Porównanie Tesli i jej chińskiego konkurenta na 4 wykresach
W 1995 roku, Wang Chuanfu, absolwent metalurgii założył BYD, małą Chińską firmę skupiającą się na produkcji akumulatorów niklowo-kadmowych, w niższej cenie niż konkurenci z Japonii. Niemal 30 lat później, ulokowana w Shnezhen firma stała się największym producentem samochodów elektrycznych na świecie, prześcigając nawet amerykańskiego giganta Tesla w globalnej sprzedaży w ostatnim kwartale 2023 roku. Te 2 firmy wciąż walczą koło w koło, a Tesla wyszła na prowadzenie w pierwszym kwartale 2024 roku. Oto jak wypadają w porównaniu, na 4 wykresach.
10 największych producentów samochodów pod względem kapitalizacji rynkowej w miliardach dolarów. Fot. Rosa de Acosta, CNN
Najbardziej wartościowi producenci samochodów
Akcje Tesli były wyceniane na 17 dolarów za akcję, gdy w czerwcu 2010 r. Weszły na giełdę. Niemal 14 lat później akcje spółki notowane są powyżej 166 dolarów, co daje jej kapitalizację rynkową w wysokości około 560 bilionów dolarów, co czyni ją najbardziej wartościową firmą motoryzacyjną na świecie. Jest to również jedna z największych firm na świecie pod względem wartości rynkowej. Jeśli chodzi o BYD, jego kapitalizacja rynkowa w wysokości 81 miliardów dolarów plasuje go wśród 10 największych producentów samochodów na świecie, według Murthy'ego Grandhi, analityka fundamentów biznesu w GlobalData, firmie zajmującej się danymi i analizami w Londynie. Wciąż jednak pozostaje daleko w tyle za Teslą i innymi producentami, takimi jak Toyota i Stellantis, konglomerat powstały z połączenia francuskiej Grupy PSA i Fiat Chrysler Automobiles w 2021 r. Grupa sprzedaje samochody 14 marek, w tym Chryslera, Citroena, Jeepa, Maserati i Peugeota. Ale BYD już przebił BMW i Forda i powoli gonią Mercedesa i Ferrari.
Tesla to najbardziej wartościowy producent samochodów na świecie
Tesla Elona Muska stała się najbardziej wartościowym producentem samochodów na świecie w 2020 roku i dotąd utrzymuje się na prowadzeniu. Toyota na drugim miejscu, mimo iż spokojnie utrzymuje miejsce przed rywalami, ma do przebycia długą drogę, zanim zdetronizuje amerykańskiego giganta.
10 największych producentów samochodów pod względem kapitalizacji rynkowej, w bilionach dolarów
W 2023 roku Tesla sprzedała około 230,000 aut więcej niż BYD, ale strata stopniowo się zmniejsza z 400,000 w 2022 i 600,000 w 2021 roku. A w ostatnim kwartale 2023 roku BYD osiągnął kamień milowy: sprzedali więcej pojazdów elektrycznych na baterie (BEV) niż firma Muska, w pewnym stopniu przez spowolnienie Tesli na jednym z jej największych rynków, Chinach, oraz ogólne spowolnienie popytu na pojazdy elektryczne. Jednak chińska firma potknęła się na początku 2024 roku. W pierwszym kwartale sprzedała tylko 300 114 pojazdów BEV, w porównaniu do 525 409 sprzedanych w ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku. Spadek ten był na tyle duży, że Tesla, która sprzedała 386 810 pojazdów BEV w tym samym okresie, odzyskała swoją dawną pozycję pomimo spadku sprzedaży.
Tesla odzyskuje pozycję lidera jako największy na świecie sprzedawca pojazdów BEV
BYD prześcignął amerykańskiego giganta jako największy na świecie sprzedawca samochodów elektrycznych na baterie w ostatnim kwartale 2023 r. Przez ostre spadki w sprzedaży w chińskiej firmie w pierwszym kwartale 2024 roku, Tesla wróciła na stołek lidera pomimo słabych wyników sprzedaży w tym okresie.
Światowa sprzedaż pojazdów elektrycznych
Cięcie cen
Konkurencyjne ceny BYD pomogły im wspiąć się na szczyt rankingów pojazdów elektrycznych, zwłaszcza w porównaniu z droższymi samochodami Tesli. Jednak dla obu firm konkurencja na największym rynku samochodowym na świecie jest coraz ostrzejsza. 4 marca BYD wypuścił nową wersję jednego z ich najlepiej sprzedającego się modelu, crossovera Yuan Plus, który w poza granicami Chin jest znany jako Atto 3, i obniżyli cenę jego poprzednika o 11% do 119,800 juanów (16,664 dolarów). Kilka dni później BYD obniżył też cenę najnowszego modelu ich najtańszego samochodu, Seagull, o 5%. Jego cena początkowa wynosi teraz poniżej 10 000 dolarów. Chociaż Tesla również obniżyła ceny niektórych modeli w Chinach w zeszłym roku, Model 3 i Model Y nadal kosztują ponad 2 razy więcej niż BYD.
Samochody Tesli są nadal znacznie droższe niż BYD, nawet po obniżeniu cen
Rywalizacja między Teslą a BYD w Chinach narasta po znacznych obniżkach cen ich pojazdów w zeszłym roku na największym rynku samochodowym. Model 3 Tesli pozostaje trzykrotnie droższy od najbardziej przystępnego cenowo samochodu BYD i dwukrotnie droższy od Yuan Plus.
Jak najtańszy i jeden z najlepiej sprzedających się samochodów BYD wypada w porównaniu do Tesli w Chinach.
BYD Seagull
W marcu 2024 roku BYD obniżył cenę ich najtańszego samochodu o 5% do 69,800 juanów lub około 9,700 dolarów
BYD Yuan Plus
Znany jako Atto 3 poza granicami Chin, ceny zaczynają się od 119,800 juanów lub około 16,600 dolarów
Tesla Model 3
Najtańsza wersja Modelu 3 kosztuje w Chinach 245 900 juanów, co odpowiada około 34 000 dolarów. Cena w USA zaczyna się od 38 990 dolarów.
Tesla Model Y
Najtańsza wersja Modelu Y kosztuje w Chinach 266,400 juanów, czyli nieco poniżej 37 000 dolarów. Cena w USA zaczyna się od 44 990 dolarów.
Chiny są największym rynkiem Tesli po Stanach Zjednoczonych i stanowiły 33% globalnej sprzedaży w 2023 roku, według brytyjskiej firmy doradczej Rho Motion. Amerykańska firma rozpoczęła produkcję w swojej gigafabryce w Szanghaju w 2019 roku. W ubiegłym roku zakład ten, który jest głównym ośrodkiem eksportowym Tesli, dostarczył 947 000 samochodów. BYD nie sprzedaje swoich samochodów w USA, choć posiada fabrykę autobusów w Kalifornii. Zarówno Tesla, jak i BYD rozszerzają swoją działalność poza rynki krajowe i inwestują w fabryki za granicą.
Globalny rozwój
Tesla i BYD rozszerzają produkcję samochodów osobowych poza swoje rodzime rynki
Obaj producenci samochodów ogłosili plany inwestycji rozwoju zakładów produkcyjnych i fabryk za granicą w celu obniżenia kosztów eksportu i zwiększenia sprzedaży na rynkach regionalnych. Tesla ogłosiła plany budowy nowej fabryki w Meksyku w marcu tego roku, a BYD rozwija się w Azji Południowo-Wschodniej, Ameryce Południowej i Europie.
Zakłady produkcyjne Tesli i BYD dla samochodów osobowych
USA: Tesla posiada fabryki samochodów w Kalifornii i Teksasie. W Teksasie ma także być produkowany model Cybertruck.
Meksyk: W marcu 2023 roku Elon Musk ogłosił plany budowy nowej fabryki Tesli w Meksyku.
Meksyk: Prezes BYD Americas, Stella Li, ogłosiła plany ekspansji w Meksyku w lutym 2024 roku.
Brazylia: Oczekuje się, że produkcja w nowym zakładzie produkcyjnym BYD w Brazylii rozpocznie się do 2025 roku.
Niemcy: Pierwsza fabryka Tesli w Europie otwarta w 2022 roku w Berlinie produkuje ich Model Y.
Węgry: W grudniu 2023 roku BYD ogłosił budowę swojej pierwszej fabryki w Europie.
Uzbekistan: BYD łączy siły z Uzavtosanoat JSC, aby rozpocząć produkcję pojazdów elektrycznych w 2024 roku.
Chiny: Pierwsza zagraniczna fabryka Tesli, zakład w Szanghaju, produkuje Model Y i Model 3.
Chiny: BYD ma kilka zakładów w Chinach, swoim rodzimym rynku, w tym w Shenzhen i Xi’an.
Tajlandia: Zakład BYD w Tajlandii rozpocznie działalność w 2024 roku.
Indonezja: Minister gospodarki ogłosił w styczniu plany budowy w tym kraju fabryki o wartości 1,3 miliarda dolarów.
W 2023 roku, 13.6 miliona samochodów elektrycznych (w tym BEV i hybryd) zostało sprzedanych na całym świecie, co stanowi wzrost o ponad 30% w porównaniu z rokiem poprzednim. Chiński rynek wzrósł o około 30% w ubiegłym roku, sprzedając 7,9 miliona jednostek. Podobny wzrost spodziewany jest w 2024, a sprzedaż ma osiągnąć 10 milionów w samych Chinach, mówi Rho Motion. BYD sprzedał około 3 miliony samochodów elektrycznych, w tym hybrydy, w 2023 roku na całym świecie. Z tej liczby 1,6 miliona stanowiły pojazdy BEV. Dla porównania Tesla, która nie sprzedaje hybryd, dostarczyła w zeszłym roku łącznie 1,8 miliona pojazdów na całym świecie, co stanowiło około 19% globalnego rynku pojazdów BEV. Stany Zjednoczone i Kanada kupiły około 700 000 pojazdów Tesli, podczas gdy 600,000 sprzedano w Chinach. Sprzedaż w Europie wyniosła około 400,000 pojazdów. Akcje Tesli spadły w tym roku o 29%, podczas gdy akcje BYD spadły o prawie 6%.
Dział: Świat
Autor:
Rosa de Acosta, CNN | Tłumaczenie: Mateusz Gwóźdź
Źródło:
https://edition.cnn.com/2024/04/03/cars/china-tesla-byd-competition-hnk-intl-dg/index.html