2022-09-12 10:59:26 JPM redakcja1 K

Niedobór żelaza: Gorący napój, który może wypłukać żelazo i zmniejszyć jego wchłanianie nawet o 64%

Najczęściej spotykanym niedoborem składników odżywczych jest niedobór żelaza, co naraża miliony ludzi na powikłania takie jak anemia. Według instytucji zdrowotnych, dwa pozornie zdrowe napoje mogą przyczynić się do tego stanu, zakłócając wchłanianie minerału w organizmie.

Polifenole zawarte w herbacie mogą wiązać się z żelazem i przeszkadzać w jego wchłanianiu.

Żelazo jest kluczowym minerałem dietetycznym biorącym udział w kilku mechanizmach biologicznych, przede wszystkim w transporcie tlenu we krwi. Ponieważ narządy potrzebują tlenu do prawidłowego funkcjonowania, niedobór żelaza może mieć daleko idące konsekwencje zdrowotne. Co ciekawe, nie wszystkie przypadki niedoboru żelaza są spowodowane brakiem żelaza w diecie. Na przykład spożywanie herbaty i kawy o niewłaściwej porze może przyczynić się do tego stanu, blokując wchłanianie żelaza.

Niedobór żelaza jest spowodowany przede wszystkim przewlekłą utratą krwi i energicznymi ćwiczeniami. Najczęstszą przyczyną jest jednak niedostarczanie z dietą wystarczającej ilości pokarmów bogatych w żelazo. Chociaż ta kwestia jest łatwa do skorygowania, badania sugerują, że osoby podatne na niedobór mogą również skorzystać z unikania kawy i herbaty w porach posiłków. Według australijskiej platformy Better Health, herbata i kawa są dwoma z kilku źródeł pokarmowych znanych z tego, że zaburzają wchłanianie żelaza.

Pacjentów zagrożonych niedoborem zwykle zniechęca się do spożywania pokarmów i napojów, takich jak otręby, herbata i kawa, które zakłócają wchłanianie żelaza z posiłków. Instytut Zdrowia wyjaśnia: „Herbata, kawa i wino zawierają taniny, które zmniejszają wchłanianie żelaza poprzez wiązanie się z nim i wyprowadzanie go z organizmu”. 

„Fityniany i włókna znajdujące się w pełnych ziarnach, takich jak otręby, mogą zmniejszyć wchłanianie żelaza i innych minerałów”.

Jeden korpus badań badających rolę kawy i herbaty w absorpcji żelaza został opublikowany w American Journal of Clinical Nutrition. Badacze zauważyli: „Filiżanka kawy zmniejszyła wchłanianie żelaza z hamburgera o 39 procent w porównaniu do 64 procent z herbatą, o której wiadomo, że jest silnym inhibitorem wchłaniania żelaza.”

Nie znaleźli dowodów na spadek absorpcji żelaza, gdy kawa była spożywana godzinę przed posiłkiem, ale zahamowanie było obserwowane, gdy kawa była przyjmowana w ciągu godziny po posiłku. Innym składnikiem herbaty i kawy, który może potencjalnie zakłócać wchłanianie żelaza są polifenole. Składają się one głównie z kwasu chlorogenowego, który jest kluczowym składnikiem aktywnym w kawie, kakao i niektórych ziołach.

Razem, składniki te są przedstawiane jako oferujące większość korzyści zdrowotnych związanych z herbatą i kawą. Mogą one jednak wiązać się z żelazem, gdy są spożywane w tym samym czasie co żywność zawierająca żelazo.

To wiązanie dotyczy przede wszystkim żelaza niehemowego, które znajduje się w pokarmach roślinnych. Popularne źródła żelaza niehemowego obejmują wzbogacone płatki śniadaniowe, fasolę, ciemną czekoladę, soczewicę, szpinak, ziemniaki ze skórą, orzechy i nasiona.

Należy jednak zauważyć, że żywność i napoje zawierające kofeinę nie są zazwyczaj odpowiedzialne za niedobór żelaza u zdrowych osób, więc zamiana ich na produkty bezkofeinowe nie będzie miała znaczącego wpływu.

 

Dlaczego organizm potrzebuje żelaza?

Czerwone krwinki zawierają złożone białko zwane hemoglobiną, które przenosi tlen z płuc do reszty ciała. Białko hemoglobiny składa się częściowo z żelaza i stanowi dwie trzecie tlenu w organizmie. Żelazo odgrywa również rolę w produkcji białka mioglobiny i enzymów w organizmie, a także przyczynia się do funkcjonowania układu odpornościowego.

Dział: Człowiek

Autor:
Solen Le Net | Tłumaczenie: Anna Bołtruczuk

Źródło:
https://www.express.co.uk/life-style/health/1666076/iron-deficiency-risk-factors-tea- coffee

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.