Sprzedaż Tesli we Francji spadła o 26% w lutym
Odnowienie zasięgu, zwiększona konkurencja ze strony pojazdów elektrycznych i osobowość szefa firmy, Elona Muska, który wspiera Donalda Trumpa i skrajną prawicę w Europie, mogą tłumaczyć nieufność kupujących.

Zdjęcie: Suzanne Cordeiro / AFP
Sprzedaż Tesli we Francji, w porównaniu z zeszłym rokiem, spadła z powodu zachowania jej szefa, Elona Muska, ale także z powodu modernizacji jej asortymentu. Liczba pojazdów sprzedanych w lutym przez amerykańskiego producenta samochodów elektrycznych (2 395) spadła o 26% w porównaniu ze sprzedażą w lutym 2024 r., wynika z danych opublikowanych w sobotę 1 marca przez francuską platformę motoryzacyjną (PFA).
Rynek samochodowy w kraju pozostał jednak stabilny (-0,72%), podobnie jak sprzedaż samochodów elektrycznych, która w lutym utrzymała się na stałym poziomie 18% rynku. Renault 5 i Citroën C3, wprowadzone na rynek pod koniec 2024 r., w szczególności odzyskały udział w rynku od amerykańskiego producenta.
„W ciągu jednego roku nastąpiła znacząca redystrybucja z korzyścią dla europejskich producentów”, podkreślił Marc Mortureux z PFA, która reprezentuje producentów samochodów i głównych producentów sprzętu. Na poziomie europejskim sprzedaż Tesli spadła już o połowę w styczniu w porównaniu ze styczniem 2024 r., według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).
Pojawiły się wezwania do bojkotu firmy należącej do Elona Muska, członka administracji Trumpa i zwolennika skrajnej prawicy w Europie. Naklejki „Kupiłem to, zanim Elon oszalał” pojawiły się z tyłu samochodów Tesli, podobnie jak w USA, ale nadal trudno jest ocenić dokładny wpływ politycznego stanowiska pana Muska na sprzedaż.
Pod koniec stycznia producent ogłosił 1% spadek dostaw na całym świecie w 2024 roku, pierwszy spadek w swojej historii, chociaż spodziewał się „niewielkiego wzrostu”.
Tesla została dotknięta tymczasowymi zamknięciami zakładów, w szczególności w Niemczech po podpaleniu i strajku, ale także w Teksasie i Chinach w związku z pracami modernizacyjnymi.
Tesla nadal jest światowym liderem w dziedzinie samochodów elektrycznych, z modelami wyposażonymi w technologię, a zarazem bardzo wycenionymi, ale została powstrzymana przez zmianę w swojej ofercie, wraz z wprowadzeniem nowej wersji swojego gwiazdorskiego SUV-a, Modelu Y.
Marka, która również stoi w obliczu lawiny modeli elektrycznych od swoich rywali, twierdzi, że ożywi swoje fortuny wraz z pojawieniem się tanich modeli w 2025 roku, a następnie robotów-taksówek.
Wolny rynek
Od początku roku europejskie cła zaczęły również wpływać na import chińskich samochodów elektrycznych. Marka MG, należąca do chińskiego giganta SAIC, odłożyła na bok swoją elektryczną ofensywę, aby zmienić pozycję na modele hybrydowe, które są mniej opodatkowane.
Rejestracje samochodów elektrycznych zostały również zwiększone przez masowe zakupy flot firmowych. Z drugiej strony, sprzedaż klientom prywatnym spadła o 29%, na czym ucierpiało porównanie z lutym 2024 r., kiedy leasing społeczny zwiększył liczbę rejestracji samochodów elektrycznych.
Francuski rynek samochodowy w lutym pozostawał ogólnie powolny, z 141 568 rejestracjami, wciąż dalekimi od danych sprzed epidemii Covid-19. Modele hybrydowe przejęły kontrolę nad rynkiem, odpowiadając za 44,3% rejestracji w pierwszych dwóch miesiącach roku, w porównaniu z 25,4% dla modeli benzynowych i garstką diesli (4,6%) oraz 17,7% dla modeli elektrycznych.
Dział: Europa
Autor:
Le Monde z AFP | Tłumaczenie: Adrianna Klass — praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/