześniu zeszłego roku. Rzecznik powiedział wtedy, że firma planuje podwoić liczbę partnerów dealerskich w Europie w 2023 roku i celuje w sprzedaż zagraniczną na poziomie 250 000, w porównaniu do około 56 000 w 2022 roku.

Dział: Świat

Autor:
Laura He, Chris Isidore | Tłumaczenie: Mateusz Bujnowski

Żródło:
https://edition.cnn.com/2024/01/02/cars/china-byd-ev-sales-increase-tesla-intl-hnk/index.html

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE