Chiński Nio prezentuje rywala Tesli Model Y
Chiński producent pojazdów elektrycznych (EV) Nio zaprojektował pierwszy samochód nowej, tańszej marki Onvo, rzucając bezpośrednie wyzwanie najlepiej sprzedającemu się samochodowi Tesli.
Model L60 ma konkurować z Modelem Y Tesli. Zdjęcie: Reutera
Z cenami zaczynającymi się od 219 900 juanów, SUV L60 jest o ponad 10% tańszy niż najpopularniejszy na świecie elektryczny Model Y Tesli, którego cena wynosi 249 900 juanów. W tym samym tygodniu prezydent USA Joe Biden ogłosił, że czterokrotnie zwiększy podatek importowy od samochodów elektrycznych z Chin.
Podobnie jak inni producenci pojazdów elektrycznych, Tesla zmaga się ze spadkiem sprzedaży w obliczu silnej konkurencji ze strony chińskich marek. Pojazd został zaprezentowany w Szanghaju przez dyrektora generalnego Nio, Williama Li, który powiedział, że firma zamierza rywalizować z Modelem Y Tesli i Toyotą RAV4. „Wraz z rozwojem technologii i pogłębiającym się zrozumieniem ludzi dla inteligentnych pojazdów elektrycznych, nadszedł czas, abyśmy na nowo zdefiniowali nowe standardy dla samochodów rodzinnych” – powiedział Li.
Firma rozpoczęła przyjmowanie zamówień na L60 i zamierza rozpocząć dostawy do września. Kierownictwo Nio stwierdziło, że planuje wprowadzić na rynek nowy model Onvo rocznie w ramach ekspansji na rynek samochodów rodzinnych. Marka ta mogłaby również pomóc Nio w budowaniu obecności poza granicami kraju. Stoi ona jednak w obliczu 100% ceł w USA i trwającego dochodzenia w sprawie subsydiów wszczętego przez Unię Europejską w sprawie importu pojazdów elektrycznych z Chin. Marki samochodów elektrycznych na całym świecie stoją w obliczu poważnych wyzwań związanych ze spadkiem sprzedaży i rosnącą konkurencją.
W kwietniu Tesla zaczęła zwalniać ponad 10% swoich globalnych pracowników EV. Jeszcze w tym samym miesiącu firma ogłosiła, że jej zyski za pierwsze trzy miesiące roku spadły o ponad połowę w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. W międzyczasie chiński BYD poinformował, że jego zyski spadły w wyniku słabszego popytu i wojny cenowej na największym rynku samochodowym na świecie.
Dział: Świat
Autor:
João da Silva | Tłumaczenie: Aleksandra Cyparska