Waymo doda pojazdy elektryczne marki Hyundai do floty robo-taksówek w ramach nowej wieloletniej umowy
Firma chwali się około 700 pojazdami w swojej flocie, będąc obecnie jedyną komercyjną usługą, o nazwie Waymo One, oferującą robo-taksówki w USA.
Robo-taksówka Ioniq 5 w Centrum Innowacji Hyundai Motor Group w Singapurze, 14 czerwca. Źródło: Edgar Su/Reuters
Hyundai Motor oraz Waymo zgodzili się na wieloletnią, strategiczną współpracę, dzięki której firma doda do swojej floty robo-taksówek elektrycznego Ioniq 5 od południowo koreańskiego producenta samochodów.
W piątek firmy oświadczyły, że szósta generacja autonomicznej technologii Waymo, znana jako Waymo Driver, zostanie zintegrowana w „znacznej ilości na przestrzeni wielu lat, aby wesprzeć rozwijającą się firmę specjalizującą się w robo-taksówkach”, wspieraną przez Alphabet.
Wydarzyło się to prawie dwa miesiące po tym, jak Waymo ujawniło detale odnośnie swojej najnowszej technologii autonomicznych samochodów, znanej jako „generacja 6”, która zostanie zintegrowana z pojazdami elektrycznymi Geely Zeekr oraz powinna poradzić sobie z różnorodnymi warunkami pogodowymi, bez zapotrzebowania na zbyt wiele drogich kamer i czujników.
Waymo, które chwali się około 700 pojazdami w swojej flocie, jest obecnie jedyną komercyjną usługą oferującą robo-taksówki w USA, o nazwie Waymo One. Na ten moment zapewnia ponad 100 000 płatnych przejazdów robo-taksówkami tygodniowo w USA.
Pojazdy elektryczne Ioniq 5 będą produkowane na powstającej „Metaplant America” należącej do Hyundaia, w Georgii. Następnie zostanie wyposażony w technologię bezzałogowego prowadzenia samochodów. Pojazdy będą dostarczane Waymo ze specyficznymi modyfikacjami, przystosowującymi je do bycia samojezdnymi, takimi jak nadmiarowy sprzęt i elektrycznie otwierane drzwi.
Wstępne testy drogowe Ioniq 5 z technologią od Waymo rozpoczną się pod koniec roku 2025. Oczekuje się, że będą dostępne w usłudze robo-taksówek Waymo One w nadchodzących latach, poinformowały firmy.
Firmy nie zgodziły się na ujawnienie warunków finansowych tej współpracy, ale potwierdziły, że Waymo zakupi i będzie w posiadaniu pojazdów. Waymo już wcześniej łączyło siły z innymi markami samochodów, takimi jak Chrysler czy Jaguar, aby stworzyć i zintegrować swoje technologie z pojazdami.
Integracja między Waymo a Ioniq 5 jest pierwszym krokiem we współpracy, która ma potencjał, żeby urosnąć w przyszłości, twierdzi José Muñoz, dyrektor operacyjny i dyrektor naczelny Hyundai Motor North America.
„Zespół w naszym nowym zakładzie produkcyjnym jest gotów przekazać znaczną liczbę pojazdów dla floty Waymo One wraz z jej rozwojem”, przekazał w oświadczeniu Muñoz. „Co najważniejsze, jest to pierwszy krok we współpracy między dwoma firmami i będziemy szukać dodatkowych okazji do wspólnych działań”.
Ioniq 5 jest już używany przez nową firmę zajmującą się pojazdami autonomicznymi Motional, spółkę z kapitałem mieszanym Hyundaia i dostawcy samochodów Aptiv. Hyundai powiedział, że partnerstwo z Waymo „nie ma wpływu” na Motional.
Do przygotowania tego reportażu przyczyniła się Jennifer Elias z CNBC.
Dział: Auto
Autor:
Michael Wayland | Tłumaczenie: Zuzanna Polańska – praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/