Volvo porzuca plan sprzedawania tylko samochodów elektrycznych do 2030 roku
Firma Volvo porzuciła swój cel, polegający na produkcji wyłącznie samochodów elektrycznych do 2030 roku, spodziewa się również, że do tego czasu spodziewa się sprzedawać kilka samochodów hybrydowych.
Zdjęcie: Getty'ego
Producent obwinia zmieniające się warunki rynkowe za decyzję o rezygnacji z celu, który ogłosił zaledwie trzy lata temu. Powodem tego jest spadek popytu na pojazdy elektryczne na niektórych głównych rynkach oraz wątpliwości związane z nałożeniem ceł na samochody wyprodukowane w Chinach.Volvo, które bardzo lubiło się chwalić swoimi środowiskowymi referencjami, dołącza do innych głównych producentów, General Motors i Ford, w wycofywaniu się z elektrycznych ambicji. Teraz Volvo spodziewa się, że w 2030 90% produkcji będą stanowić samochody elektryczne i hybrydy. Szwedzki producent może również sprzedawać niewielką ilość tak zwanych pół-hybryd, bardziej konwencjonalnych pojazdów z ograniczonym wsparciem elektrycznym. ,,Jesteśmy przekonani, że nasza przyszłość jest elektryczna”, mówi Jim Rowan, dyrektor generalny Volvo. ,,Jest to jednak oczywiste, że transformacja nie będzie liniowa, a klienci i rynki poruszają się w różnych prędkościach”. Firma informuje również, że warunki rynkowe dla samochodów elektrycznych zmieniły się, głownie z powodu powolnego rozwoju infrastruktury oraz zmniejszenia się chęci konsumenckich.Niezależna analityk rynku, Anna Mcdonald, twierdzi, że konsumenci nadal mają obawy związane ze zmianą na samochody elektryczne.,,Niektóre z subsydiów, które wprowadziły rządy, aby zachęcić do kupowania samochodów elektrycznych zostały zakończone, oraz jest ogólny brak popytu spowodowany tym, że klienci martwią się o ładowanie, mówi w programie BBC Today.
,,Jest jeszcze problem wysokiej ceny tych aut, Unia Europejska i Stany Zjednoczone nakładają cła na chińskie samochody, aby uchronić swoje rynki przed zalaniem, a to oznacza, że pojazdy muszą być produkowane poza Chinami, co zwiększa ich koszty. Producenci nie chcą być stratni”, dodaje McDonald. Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów, rejestracje samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej zmniejszyły się o prawie 11% w czerwcu. Volvo należy w większości do chińskiego giganta samochodowego Geely, i z powodu używania chińskich fabryk, również będzie dotknięte przez cła w Europie i Ameryce Północnej. W zeszłym tygodniu, Kanada ogłosiła nałożenie 100% cła na samochody elektryczne wyprodukowane w Chinach. Zachodnie kraje oskarżają Chiny o subsydiowanie swojego przemysłu, dając swoim producentom nieuczciwą przewagę. Chiny odrzuciły te oskarżenia i skrytykowały cła jako ,,dyskryminujące”. Ford również zaczął się wycofywać ze swoich ambicji związanych z samochodami elektrycznymi. Tylko w ostatnim miesiącu, amerykański gigant ogłosił wycofanie pomysłu na elektryczne pojazdy SUV i odłożył w czasie wypuszczenie swojego następnego elektrycznego pick-upa. Jego rywal, General Motors, również w zeszłym roku obniżył cele w zakresie produkcji samochodów elektrycznych.
Dział: Porady i Eksploatacja
Autor:
Joao da Silva | Tłumaczenie: Mikołaj Piotrowski – praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/