Wojna chińskich producentów aut elektrycznych trwa- BYD Schodzi poniżej 100 000 yuanów, Changan, Wuling i Nezha przystępują do kontrataku
BYD, chiński lider w dziedzinie pojazdów elektrycznych, tuż po chińskim nowym roku, oddał pierwszy strzał w wojnie cenowej na rynku motoryzacyjnym.
BYD ogłosiło, że wprowadziło na rynek dwie nowe hybrydy typu plug-in: Qin Plus Honor Edition i Destroyer 05 Honor Edition. Zdjęcie: thepaper.cn
19 lutego 2024 BYD ogłosiło, że wprowadziło na rynek dwie nowe hybrydy typu plug-in: Qin Plus Honor Edition i Destroyer 05 Honor Edition, zaskakuje cena- 79 800 yuanów. W porównaniu do poprzedniej wersji samochodu cena nowego auta spadła o 20 000 yuanów. Li Yunfei, dyrektor działu PR BYD Group, powiedział: „Dzięki efektowi skali i ulepszeniu całego łańcucha przemysłowego, cena hybrydy plug-in BYD może być niższa od porównywalnego samochodu spalinowego. Ten ruch rozpocznie wojnę totalną z samochodami spalinowymi. Kto nadal w takich realiach będzie kupował samochody na paliwo?".
Kontratak.
Po tym, jak BYD podał tę informację, Wuling ogłosił, że cena modelu hybrydowego plug-in Wuling Starlight w zaawansowanej wersji o zasięgu 150 kilometrów została skorygowana z 105 800 yuanów do 99 800 yuanów, tym samym również przebił próg 100 000 yuanów. Zastępca dyrektora generalnego działu biznesowego marki Wuling, Zhou Longan, napisał na swoim osobistym mikroblogu jedno wymowne słowo: „Też!". Changan natychmiast odpowiedział na atak konkurencji i również obniżył ceny. Cena modelu Nezha X spadła o 22 000 yuanów do 99 800 yuanów. Im również udało się przebić magiczny próg 100 000 yuanów.
Stan i przyszłość rynku.
Warto również zauważyć, że modele hybrydowe plug-in, które zapoczątkowały wojnę cenową, to w końcu drogie samochody, a jednak firmy atakują rynek poniżej 100 000 yuanów, który zwykle zdominowany jest przez samochody spalinowe, produkowane przez firmy joint venture.
Wielu znawców branży twierdzi, że obniżka cen modeli hybrydowych typu plug-in zapoczątkuje lawinę sprzedaży w 2024 roku. W styczniu ubiegłego roku udział w rynku modeli hybrydowych plug-in i innych hybryd znacznie wzrósł. Dane pokazują, że w sprzedaży samochodów elektrycznych w styczniu pojazdy wyłącznie elektryczne stanowiły 59%, w porównaniu z 70% w tym samym okresie ubiegłego roku. Modele hybrydowe plug-in stanowiły 28%, a inne hybrydy stanowiły 13%, w porównaniu z odpowiednio 24% i 6% w tym samym okresie ubiegłego roku.
Hybrydy plug-in nie tylko zabierają rynek modelom w pełni elektrycznym, ale także udział w rynku pojazdów napędzanych tradycyjnymi paliwami. Wcześniej modele hybrydowe plug-in atakowały głównie rynek samochodów klasy średniej. Ze statystyk stowarzyszenia pasażerów wynika, że obecnie ceny najpopularniejszych modeli samochodów osobowych znajdują się w przedziale 50 000-150 000 yuanów, a pojazdy spalinowe stanowią lwią część tego rynku. Cui Dongshu, sekretarz generalny Ludowej Politycznej Konferencji Konsultatywnej Chin, powiedział, że wzrost sprzedaży hybrydowych modeli plug-in obserwujemy głównie w niższej klasie samochodów, a technologia hybrydowa plug-in zdobyła już większość udziałów w rynku aut ze średniej półki. Zawdzięcza ten wzrost rozwojowi tej technologii.
Według danych Komunistycznej Partii Chin w roku 2023 udział hybryd plug-in w rynku o przedziale 50 000-100 000 yuanów wynosił zaledwie 0,6%, podczas gdy w styczniu roku 2024. Udział hybryd plug-in o przedziale cenowym 50 000-100 000 yuanów wzrósł do 2,4%.
Zapach czarnego prochu na chińskim rynku samochodowym będzie niewątpliwie silniejszy w roku 2024. Już pierwszego po chińskim roku, to jest 18 lutego, dyrektor generalny Xiaopeng Automobile He Xiaopeng i dyrektor generalny Geely Automobile Group alarmowali w swoich listach otwierających nowy rok, mówiąc, że ten rok charakteryzowany będzie przez zaciekłą walkę na rynku motoryzacyjnym. He Xiaopeng powiedział, że: „W tym roku chińskie marki samochodowe będą pływać w morzu krwi konkurencji. To pierwszy w roku wyścig o pierwsze miejsce. W roku 2024 będziemy ciągle wałkować cenę, jakość pojazdów, świadczonych usług i organizacji. Będzie to niesamowicie wymagający czas”.
Dział: Auto
Autor:
To Dongdong | Tłumaczenie: Marcel Korczak