Kalifornia spodziewa się, że w czwartkowym głosowaniu zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 roku
Dealerom samochodowym, takim jak ten w Colma w Kalifornii, zagraża zakaz sprzedaży nowych samochodów benzynowych od 2035 r., jeśli Kalifornijska Rada ds. Zasobów Powietrznych zatwierdzi nowe przepisy....
Dealerom samochodowym, takim jak ten w Colma w Kalifornii, zagraża zakaz sprzedaży nowych samochodów benzynowych od 2035 r., jeśli Kalifornijska Rada ds. Zasobów Powietrznych zatwierdzi nowe przepisy.
(CNN) - Kalifornijskie organy regulacyjne powietrza mają w czwartek wydać rygorystyczne przepisy zakazujące sprzedaży nowych samochodów benzynowych od 2035 r. i wyznaczą tymczasowe cele dotyczące stopniowego wycofywania samochodów.
Kalifornijska Rada ds. Zasobów Powietrznych będzie głosować w czwartek po południu, powiedział CNN członek zarządu, Daniel Sperling.
Sperling dodał, że jest w "99,9%" pewny, że wniosek przejdzie. Jeśli tak, byłby to jeden z pierwszych takich zakazów na świecie. Może to również mieć poważne konsekwencje dla amerykańskiego rynku samochodowego, biorąc pod uwagę, jak duża jest gospodarka Kalifornii.
„To jest monumentalne”, powiedział Sperling. „To najważniejsza rzecz, jaką CARB zrobił w ciągu ostatnich 30 lat. Jest ważna nie tylko dla Kalifornii, ale jest ważna dla kraju i świata”.
Nowe przepisy rady ustanowiłyby również tymczasowe limity dla pojazdów o zerowej emisji, skupiając się na nowych modelach. Począwszy od modeli 2026, 35% nowych samochodów, SUV-ów i małych pickupów sprzedawanych w Kalifornii będzie musiało być pojazdami o zerowej emisji. Współczynnik ten będzie zwiększał się każdego roku i oczekuje się, że wyniesie 51% całej sprzedaży nowych samochodów w 2028 r., 68% w 2030 r. i 100% w 2035 r. Przepisy pozwolą również, by 20% pojazdów o zerowej emisji stanowiły hybrydy.
Przepisy nie będą miały wpływu na pojazdy używane i pozwolą tym pojazdom pozostać na drogach.
Sperling powiedział, że proces opracowywania przepisów spotkał się z „zaskakująco małą debatą” i został odepchnięty przez firmy samochodowe, co jest sygnałem, że same firmy przyjmują przejście na pojazdy o zerowej emisji. Kilka firm, w tym Ford i GM, ogłosiło już ambitne plany przejścia na samochody, ciężarówki i SUV-y o zerowej emisji.
„Firmy samochodowe widzą, co dzieje się w Chinach, w Europie” – powiedział Sperling. „Wielu z nich ogłosiło już, że całkowicie przestawiają się na pojazdy elektryczne”.
Inne liberalne stany poszły w ślad za Kalifornią w zakresie niższych emisji spalin w przeszłości; Sperling i inni urzędnicy obserwują, czy w szczególności stany północno-wschodnie i północno-zachodnie Pacyfiku podążą za tym ostatnim ruchem.
„To duża część rynku amerykańskiego” – powiedział Sperling. „Nawet jeśli federalni nie zajmą się perspektywą regulacyjną, duża część kraju posunie się do przodu”.
Czwartkowe głosowanie to zwieńczenie lat pracy; w 2020 r. gubernator Kalifornii Gavin Newsom podpisał dekret nakazujący, aby do 2035 r. wszystkie pojazdy sprzedawane w tym stanie miały zerową emisję.
Kalifornia otrzymała również wsparcie od administracji Bidena, która przywróciła jej długoletnią zdolność do ustanawiania własnych norm emisji spalin na początku tego roku. Administracja Trumpa wycofała zwolnienie z Kalifornii w 2019 roku.
Dział: Wiadomości Świat
Autor:
Ella Nilsen | Tłumaczenie: Jakub Potyrała
Źródło:
https://edition.cnn.com/2022/08/24/us/california-new-gas-car-ban-2035/index.html