Jak samodzielnie sprawdzić sprawność techniczną pojazdu?
Sprawność samochodu jest bardzo ważna do odbycia bezpiecznej jazdy. Oto kilka parametrów, na podstawie których można określić stan i sprawność pojazdu.
Sprawdź każdą wspomnianą poniżej pozycję i zobacz czy elementy są sprawne i czy samochód wymaga serwisowania. Należy obejrzeć wszystko, co wygląda na obluzowane lub uszkodzone; tak samo, jeśli coś odprysnęło, przepuszcza płyny czy nie chodzi. Każdy z tych punktów został krótko wyjaśniony.
Klienci, którzy zaufali naszej firmie, mogą w każdej chwili niepewności wsiąść w swój pojazd i przyjechać do nas. Nasz wykwalifikowany personel bezpłatnie wykona przegląd kontrolny i stwierdzi braki w pojeździe.
Pierwsze, na co trzeba zwrócić uwagę to kierownica i hamulce.
Jedną z kluczowych rzeczy, jeśli chodzi o bezpieczną jazdę, jest sprawna kierownica i hamulce.
– Luz na kierownicy samochodu
Podczas poruszania się kierownicy w lewo-prawo luz musi być mniejszy niż 10 mm. Większy luz wskazuje na uszkodzone końce zacisków lub zbyt duży luz w układzie kierowniczym.
– Części kierownicy
Sprawdź, czy coś się nie obluzowało, poruszając kierownicą w lewo-prawo.
– Końce zacisków
Zaciski nie mogą być obluzowane. Jeśli podczas poruszania kierownicą lub oponami przegub zacznie się ruszać, należy wymienić zacisk. W mechanizmie kierownicy z zębatką wewnętrzne zaciski chroni gumowa okładzina. Okładziny należy wymienić, jeśli są popękane lub nieszczelne, w celu ochrony przekładni kierowniczej od brudu i wilgoci. Ewentualne obluzowanie drążków zacisków wewnętrznych można sprawdzić, naciskając okładzinę, podczas gdy druga osoba porusza kierownicą lub oponami. Jak wspomnieliśmy, nie można czuć ich obluzowania. Jeśli wyczuwasz płyn w okładzinie, oznacza to, że układ kierowniczy jest nieszczelny i trzeba jak najszybciej wymienić przekładnię kierowniczą.
– Przeguby kulowe
Sprawdź ewentualne obluzowanie, podnosząc przednie koła i odciążając przeguby kulowe. Możesz użyć dużego śrubokrętu lub pręta do podważania w celu sprawdzenia prześwitu pionowego. Niektóre przeguby kulowe posiadają wskaźnik zużycia będący częścią smarowniczki. Zdarta krawędź oznacza, że przegub kwalifikuje się do wymiany.
– Przeguby homokinetyczne lub przeguby Cardana
Okładziny przegubów homokinetycznych muszą być sprawne i mocne, aby chroniły przegub. Jeśli słychać szczękanie podczas ruszania, znaczy, że przegub homokinetyczny jest niesprawny. Przeguby Cardana w pojazdach z napędem na tylne koła nie mogą poruszać się zauważalnie swobodnie. Brzęczenie podczas wrzucania biegu może oznaczać niesprawny przegub Cardana.
– Pedał hamulca
Pedał hamulca powinien po wciśnięciu stawiać opór, a skok roboczy wynosić kilka centymetrów. Jeśli skok pedału jest zbyt duży, może to wskazywać na zużyte okładziny lub niewystarczającą ilość oleju w układzie hamulcowym. Miękki pedał może oznaczać nieszczelność w cylindrach lub obecność powietrza w układzie hamulcowym.
– Hamulec ręczny
Hamulec ręczny blokuje tylne koła (w niektórych modelach przednie) i musi utrzymywać samochód w niewielkim nachyleniu lub uniemożliwiać jego ruszenie, gdy wrzucony jest pierwszy bieg. Kiedy hamulec jest opuszczony, tylne koła powinny swobodnie się poruszać.
– Przewody hamulcowe
Gumowe przewody hamulcowe nie mogą przeciekać i muszą być w dobrym stanie. Wymień je, jeśli stwierdzisz, że przepuszczają, są popękane czy zniszczone. Analogicznie trzeba wymienić stalowe rurki hamulcowe, które przeciekają lub są uszkodzone.
– Linka hamulca ręcznego
Linka hamulca ręcznego nie może być postrzępiona ani dotykać ostrych elementów w dolnej części pojazdu.
Urządzenia służące do oświetlania drogi, sygnalizowania zmiany kierunku jazdy i innych manewrów wykonywanych przez pojazd:
– Światła przednie
Sprawdź długie i krótkie światła. Kierunek wiązki światła można sprawdzić, parkując samochód w odległości ok. 10 metrów od jakiejś ściany lub bramy garażu i obserwując kierunek wiązki światła. Obie wiązki muszą znajdować się na jednej wysokości.
– Światła tylne
Sprawdź, czy wszystkie tylne światła działają, gdy są włączone.
– Światła stopu
Światła stopu powinny zapalić się po wciśnięciu pedału hamulca.
– Kierunkowskazy (migacze)
Sprawdź lewe i prawe, przednie i tylne po przekręceniu kluczyka w stacyjce.
– Oświetlenie tablicy rejestracyjnej
Powinno się zapalić, gdy włączone są światła pozycyjne.
– Światła do jazdy w tył
Muszą się włączyć, gdy dźwignia zmiany biegów znajdzie się w pozycji do jazdy w tył (bieg wsteczny).
Urządzenia zapewniające normalną widoczność:
– Wycieraczki przedniej szyby
Wycieraczki muszą pracować przy każdej prędkości i czyścić szyby bez zostawiania śladów. Wymień pióra wycieraczek, jeśli są uszkodzone, popękane lub postrzępione.
– Urządzenie do mycia przedniej szyby (spryskiwacze szyb)
Spryskiwacz musi pokrywać strumieniem płynu obie strony przedniej szyby.
– Lusterka samochodowe (lusterka wsteczne)
Lusterka wewnętrzne i zewnętrzne muszą być czyste i swobodnie dać się regulować. Sprawdź, czy uchwyty trzymają się odpowiednio mocno.
– Ogrzewanie przedniej i tylnej szyby
Po włączeniu nadmuchu przedniej szyby ciepłe powietrze powinno dmuchać na przednią szybę. Po uruchomieniu grzałki tylnej szyby nie powinna być ona zaparowana.
Pozostałe urządzenia:
– Klakson (sygnał dźwiękowy)
Należy często sprawdzać klakson jako środek bezpieczeństwa.
– Koło zapasowe, podnośnik i pozostałe wyposażenie
Koło zapasowe, podnośnik i klucz montażowy do kół należy trzymać w bagażniku. Sprawdź stan koła zapasowego i ciśnienie w nim. Zobacz też czy masz pozostałe wyposażenie: apteczkę pierwszej pomocy, linę holowniczą, trójkąt, kamizelkę odblaskową…
– Poziom oleju w silniku
Poziom oleju w silniku musi utrzymywać się między oznaczeniami max. i min. Poziom oleju silnikowego należy sprawdzać na wyłączonym silniku i odczekać kilka minut, aż ponownie wróci on do skrzyni korbowej silnika. Płyn w automatycznej skrzyni biegów powinno się sprawdzać przy gorącym silniku i biegu jałowym. Poziom płynu chłodniczego należy sprawdzać przy wyłączonym i zimnym silniku.
– Filtr powietrza
Filtr ten nie powinien utrudniać przepływu powietrza. Jeśli jest zapchany lub uszkodzony, należy go wymienić.
– Paski klinowe
Sprawdź, czy paski napędowe nie są obluzowane, postrzępione czy przerwane. Muszą być wystarczająco naciągnięte, lecz niezbyt mocno, aby uniknąć ześlizgiwania i nie wywoływać nieprzewidywalnych naprężeń łożysk.
– Przewody chłodnicze
Poprzez ściśnięcie palcami sprawdź, czy przewody chłodnicze nie są uszkodzone lub stwardniałe od długiego użytkowania. Wężyki pod dotykiem ręki muszą być miękkie i elastyczne, a nie twarde i sztywne. Zobacz także czy przyłącza wężyków i okładziny nie są obluzowane lub, czy nie przepuszczają płynu chłodniczego.
– Przewody do nagrzewnicy
Tak jak w przypadku przewodów chłodniczych sprawdź, czy wężyki nie dotykają przedmiotów lub przewodów, przez które przepływają inne płyny. Zniszczone wężyki należy wymienić.
