2023-06-27 17:25:32 JPM redakcja1 K

Najszybszy i najbardziej dynamiczny elektryczny hipersamochód, o którym nigdy nie słyszałeś

Pomysł samochodu wykorzystującego aerodynamikę wspomaganą wentylatorem nie jest nowy. Ale perspektywa możliwości samodzielnego zakupu już tak. Mowa tu o McMurty Spéirling Pure, niezwykle szybkim, jednomiejscowym samochodzie elektrycznym, który według brytyjskiej firmy jest pierwszym na świecie komercyjnie dostępnym samochodem z wentylatorem.

Pure jest wersją przeznaczoną wyłącznie na tor i jest oferowany za równowartość 1 050 000 USD przy obecnym kursie wymiany, ale McMurty wcześniej obiecał, że ostatecznie wyprodukuje również samochód dopuszczony do ruchu drogowego.

Spéirling zrobił furorę na zeszłorocznym Goodwood Festival of Speed w Anglii, kiedy ustanowił najszybszy czas na 1,17-milowym torze hillclimb. Czas McMurty'ego wynoszący 39,08 sekundy był o prawie sekundę szybszy niż poprzedni punkt odniesienia ustanowiony przez elektrycznego rekordzistę Volkswagena ID.R w 2019 roku i ponad 2,5 sekundy szybszy niż czas 41,6 sekundy, który Nick Heidfeld ustanowił w samochodzie McLaren MP4-13 w 1999 roku - ostatnim roku, w którym obecne samochody Formuły 1 mogły jeździć na czas. Wąski tor i niewielkie proporcje Spéirlinga - ma zaledwie 40,1 cala długości - mogą być pozbawione klasycznego wdzięku samochodu sportowego, ale nie można dyskutować z jego osiągami.

Podczas gdy hipersamochód T.50 Gordona Murraya również wykorzystuje aktywną aerodynamikę napędzaną wentylatorem, wykorzystuje ona inny system, który działa w celu zwiększenia wydajności konwencjonalnego dyfuzora. Spéirling pobiera powietrze spod swojego nadwozia, tworząc częściową próżnię, która prawie przykleja go do ziemi - na tej samej zasadzie, na jakiej ścigał się Jim Chaparral 2J i samochód Brabham BT46B Formuły 1 (również zaprojektowany przez Gordona Murraya), który ścigał się tylko raz, zanim został dobrowolnie wycofany ze sportu.

Dobrą wiadomością dla wszystkich, którzy chcą kupić jeden z limitowanej serii 100 modeli Spéirling Pure, jest obietnica McMurty'ego, że gotowy samochód będzie jeszcze szybszy niż samochód z Goodwood. Prace rozwojowe były kontynuowane w szybkim tempie, a Spéirling ma lżejszy akumulator, siedzi na grubszych oponach typu slick i ma prędkość maksymalną, która według firmy została zwiększona do 190 mil na godzinę. Jest zasilany przez 60-kWh akumulator napędzający parę silników zamontowanych z tyłu. Szczytowa moc wynosi 1000 KM, a całkowita waga nie przekracza 2200 funtów dzięki zastosowaniu skorupy z włókna węglowego klasy sportowej.

Podczas gdy moc i masa są imponujące nawet jak na standardy hipersamochodów, to zdolność Spéirlinga do generowania dużych przeciążeń nawet podczas jazdy z niskimi prędkościami będzie go wyróżniać. Wysokoobrotowy wentylator daje samochodowi możliwość ruszenia z miejsca przy jednoczesnym generowaniu maksymalnej siły docisku, co oznacza, że - jak twierdzi firma - możliwe będzie uzyskanie maksymalnego przyspieszenia bocznego nawet podczas pokonywania zakrętów.

Szybsze pojazdy elektryczne są lepsze w krótkich uderzeniach bardzo wysokiej wydajności niż w utrzymywaniu stałej prędkości, chociaż McMurty twierdzi, że Spéirling Pure jest przeznaczony do szybkiego ładowania. Firma twierdzi, że będzie w stanie przejechać 10 okrążeń 1,6-milowego toru Silverstone National Circuit w "rekordowym tempie", a następnie naładować się w zaledwie 20 minut przed ponowną jazdą.

Spéirling Pure zostanie oficjalnie zaprezentowany na tegorocznym Goodwood Festival of Speed w przyszłym miesiącu. Dostawy rozpoczną się w 2025 roku i wydaje się prawdopodobne, że rekordy okrążeń zaczną padać wkrótce potem.

Dział: Wiadomości

Autor:
Mike Duff | Tłumaczenie: Wojciech Rzeszut

Żródło:
https://www.autoweek.com/news/a44280635/fastest-electric-hypercar-mcmurtry-speirling-pure-ev/

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE