Zatrzymanie: przepisy i prawa
Zatrzymanie przez organy ścigania jest przytłaczające i stresujące. To, jak reagujesz oraz radzisz sobie podczas zatrzymania drogowego ma znaczenie i może wpłynąć na wynik zatrzymania.
Zdjęcie: Gary Coronado / Los Angeles Times
Sekcja dotycząca zatrzymania w FindLaw zawiera informacje na temat kilku aspektów zatrzymań drogowych. Dowiedz się więcej o:
- Co robić, a czego nie robić podczas zatrzymania przez organy ścigania
- Legalność policyjnych blokad drogowych i punktów kontroli trzeźwości
- Przepisy ustawowe i wykonawcze dotyczące zatrzymań ruchu drogowego
- Jak uniknąć samooskarżenia
- Twoje prawa podczas zatrzymań drogowych i przeszukania pojazdu
Czytaj dalej, aby dowiedzieć się o podstawach zatrzymywania przez policję.
Jak radzić sobie z zatrzymaniem drogowym
Bycie zatrzymanym może być stresujące, ponieważ trudno jest wiedzieć, czego się spodziewać. Większość zatrzymań jest rutynowa i służy do egzekwowania drobnych naruszeń drogowych, takich jak nielegalna zmiana pasa lub przejazd na czerwonym świetle. Bez względu na powód, sposób, w jaki poradzisz sobie z zatrzymaniem ruchu, może pomóc Ci otrzymać minimalne kary.
Jeśli zostaniesz zatrzymany/zatrzymana, zachowaj spokój i pamiętaj o następujących kwestiach:
- Zjedź na pobocze tak szybko i bezpiecznie, jak to możliwe, gdy zobaczysz światła lub biały reflektor radiowozu.
- Czasami bezpieczne zatrzymanie się oznacza, że musisz zjechać z autostrady lub przejechać niewielką odległość do bocznej uliczki, parkingu lub innego bezpiecznego miejsca. W takim przypadku użyj kierunkowskazów pojazdu, aby dać jasno do zrozumienia, że zamierzasz zjechać na pobocze.
- Może minąć kilka minut, zanim funkcjonariusz wyjdzie z radiowozu i podejdzie do Twojego pojazdu. Prawdopodobnie sprawdzają Twoje tablice rejestracyjne i kontaktują się ze swoją stacją, aby poinformować ich o zatrzymaniu. Wykorzystaj ten czas na pozbieranie myśli i przygotowanie się do interakcji.
- Zanim policjant się zbliży, opuść szybę, wyłącz silnik, włącz oświetlenie wnętrza i połóż ręce na kierownicy. Te działania pozwolą policjantowi mieć pewność, że nie odjedziesz i nie masz broni.
- Nie sięgaj po nic, dopóki funkcjonariusz nie poprosi Cię o okazanie prawa jazdy, dowodu ubezpieczenia oraz rejestracji pojazdu. Zanim cokolwiek weźmiesz do ręki, powiedz na przykład: „Zamierzam wyjąć dokumenty ze schowka na rękawiczki".
- Nie wysiadaj z pojazdu, dopóki policjant Cię o to nie poprosi.
- Bądź uległy/uległa i uprzejmy/uprzejma podczas interakcji z funkcjonariuszem. Chociaż możesz czuć się zły/zła lub skrzywdzony/skrzywdzona, bycie niegrzecznym i agresywnym tylko zirytuje funkcjonariusza.
- Chociaż powinieneś/powinnaś być chętny/chętna do współpracy, nie chcesz mówić niczego, co może zostać wykorzystane przeciwko Tobie. Najlepiej udzielać niezobowiązujących odpowiedzi i nie przyznawać się do winy. Jeśli później postanowisz zakwestionować mandat lub poważniejszy zarzut, sądy mogą uznać wszystko, co powiesz podczas postoju, za przyznanie się do winy.
Jako kierowca masz prawa konstytucyjne i powinieneś/powinnaś je znać. Jednak musisz zrównoważyć te zabezpieczenia z przestrzeganiem przepisów, które chronią policjantów.
Unikanie samooskarżania się
To, co mówisz lub czego nie mówisz podczas zatrzymania drogowego, może mieć wpływ na kolejne kroki funkcjonariusza. Może to doprowadzić do tego, że policjant puści Cię tylko z ostrzeżeniem. I odwrotnie, może również skłonić ich do przejścia przez proces aresztowania Cię.
Piąta Poprawka Konstytucji Stanów Zjednoczonych chroni Cię przed samooskarżeniem. Oznacza to, że masz prawo nie odpowiadać na pytania zadane przez policjanta. Mogą zapytać Cię o powód Twojej podróży, dokąd się wybierasz lub czy znasz powód zatrzymania. Masz prawo zachować milczenie i nie odpowiadać na pytania, które mogłyby Cię obciążyć.
