Jak działa samochód
Dziś raczej nie ma osoby, która nie posiada lub chociaż raz nie prowadziła samochodu. Ten fenomenalny wynalazek XIX wieku oferuje nam królewski komfort, podczas przemierzania długich dystansów w bardzo krótkim czasie, dzięki czemu docieramy do celu wyluzowani i wypoczęci.
Struktura tego cennego przyjaciela człowieka na kółkach jest niezwykle złożona; składa się z dużej liczby części, których skoordynowana praca zapewnia jego funkcjonalność. Z takiej ilości części maszyn, elementów i zespołów wspomniano w tym artykule ich największe grupy.
Samochód składa się z ponad 20 tys. części, które można podzielić na podstawowe sekcje. Podwozie unosi kierowce i pasażerów. Na podwoziu znajdują się: silnik, układ przeniesienia napędu i kokpit kierowcy. Silnik to serce samochodu. Do pracy wykorzystuje benzynę lub diesel i uwalnia moc do napędzania kół. Układ przeniesienia napędu odpowiada za przekierowywanie energii z silnika do kół.
Kierowca, sterując kierownicą, kieruje samochód w pożądanym kierunku, pedałem gazu wpływa na zwiększenie prędkości, a hamulcem na jej zmniejszenie. Jest też sprzęgło i skrzynia zmiany biegów, choć w niektórych samochodach jest ona automatyczna.
1. SILNIK – Wprawia samochód w ruch, kompresując w swoim cylindrze gaz, który potem rozpręża się i w ten sposób zapewnia energię mechaniczną do poruszania się kół.
2. INSTALACJE ELEKTRYCZNE – Akumulatory zaopatrzają w prąd elektryczny rozrusznik silnika i świece zapłonowe podczas uruchamiania silnika. Zasilają światła i radio, gdy silnik nie pracuje. Gdy jest on włączony, alternator dostarcza prąd i napełnia akumulatory.
3. UKŁAD CHŁODZENIA – Pompa wodna przemieszcza ciecz, która chłodzi silnik i później przechodzi przez chłodnicę, aby zapobiec przegrzaniu. Ciepła woda ochładza się dzięki przepływowi powietrza, gdy samochód jest w ruchu lub za pomocą obrotów wentylatora, gdy samochód stoi.
4. UKŁAD WYDECHOWY – odprowadza spaliny z silnika do atmosfery. Katalizator oczyszcza szkodliwe gazy, aby mniej zanieczyszczały powietrze. Tłumik kieruje przepływem gazu i zmniejsza hałas silnika.
5. PÓŁOSIE NAPĘDOWE – Z każdej strony samochodu zostały zamontowane metalowe półosie przenoszące moc silnika na koła. Większość samochodów posiada napęd na przednie koła, podczas gdy tylne tylko podążają za nimi.
6. SKRZYNIA BIEGÓW I SPRZĘGŁO – Skrzynia biegów służy do racjonalnego wykorzystywania mocy silnika w zależności od terenu, po którym porusza się pojazd. Osiąga się to dzięki zmianie biegu za pośrednictwem skrzyni. Większość samochodów posiada cztery lub pięć biegów do poruszania się naprzód i jeden do poruszania się w tył. Niższe biegi (pierwszy i drugi) są używane do uruchamiania samochodu i jazdy pod górkę. Sprzęgło oddziela silnik i skrzynię biegów podczas ich zmiany, a używa się go przyciskając pedał nożny.
7. KIEROWNICA – jest połączona z przednimi kołami za pomocą przegubu i dwóch półosi. Półosie poruszają się w jedną lub drugą stronę i skręcają przednimi kołami w lewo lub prawo.
8. HAMULCE – są przymocowane do kół i zawieszenia. Hamulec nożny działa na wszystkie cztery koła, a ręczny na dwa i używa się go na parkingach. Większość samochodów posiada hamulce tarczowe z przodu, a bębnowe z tyłu.
9. RESOR – Resor lub zawieszenie łączy każde koło z podwoziem i umożliwia mu poruszanie się w górę i w dół, dzięki czemu samochód porusza się płynnie. Resor wykorzystuje sprężyny z amortyzatorami, które tłumią ruch w górę i w dół.
Dział: Auto
Autor:
Daliborka Pitulic | Tłumaczenie: Joanna Karbownik
Źródło:
https://www.kakopedija.com/9431/kako-radi-automobil/