– Zawór i rury recyrkulacji spalin i oleju w silniku
Sprawdź zawór i rury recyrkulacji spalin i oleju w układzie zasilania silnika i rur, wyciągając zawór z obudowy i kładąc w tym miejscu palec podczas pracy silnika. Powinieneś czuć silną próżnię. Zawór powinien także brzęczeć podczas potrząsania (wcześniej wyłącz silnik).
– Przewody próżniowe
Przewody próżniowe muszą być naciągnięte, niesplątane, bez pęknięć lub uszkodzeń. Położenie przewodów można sprawdzić po oznaczeniach pod pokrywą silnika.
– Kopułka rozdzielacza zapłonu
Kopułka nie może być popękana lub mieć innych oznak iskrzenia, lub zużycia. Ze strony wewnętrznej musi być czysta i sucha, a miejsca przyłączowe muszą znajdować się w dobrym stanie.
– Przyłącza (kable) do świec
Przyłącza muszą być mocno zamocowane w kopułce rozdzielacza zapłonu, a ich nasadki – wokół świec zapłonowych. Na kablach nie może być widać zniszczeń oraz zdartych lub przepalonych miejsc. Iskry najłatwiej zauważyć, patrząc na kable świec zapłonowych podczas pracy silnika po zmroku.
– Przyłącza (bieguny) akumulatora
Przyłącza i kable muszą być dokręcone. Na ich styku nie może występować nalot.
– Ciśnienie w oponach
Sprawdź ciśnienie w oponach, kiedy są chłodne. Ciśnienie musi być takie samo w przednich i tylnych oponach.
– Stan opon w samochodzie
Obejrzyj bieżniki i sprawdź ich głębokość. Jeśli są nierównomiernie zużyte lub zdarte, może to oznaczać niewłaściwe ustawienie zbieżności lub zużycie części układu zawieszenia. Sprawdź, czy boczne ścianki nie mają występów, pęknięć lub innych zniszczeń.
– Wyciek płynów z samochodu
Sprawdź, czy przypadkiem z samochodu nie wycieka jakiś płyn. Wilgotne miejsca pod tylną częścią pojazdu mogą oznaczać, że z baku lub przewodu wlewu paliwa wycieka benzyna. Ciemne lub czarne plamy blisko tylnej części pojazdu mogą oznaczać, że cieknie olej z dyferencjału tylnej osi w pojazdach z napędem na tylne koła. Żółte lub czarne tłuste plamy pod przednią częścią pojazdu oznaczają, że cieknie olej z silnika lub ewentualnie ze skrzyni biegów w pojazdach z napędem na przednie koła. Czarne tłuste plamy pod środkową częścią pojazdu z napędem na tylne koła mogą powstać od oleju wyciekającego z automatycznej skrzyni biegów, a obecne pod przednią częścią pojazdu z napędem na przednie koła oznaczają, że cieknie ze skrzyni biegów. Zielone, niebieskie lub bezbarwne wilgotne plamy mogą pochodzić z płynu chłodniczego, który cieknie z chłodnicy, złączki, pompy wodnej lub nakrętki na bloku silnika.
– Amortyzator/zawieszenie
Stan amortyzatora można sprawdzić poprzez bujanie. Pohuśtaj pojazdem za każdy róg kilka razy, a potem go puść. Prawidłowo działający amortyzator powinien zatrzymać bujanie po jednym lub dwóch odbiciach. Przepuszczanie oleju podczas bujania amortyzatora oznacza, że ten jest niesprawny; nieznaczny wyciek jest normalny w niektórych układach zawieszenia. Należy sprawdzić, czy wsporniki nie są wytarte.
– Układ wydechowy/tłumik
Układ wydechowy musi być szczelny i nie może przepuszczać spalin. Zobacz czy złącza nie są skorodowane, a mocowania – luźne; sprawdź, czy nie występują pęknięcia.
– Smarowanie dyferencjału
Olej w dyferencjale zawsze należy nalewać do krawędzi otworu. Do smarowania używa się tylko zalecanego przez producenta oleju. Do większości pojazdów z napędem na tylne koła powinien to być olej SAE 90. Do pojazdów wyposażonych w dyferencjał z urządzeniem do blokowania, potrzebny jest olej ze specjalnymi dodatkami. W niektórych pojazdach z napędem na przednie koła dyferencjał smaruje się tym samym olejem, co skrzynię biegów.
Szczęśliwej i bezpiecznej jazdy życzy Wam Demi auto.
Dział: Porady
Autor:
Demi / Tłumaczenie: Joanna Karbownik
Źródło:
https://demiauto.rs/?p=294