2024-08-08 21:04:37 JPM redakcja1 K

Samochody elektryczne pomagają klimatowi. Ale czy są opłacalne?

Mogą być, jednak to zależy od Twoich nawyków za kółkiem.

Naomi Anderson-Subryan

Przejdźmy więc do sedna.   

Pojazdy elektryczne kosztują więcej niż samochody benzynowe i mogą szybciej stracić na wartości. Nawet dla osób, które chcą posiadać samochód bez emisji spalin z rury wydechowej, uzasadnione jest zastanowienie się, czy warto kupić go teraz. 

Odpowiedź może być twierdząca, ale jest dużo czynników do rozważenia, z których wiele zależy od Twoich nawyków prowadzenia pojazdu i tego, jak ważne jest dla Ciebie zmniejszenie Twojego wpływu na środowisko. A ponieważ pojazdy elektryczne są nową technologią, jest mniej pewności niż w przypadku pojazdów napędzanych benzyną co do tego, jak liczby będą się z czasem zmieniać. 

Oto co wiemy. 

Czy żywotność baterii stanowi problem? 

Większość samochodów elektrycznych nie jeździ tak długo, więc trudno jednoznacznie powiedzieć, jak długo akumulatory będą zdatne do użytku. Akumulatory litowo-jonowe, stosowane w praktycznie wszystkich pojazdach elektrycznych, z czasem tracą zasięg. 

Jednak degradacja przebiega bardzo wolno. Samochody elektryczne Tesli i innych producentów mają oprogramowanie, które dobrze chroni akumulatory przed nadmiernym ciepłem lub napięciem, które może spowodować uszkodzenie, zwłaszcza podczas ładowania. 

Producenci samochodów zwykle dają gwarancję na baterie do pojazdów elektrycznych na osiem lat lub 100 000 mil, a większość z nich wymieni baterię, jeśli straci więcej niż 30 procent swojej pojemności w okresie gwarancyjnym. 

Należy pamiętać, że baterie będą nadal działać przy mroźnej pogodzie i ekstremalnych upałach, ale ich zasięg może zostać tymczasowo zmniejszony. 

Anegdotycznie rzecz biorąc, istnieje wiele przykładów ludzi jeżdżących samochodami elektrycznymi setki tysięcy mil. Szanse na to, że akumulator ulegnie degradacji do punktu, w którym musi zostać wymieniony, wynoszą mniej niż 1 procent dla pojazdów elektrycznych zbudowanych w 2016 roku lub później, zgodnie z danymi Recurrent, firmy, która śledzi rynek używanych pojazdów elektrycznych. 

„Wszystko wskazuje na to, że akumulatory powinny działać dłużej niż same samochody” - powiedziała Liz Najman, dyrektor ds. analiz rynku w Recurrent. „Z pewnością powinny przetrwać tyle, co przeciętna żywotność samochodu napędzanego benzyną”. 

A ponieważ akumulatory do pojazdów elektrycznych zawierają cenne metale, takie jak lit i kobalt, które można poddać recyklingowi, nawet całkowicie zużyty akumulator nadal będzie coś wart. 

A co z wartością odsprzedaży? 

Ceny używanych pojazdów elektrycznych wahały się w zawrotnym tempie. W 2022 roku, kiedy samochody elektryczne były popularne i trudne do znalezienia, niektóre modele sprzedawały się na rynku aut używanych za więcej, niż były warte, gdy były nowe. Teraz gdy dostępnych jest ponad 100 modeli pojazdów elektrycznych, wartości odsprzedaży niektórych modeli spadły. 

Według internetowego serwisu sprzedaży samochodów iSeeCars.com pojazdy elektryczne straciły na wartości średnio o 49 procent w ciągu pięciu lat, w porównaniu z 39 procentami w przypadku wszystkich pojazdów. Jednak do spadku przyczyniło się wiele czynników, zwłaszcza gwałtowne obniżki cen przez Teslę za jej nowe modele. 

„Po co kupować używany samochód, skoro można kupić nowy?” - powiedział Karl Brauer, analityk wykonawczy iSeeCars. 

Firma Hertz pomogła zapełnić rynek, kiedy zdecydowała się sprzedać 30 000 samochodów ze swojej floty pojazdów elektrycznych, ponieważ traciła na nich pieniądze. Mnożenie się nowych modeli pojazdów elektrycznych firm Hyundai, Kia, Ford Motor, General Motors i innych stworzyło intensywną konkurencję i doprowadziło do obniżenia cen. 

Jednak są oznaki, że ceny używanych pojazdów elektrycznych się stabilizują. Według Johna Helvestona adiunkta na Uniwersytecie George 'a Washingtona, który badał rynek używanych pojazdów elektrycznych, nowsze modele z akumulatorami o dłuższym zasięgu dość dobrze utrzymały swoją wartość. Stopy amortyzacji „zmierzają w kierunku konwergencji” z pojazdami benzynowymi, powiedział, „ale to jeszcze nie koniec”. 

Leasing jest jednym ze sposobów uniknięcia ryzyka, że pojazd elektryczny straci na wartości lub stanie się przestarzały dzięki nowszej technologii. Po zakończeniu leasingu wszelkie odpisy amortyzacyjne są problemem dealera. 

Dobrą opcją jest też kupno używanego pojazdu elektrycznego, który już się zamortyzował. Według niektórych szacunków używane pojazdy elektryczne kosztują teraz mniej niż używane samochody benzynowe. - Jeśli jesteś zainteresowany pojazdem elektrycznym, to świetna droga- powiedział pan Helveston. 

Ile mogę zaoszczędzić na paliwie? 

Ludzie naturalnie skupiają się na naklejkach z cenami podczas zakupów samochodów. Według szacunków Cox Automotive średnia cena nowego samochodu elektrycznego lub pickupa w czerwcu wyniosła 56 371 USD, w porównaniu z 48 644 USD za wszystkie pojazdy. 

Jednak wiele osób odzyska tę różnicę dzięki niższym kosztom konserwacji i paliwa. Agencja Ochrony Środowiska szacuje, że ładowanie elektrycznego Forda F-150 Lightning pickup kosztuje 1100 USD rocznie, co stanowi mniej niż połowę rocznego kosztu tankowania najbardziej paliwooszczędnego F-150 napędzanego benzyną. 

Oczywiście rzeczywiste oszczędności różnią się w zależności od aktualnych cen benzyny, lokalnych stawek za energię elektryczną i nawyków jazdy. 

Koszty konserwacji są zwykle niższe, ponieważ pojazdy elektryczne nie wymagają wymiany oleju i nie mają świec zapłonowych ani tłumików, które należy okresowo wymieniać. Mają mniej ruchomych części, które mogą się zepsuć. Pojazdy elektryczne zużywają się jednak szybciej, ponieważ ich akumulatory są bardzo ciężkie. 

Jak docenić korzyści dla środowiska? 

Niektóre z zalet pojazdów elektrycznych są trudne do oszacowania w dolarach. Wiele osób będzie cieszyć się spokojem ducha wynikającym z prowadzenia pojazdu, który generuje znacznie mniej gazów cieplarnianych i innych zanieczyszczeń. (Chociaż nie są one bez wpływu na środowisko). 

Według badania opublikowanego w listopadzie przez Argonne National Laboratory, w którym uwzględniono emisje z górnictwa, produkcji i wytwarzania energii elektrycznej, średniej wielkości elektryczny sedan o zasięgu 300 mil wytwarza połowę gazów cieplarnianych jako porównywalny samochód napędzany benzyną. 

Pojazdy elektryczne nie produkują tlenków azotu i innych zanieczyszczeń, które powodują astmę i inne problemy z oddychaniem. A wiele osób cieszy się szybkim przyspieszaniem i ciszą pojazdów elektrycznych, a także wygodą ładowania w domu, jeśli masz własny podjazd. To, czy warto zapłacić wyższą cenę za te korzyści, jest kwestią osobistych preferencji. 

Dział: Ekologia

Autor:
Jack Ewing | Tłumaczenie: Agata Męcina - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://www.nytimes.com/2024/07/29/climate/electric-cars-ev-battery-value.html

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE