Czy warto kupić nowy, czy lekko używany samochód?
Lub to, co lubimy nazywać „prawie nowym”.
Getty Images
Szukając nowego samochodu, możesz zadać sobie kilka pytań: „Czy ja naprawdę potrzebuję nowego samochodu, czy też jestem skłonny rozważyć prawie nowy samochód”? Ponieważ mimo że nowe samochody są świetne, możliwość znacznie oszczędzić też ma swoje zalety. Planując zakup nowego auta, możesz potencjalnie zaoszczędzić co najmniej 5,000 dolarów, jeśli zdecydujesz się na zakup „prawie nowego” samochodu, który może być odpowiednią alternatywą nowego.
Czym jest lekko używany samochód?
Zanim przejdziemy dalej, zdefiniujmy ten termin. Na pewno wiesz, czym jest nowy samochód – to niezarejestrowany pojazd nowego modelu, zwykle z małym przebiegiem na liczniku. Termin „prawie nowy” w kontekście tego artykułu opisuje używany oraz zarejestrowany i wcześniej użytkowany pojazd z poprzedniego roku modelowego. Aby zachować przejrzystość porównań, modele, których kupno rozważasz, muszą być tej samej generacji. Korzyści są zmniejszone, gdy: nowy pojazd jest pierwszym modelem w swojej generacji, gdy drugi model oparty jest na wcześniejszej platformie modelowej, przez co jest zastarzały technologicznie lub różni się wizualnie od nowego modelu.
A co z amortyzacją?
Jak zapewne słyszałeś, wartość pojazdu gwałtownie spada w momencie, gdy pojazd wyjeżdża z salonu. I chociaż to określenie jest trochę przesadzone, amortyzacja jest poważną sprawą. Zazwyczaj amortyzacja stanowi największy wydatek właściciela samochodu w pierwszych kilku latach eksploatacji, przy czym największe straty na wartości występują w pierwszym i drugim roku posiadania.
Amortyzacja może zadać mocny cios finansowy nabywcy nowego pojazdu, podczas gdy dla sprytny nabywcy stanowi istotną okazję na zaoszczędzenie pieniędzy. Oto przykład, oparty na wysokości średnich transakcji detalicznych według NADA, który ukazuje tę możliwość: W 2018 roku BMW 330i prosto z salonu kosztowało zazwyczaj około 41,000 dolarów. Gdybyś wtedy kupił roczny BMW 330i zamiast modelu 2018 roku, mógłbyś uzyskać praktycznie wszystko to, co oferowała nowa 3 seria, ale cena detaliczna wyniosłaby wtedy około 35,000 dolarów.
Jeśli myślisz, że to jest jakaś anomalia specyficzna dla BMW czy samochodów luksusowych, zapewniam Cię, że tak nie jest. Amortyzacja jest tak samo rozpowszechniona, jak przeziębienie i rażące ignorowanie znaków ostrzegawczych. Właśnie dlatego można znaleźć podobne szanse na oszczędności na rynku motoryzacyjnym.
Myślisz, że nie jesteś gotów na 3 serię? Honda Civic to świetny samochód dla początkujących, a ta sama zasada dotycząca rocznego modelu tej samej generacji również się sprawdza w jego przypadku. W 2018 roku zupełnie nowa wersja Civic EX była bardzo korzystna cenowo, przy średniej cenie wynoszącej wtedy około 23,500 dolarów. Dla porównania – cena detaliczna używanego Civic EX 2017 roku, z tym samym wyposażeniem, może wynosić 21,500 dolarów. Mógłby mieć nawet 12,000 mil na liczniku, ale nadal byłby objęty gwarancją fabryczną, a zaoszczędziłbyś sobie około 2000 dolarów.
Można by powiedzieć: „Cóż, wolałbym mieć nowego Civica niż zaoszczędzić 2,000 dolarów”. Nie ma nic złego w takim myśleniu. Te dwa przykłady pokazują, że największe oszczędności zwykle dotyczą droższych pojazdów. W 2018 roku Chevrolet Tahoe LT z napędem na cztery koła sprzedawano za 56,500 dolarów. Tahoe 2017 kupiony jako używany pojazd z certyfikatem CPO, można było kupić za 51,500 dolarów. Wygląda identycznie, jedzie tak samo, a może nawet pachnie jak nowy (albo nie), ale kosztuje prawie 5000 dolarów mniej.
Jednym z elementów kupna „prawie nowego” pojazdu, o którym powinieneś wiedzieć, jest to, że model samochodu, który kupisz, będzie o rok starszy od zupełnie nowego samochodu, a ten fakt przełoży się na wartość rynkowa, gdy nadejdzie czas na zakup nowego pojazdu. Jednak im dłużej posiadasz ten samochód, tym mniejszym problemem to się staje.
Czy jesteś gotowy na wybór opcji „prawie nowy”? Kupno „prawie nowych” pojazdów nie jest dla wszystkich, ale sprytny nabywca, który zna rynek, może to wykorzystać na swoją korzyść. Uwielbiam nowe samochody, ale posiadanie samochodu, który uważam za nowy, a także kilka tysięcy dolarów na koncie, też nie jest źle.
Dział: Auto
Autor:
Jack R. Nerad | Tłumaczenie: Oleg Konetskii – praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://www.caranddriver.com/shopping-advice/a15087899/buy-new-car-vs-slightly-used/