2024-05-03 08:49:47 JPM redakcja1 K

Grupa ubezpieczeniowa wzywa Amazon, FedEx i inne firmy do stosowania bezpieczniejszych technologii w samochodach dostawczych

Pracownik dostawy wysiada z dostawczaka na terenie wiejskim w Utah. Zdjęcie:  THEPALMER/E+/Getty Images/File.Każdego roku w Stanach Zjednoczonych sprzedaje się około pół miliona lekkich dostawczaków, z...

Pracownik dostawy wysiada z dostawczaka na terenie wiejskim w Utah. Zdjęcie:  THEPALMER/E+/Getty Images/File.

Każdego roku w Stanach Zjednoczonych sprzedaje się około pół miliona lekkich dostawczaków, z których wiele trafia do firm takich jak Amazon i FedEx. Wykorzystywane do dostarczania paczek pod drzwi domów na całym obszarze Ameryki, często biorą udział w wypadkach, z których wiele mogłoby być unikniętych dzięki łatwo dostępnym technologiom. Według badań przeprowadzonych przez Insurance for Highway Safery, grupy finansowej przez ubezpieczycieli samochodowych, takie samochody dostawcze biorą udział średnio w około 935 000 kolizji zgłaszanych przez policję każdego roku, w tym 98 000 z obrażeniami i 3 600 śmiertelnych. Istnieją jednak sposoby aby uczynić furgonetki bezpieczniejszymi poprzez wykorzystanie technologii, które są już powszechnie dostępne w codziennych samochodach osobowych i SUV-ach.

Lekkie samochody dostawcze to takie, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 10 000 funtów. Oznacza to, że masa samej furgonetki z pasażerami, w tym kierowca, oraz całym ładunkiem nie mogą przekraczać 10 000 funtów. Modele te obejmują Forda Transita, Ram ProMastera i Mercedesa Sprintera. Ponieważ są małe, łatwe w manewrowaniu i posiadają dużo miejsca ładunkowego, są powszechnie wykorzystywane do dostawy paczek. Badania sugerują, że wiele tych kolizji można by było uniknąć, gdyby samochody dostawcze były wyposażone w różne rodzaje technologii zapobiegających kolizjom, z których część jest powszechnie dostępne w samochodach osobowych.

Technologie zapobiegające zderzeniom z przodu, takie jak automatyczne hamowanie awaryjne, mogłyby pomóc zapobiec lub przynajmniej złagodzić około jednej piątej śmiertelnych kolizji z udziałem lekkich dostawczaków, według IIHS. Technologia zapobiegająca zjechaniu z pasa ruchu mogłaby pomóc zapobiec lub przynajmniej zmniejszyć powagę około 11% tych śmiertelnych wypadków. Automatyczne hamowanie awaryjne, które automatycznie uruchamia hamulce pojazdu, jeśli pojazd przed nim się zatrzyma i kierowca nie zareaguje, mogłoby zatrzymać 77 000 kolizji lekkich dostawczaków każdego roku, powiedział Instytut. Według IIHS, większość nowych samochodów osobowych jest już sprzedawana z automatycznym hamowaniem awaryjnym dzięki porozumieniom branżowym, ale technologia ta jest stosunkowo rzadka w lekkich samochodach dostawczych.

System ostrzegania o kolizji z przodu ze wspomaganiem hamowania i detekcją pieszych jest standardem we wszystkich samochodach dostawczych Ram ProMaster, powiedział rzecznik Stellantis, firmy będącej właścicielem Ram. Wiele z funkcji zalecanych przez IIHS, w tym ostrzeżenie o kolizji z przodu, automatyczne hamowanie, ostrzeżenie o martwym punkcie i kontrola prędkości, jest również dostępnych w samochodach dostawczych Forda i Mercedesa, powiedzieli rzecznicy tych producentów samochodów. Producenci samochodów nie podali jednak, jaki procent sprzedanych klientom dostawczaków było wyposażonych w opcjonalne funkcje bezpieczeństwa.

"Samochody dostawcze marki Amazon są wyposażone w technologię firm trzecich, która mierzy i monitoruje niebezpieczne zachowania kierowców podczas jazdy, takie jak przekroczenie prędkości, rozproszenie uwagi, niezapięcie pasów i nieprzestrzeganie znakówdrogowych", powiedział Amazon w oświadczeniu udostępnionym CNN. "Odkąd wprowadziliśmy tą technologię do naszych markowych pojazdów, wskaźnik kolizji kierowców [dostawczych] zmniejszył się o niemal 40%, a od 2022 do 2023 roku zmniejszył niebezpieczne zachowania kierowców o 62% w Stanach Zjednoczonych."

Istnieje również technologia, która może ograniczyć np. przekraczanie prędkości, co jest szczególnie niebezpieczne w mocno obciążonych furgonetkach. Ta technologia mogłaby pomóc zapobiec 37% śmiertelnym kolizjom z udziałem samochodów dostawczych. Skorzystaliby na tym w szczególności piesi. Automatyczne hamowanie awaryjne z detekcją pieszych, które wykorzystuje kamery i sensory do wykrywania osoby przed pojazdem i automatycznego hamowania, mogłoby zapobiec 1200 kolizjom lekkich samochodów dostawczych z pieszymi każdego roku, powiedział Instytut. Według IIHS, kierowcy dostawczaków, jak również inni kierowcy, mogliby skorzystać z innych rodzajów technologii. W ponad 60% wypadków i ponad połowie wypadków śmiertelnych, pasażer innego pojazdu, pieszy lub rowerzysta został zabity lub ranny. W pozostałych przypadkach ucierpiał kierowca samochodu dostawczego.

Autor:
Peter Valdes-Dapena | Tłumaczenie: Dominik Brzózka

Żródło:
https://edition.cnn.com/2024/04/30/cars/safety-group-amazon-delivery-vans-crashes/

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE