Europejska technologia latających samochodów sprzedana Chinom
Technologia, która stoi za latającymi samochodami, oryginalnie rozwijana oraz pomyślnie przeprowadzony test latania w Europie, został kupiony przez chińskie firmy.
Kabriolet "latający samochód" wzbił się w niebo w 2021 roku. Zdjęcie: Klein Vision.
Zasilany przez silnik BMW oraz normalnym paliwem, AirCar leciał przez 35 minut pomiędzy dwoma lotniskami w Słowacji w 2021, wykorzystując pasy startowe do startu i lądowania.
Zajęło tylko dwie minuty, aby auto przekształciło w pojazd lotniczy.
Teraz pojazdy wykonane na podstawie jego projektu będą używane w „konkretnym regionie geograficznym” Chin.
Hebei Jianxin Flying Car Technology Company, mający siedzibę w Cangzhou, zakupiła wyłączne prawa do produkcji oraz użytkowania pojazdów lotniczych AirCar na nieujawnionym obszarze.
Firma wybudowała swoje własne lotnisto oraz szkołe latania po po wcześniejszym przejęciu od innego słowackiego producenta samolotów, powiedział Anton Zajac, współzałożyciel KleinVision, firmy, która stworzyła AirCar.
Będąc liderem w rozwoju rewolucji pojazdów elektrycznych, Chiny aktywnie rozwijają obecnie rozwiązania w zakresie transportu latającego.
W ubiegłym miesiącu, firma nazywająca się Autoflight przeprowadziła test latania drona przewożącego pasażerów pomiędzy miastami Shenzhen i Zhuhai. Podróż, która zajmuje jazdy autem w trzy godziny, została ukończona w 20 minut, lecz mówią, że w pojeździe nie było pasażerów.
W 2023 roku, chińska firma eHang otrzymała certyfikat bezpieczeństwa przez chińskich urzędników za swoją elektryczną latającą taksówkę. Rząd Wielkiej Brytanii zapowiedział, że latające taksówki mogą stać się stałym elementem nieba do 2028 roku.
Lecz w przeciwieństwie do tych podobnych do dronów samolotów pasażerskich, AirCar nie startuje i nie ląduje pionowo i wymaga pasa startowego.
Klein Vision odmówiło zapytaniu, za ile sprzedali techonologię. AirCar został oznaczony certyfikatem zdatności do lotu od Słowackiego Urzędu Transportu w 2022 roku i pojawił się w filmie opublikowanym przez YouTubera Mr Beast na początku tego roku.
Nadal istnieją istotne przeszkody tego typu transportu w zakresie infrastruktury, regulacji i akceptacji technologii przez społeczeństwo.
„Ten nowy, wspaniały świat transportu osobistego działa jak wielki niwelator” - powiedział Steve Wright, konsultant ds. lotnictwa.
Globalne próby regulowania sektora sprawiły, że „wszyscy starają się wymyślić zupełnie nowy zestaw pytań, które należy zadać”.
„Pod tym względem historia Zachodu może czasami spowalniać, ponieważ istnieje pewna pokusa, aby spróbować wcisnąć te nowe maszyny w stare kategorie” - dodał Wright. „Chiny mogą postrzegać to jako szansę na awans.”
Podobne objawy dotyczyły kiedyś samochodów elektrycznych - w których Chiny stały się światowym liderem rynku.
Sprzeda słowiańskich AirCarów, może postawić pytanie. czy Chiny mogą być gotowe zrobić to samo z latającymi samochodami.
Wright powiedział, że podczas gdy prototypy jak AirCar były „super zabawą”, rzeczywistość prawdopodobnie okaże się bardziej przyziemna „z kolejkami, kontrolą bagażu i tak dalej”.
Dział: Wiadomości
Autor:
Zoe Kleinman | Tłumaczenie: Jakub Plaminiak