Na przykład jeśli funkcjonariusz zapyta „Czy wie Pan/Pani, że przejechał Pan/przejechała Pani znak stopu?”, możesz nie odpowiadać. Nawet jeśli jesteś świadomy/świadoma, że naruszyłeś/naruszyłaś przepisy ruchu drogowego, nie musisz się do tego przyznawać podczas zatrzymania.
Prawa konstytucyjne podczas zatrzymania ruchu drogowego
Zatrzymania drogowe to najbardziej prawdopodobny czas, w którym spotkasz się z organami ścigania. Podczas zatrzymania drogowego, obie strony próbują określić sytuację i to, co się będzie działo dalej. Może być to częste źródło naruszeń prawa, które może podważyć wszelkie opłaty lub mandaty, z którymi się spotkasz, jeśli możesz to udowodnić w sądzie.
Czwarta Poprawka Konstytucji Stanów Zjednoczonych chroni Cię przed nieuzasadnionymi przeszukaniami i konfiskatami. Oznacza to, że funkcjonariusze potrzebują nakazu przeszukania, zanim rozpoczną przeszukiwanie pojazdu, jednak istnieją sytuacje, w których funkcjonariusz nie potrzebuje nakazu z prawdopodobnej przyczyny.
W takich okolicznościach przeszukanie lub konfiskata bez nakazu jest legalna, kiedy policjant ma prawdopodobny powód. Prawdopodobny powód oznacza, że funkcjonariusz musi mieć uzasadnione podejrzenie, że popełniono przestępstwo, a przeszukanie pojazdu może ujawnić dowody przestępstwa.
Funkcjonariusz ma również prawo do przeszukania lub zajęcia tego, co znajduje się na widoku w Twoim pojeździe. Doktryna Plain View pozwala organom ścigania na zajęcie wszystkiego, co mogą zobaczyć w Twoim pojeździe. Jeśli policja zatrzyma Cię za przekroczenie prędkości i zauważy widoczną otwartą piersiówkę, funkcjonariusz może podjąć odpowiednie działania bez nakazu przeszukania.
Policyjne blokady drogowe i punkty kontroli trzeźwości
Blokady drogowe i punkty kontroli trzeźwości pozornie są sprzeczne z ochroną zapewnianą przez Czwartą Poprawkę. W tych przypadkach funkcjonariusze zatrzymują wszystkie samochody przejeżdżające przez ten obszar, co oznacza, że nie mają prawdopodobnej przyczyny dla każdego samochodu. Jest tak, ponieważ nie ocenili sytuacji każdego samochodu z osobna.
Sąd Najwyższy zastosował test równowagi w odniesieniu do blokad drogowych. Test równowagi waży interes rządu w stosunku do ciężaru spoczywającego na jednostkach. Korzystając z tego w przypadku punktów kontroli trzeźwości, Sąd Najwyższy orzekł w 1990 roku, że stan ma silne zainteresowanie zapobieganiem jazdom pod wpływem alkoholu, które przeważa nad prawem ludzi do prywatności.
Jeśli chodzi o blokady drogowe, Sąd Najwyższy orzekł w 2000 r., że blokada drogowa musi mieć konkretny cel wykraczający poza normalny cel, jakim jest zapobieganie przestępczości. Przykładem konkretnego celu jest ustawienie blokady drogowej przez policję, aby zebrać informacje o wypadku, w którym sprawca zbiegł z miejsca zdarzenia, który wydarzył się w tym samym miejscu i o tej samej porze nocy, co blokada drogowa.
Wynajęcie prawnika w związku z naruszeniem drogowym
Większość mandatów drogowych możesz rozwiązać samodzielnie. Jednak jeśli masz pytania bądź stawka jest wysoka, możesz skontaktować się z lokalnym prawnikiem zajmującym się mandatami drogowymi, w celu uzyskania porady prawnej. Doświadczony prawnik może zapoznać się z Twoimi prawnymi możliwościami oraz określić, czy funkcjonariusz organów ścigania naruszył Twoje prawa. Jazda pod wpływem alkoholu jest znacznie poważniejsze niż zwykłe wykroczenie drogowe. Jeśli masz do czynienia z jazdą pod wpływem alkoholu, powinieneś/powinnaś skontaktować się z prawnikiem w Twojej okolicy z doświadczeniem w prawie dotyczącym jazdy pod wpływem alkoholu.
Sprawdzone pod kątem prawnym przez: Melissa Bender, Esq.
Dział: Wiadomości
Autor:
Natalie Moritz | Tłumaczenie: Daniel Czeleń - praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://www.findlaw.com/traffic/traffic-stops/getting-pulled-over.html