2024-02-24 10:29:01 JPM redakcja1 K

Czy należy zwiększyć rozwój Tesli? Niemcy są przeciwni

Rezydenci niemieckiej wspólnoty, gdzie znajduje się jedyny zakład montażowy Tesli w Europie są przeciwni planom rozbudowy tej firmy, zadając cios amerykańskim producentom samochodowym i lokalnym zwolennikom.

Fabryka Tesli w Grünheide, Niemcy.Credit. Zdjęcie: Katrin Streicher dla The New York Times.

65% mieszkańców Grünheide, którzy zagłosowali zdecydowali przeciwko propozycji Tesli o wycince 250 akrów lasów niedaleko ich zakładu w celu wybudowania stoczni kolejowej, magazynów oraz centrum opieki dziennej. Głosowanie miało charakter niewiążący, ale lokalni urzędnicy powiedzieli, że uhonorowaliby to poprzez powrót do początku w celu znalezienia odpowiedniego rozwiązania.

„To jest duże wyzwanie dla społeczności” - powiedział w środę publicznemu nadawcy Inforadio rbb, Arne Christiani, burmistrz Grünheide i zwolennik rozbudowy.

Tesla nie odpowiedziała na powtarzające się prośby o komentarz. Jednakże firma broniła swoich planów w lokalnych mediach, jednocześnie uznając, że mieszkańcy Grünheide mają obawy w związku z planowaną rozbudową miejsca.

Dlaczego ma to znaczenie? Fabryka, która podzieliła miasto

Decyzja Tesli o osiedleniu się w Grünheide, które znajduje się w Brandenburgii oraz szybkim tempie budowy fabryki – 861 dni – była powodem do dumy dla lokalnych polityków w kraju znanym ze swoich uciążliwych procedur wydawania pozwoleń.

Fabryka, która została otwarta dwa lata temu, została również ważnym motorem wzrostu gospodarczego państwa, które od dawna jest jednym z najbardziej borykających się z trudnościami gospodarczymi w Niemczech. Brandenburgia zarejestrowała wzrost gospodarczy w wysokości 6% w pierwszej połowie 2023 roku, spowodowany głównie 11 000 miejsc pracy w zakładzie oraz dziesiątkom dostawców, którzy pojawili się wokół niego.

Jednakże wielu mieszkańców twierdzi, że fabryka zakłóciła jakość życia, która przyciągnęła ich do Grünheide, mówią też, że zagraża to jakości powietrza i wody.

Niektórzy twierdzili, że Tesla posiadał już prawa do budowy magazynów i stoczni kolejowych na istniejącej 740-akrowej powierzchni, gdzie stoi fabryka. Z zadowoleniem przyjęli możliwość zabrania głosu w tej sprawie. 

„Po raz pierwszy mieszkańcy zostali zapytani i udzielili bardzo jasnej odpowiedzi” - powiedział Steffen Schorcht, aktywista Bürgerinitiative Grünheide, który jest przeciwny rozbudowie. - „Oczekujemy, że politycy to uszanują.”

Brandenburski minister gospodarki, Jörg Steinbach, powiedział, że głosowanie odzwierciedla utrzymującą się niepewność ludzi co do amerykańskiego producenta pojazdów elektrycznych oraz że to od polityków zależeć będzie cięższa praca, aby przekonać ich o korzyściach płynących z jej obecności dla regionu.

„Widzę wyniki głosowania jako motywację dla gminy i Tesli do zajęcia się nierozwiązanymi problemami koncepcyjnymi w nadchodzących tygodniach i miesiącach” - powiedział Pan Steinbach.

Co stanie się dalej? Decyzja należy do rady

Pan Christiani z zadowoleniem przyjął fakt, że ponad 70% uprawnionych do głosowania wyborców w Grünheide oddało karty do głosowania. Zaznaczył jednak, że plan, który został przegłosowany zawierał również rozwój infrastruktury ważny dla większości społeczeństwa i wymaga on rozwiązania.

Ostateczna decyzja dotycząca dalszych kroków należy do rady miasta Grünheide. Nie umieściła tej kwestii w porządku obrad następnego posiedzenia, które odbędzie się w marcu, urzędnicy odmówili komentarza na temat tego, kiedy może to nastąpić. Ostatnie posiedzenie odbędzie się przed wyborami samorządowymi w połowie maja.

Dział: Europa

Autor:
Melissa Eddy | Tłumaczenie: Aleksandra Cyparska

Żródło:
https://www.nytimes.com/2024/02/21/business/tesla-germany-plant.html

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE