Zdjęcie: Lecia Landis, Verywell Health; Getty Images
Kluczowe wnioski
- Eksperci twierdzą, że latanie samolotem może narażać członków personelu pokładowego i podróżnych na promieniowanie ultrafioletowe (UV) ze słońca, które może uszkodzić skórę.
- Samoloty podróżują bliżej warstwy ozonowej ziemskiej atmosfery, co oznacza, że znajdują się bliżej słońca. Gdy jesteś bliżej niego, poziom promieniowania UV, na które jesteś narażony, wzrasta.
- Dermatolodzy zalecają stosowanie ochrony przeciwsłonecznej i odzieży z długimi rękawami podczas lotu samolotem. Eksperci twierdzą, że pomocne jest również zamknięcie zasłon okiennych, aby zmniejszyć ekspozycję na promienie UV podczas lotu.
Jak podróżowanie samolotem może narazić Cię na szkodliwe działanie promieni UV?
Dendy Engelman, dr nauk medycznych, certyfikowany dermatolog kosmetyczny i chirurg Mohsa w Shafer Clinic w Nowym Jorku, wyjaśniła, że ponieważ samoloty podróżują na dużych wysokościach, a zatem znajdują się bliżej słońca, intensywność promieniowania ultrafioletowego (UV), na które jesteś narażony podczas lotu, jest wyższa, co może zwiększać ryzyko uszkodzenia skóry. „Każda ekspozycja na promienie UV może prowadzić do uszkodzenia skóry” - powiedziała Engelman - im większa wysokość, tym większa dawka promieniowania”.
Brendan Camp, dr nauk medycznych, certyfikowany dermatolog z MDCS Dermatology, wyjaśnił, że lot samolotem może narazić Cię na szkodliwe promieniowanie UV, takie jak promienie ultrafioletowe A (UVA) i ultrafioletowe B (UVB), ponieważ intensywność promieniowania UV wzrasta na większych wysokościach. „Jeśli widzisz słońce ze swojego siedzenia, jesteś narażony na promieniowanie UVA”- powiedziała dr med. Mary Alice Mina.
Warstwa ozonowa normalnie chroni skórę przed promieniowaniem UV poprzez pochłanianie promieni UV, ale jest cieńsza na większych wysokościach. W rezultacie, Camp stwierdził, że gdy samolot wznosi się wyżej w niebo: „więcej promieni UV może przenikać przez atmosferę, potencjalnie narażając skórę na zwiększone ryzyko ekspozycji na promieniowanie UV”. Innymi słowy, rozrzedzona atmosfera na większych wysokościach przepuszcza więcej promieniowania UV i dociera do samolotu, co może prowadzić do potencjalnego uszkodzenia skóry.
Jak bardzo narażony jesteś na promieniowanie UV w samolocie?
Badanie z 2015 roku wykazało, że piloci lecący przez 56 minut na wysokości 30 000 stóp byli narażeni na taką samą ilość promieniowania ultrafioletowego, jaką otrzymaliby po zaledwie 20 minutach spędzonych w solarium. Naukowcy odkryli również, że piloci i personel pokładowy byli dwukrotnie bardziej narażeni na zachorowanie na czerniaka, raka spowodowanego ekspozycją na promieniowanie UV. Chociaż badanie koncentrowało się głównie na członkach personelu pokładowego, eksperci twierdzą, że pasażerowie (zwłaszcza osoby często podróżujące) również mogą być narażeni na ekspozycję na promieniowanie UV i uszkodzenia skóry.
Mary Alice Mina, dr nauk medycznych, posiadająca uprawnienia dermatologa i chirurga dermatologicznego w Baucom & Mina Derm Surgery, wyjaśniła, że skoro długości fal UVA i UVB mogą docierać do ludzi, gdy są na ziemi i powodować uszkodzenia skóry oraz nowotwory skóry, sensowne jest, że im bliżej słońca znajdujesz się na wyższych wysokościach, tym bardziej szkodliwe i intensywne będą długości fal UV. Według Miny istnieją inne powody, dla których jesteś narażony na promienie UV podczas lotu samolotem, w tym przy dużym zachmurzeniu lub lotem nad śniegiem, który: „może odbijać szkodliwe długości fal do wnętrza kokpitu”, zwłaszcza jeśli okno jest odsłonięte.
Czy okna samolotowe blokują promienie UV?
Camp powiedział, że okna samolotu mogą zapobiegać przedostawaniu się niektórych promieni UV, takich jak promienie UVB (które mają krótszą długość fali). Okna samolotu są wykonane z grubego pleksiglasu, takiego jak poliwęglan lub tworzywa akrylowe, które mogą odfiltrować znaczną ilość światła UVB. „Osoby siedzące w przejściu i przy oknie mogą być narażone na promieniowanie UV - powiedział Camp - jeśli siedzisz przy oknie, możesz kontrolować, czy zasłona okienna jest zasunięta czy odsłonięta”.
Chociaż okna samolotu filtrują niektóre promienie UVB, Engelman stwierdziła, że nie blokują one innych promieni UV. Na przykład promienie UVA mają większą długość fali niż promienie UVB, więc mogą łatwiej przenikać przez szkło okienne. „Każdy, kto ma bezpośredni kontakt ze światłem słonecznym, jest narażony na promieniowanie UVA” - powiedziała Engelman - osoba siedząca przy oknie będzie bardziej narażona na promieniowanie, ale nadal istnieje ryzyko dla osób siedzących w przejściu przy odsłoniętym oknie”.
Według Engelman, promienie UVB powodują oparzenia słoneczne, podczas gdy promienie UVA są związane z przedwczesnym starzeniem się, ponieważ wnikają głębiej w skórę. „Nie powinno być zaskoczeniem, że piloci linii lotniczych są bardziej narażeni na raka skóry niż przedstawiciele większości zawodów” - powiedziała. Długotrwała ekspozycja na promieniowanie UVA może prowadzić do uszkodzenia skóry, przedwczesnego procesu starzenia się i zwiększonego ryzyka zachorowania na raka skóry.
Jak chronić skórę podczas lotu?
Ekspozycja na promienie UV podczas typowego lotu prawdopodobnie nie spowoduje znacznego uszkodzenia skóry podróżnych, ale eksperci twierdzą, że długotrwała i powtarzająca się ekspozycja na promienie UV w samolocie może powodować starzenie się skóry i może zwiększać ryzyko zachorowania na raka skóry - szczególnie w przypadku członków personelu pokładowego, takich jak stewardesy i piloci. „Jeśli widzisz słońce ze swojego miejsca, to jesteś narażony na promieniowanie UVA - powiedział Mina – najlepiej upewnić się, że masz na sobie mineralny filtr przeciwsłoneczny, długie rękawy i zasłonić okno, aby zminimalizować ekspozycję”. Aby chronić skórę przed słońcem, niezależnie od tego, czy podróżujesz samolotem, pociągiem czy samochodem, Mina powiedział, że należy zapobiegać.
Oto kilka środków ochrony przeciwsłonecznej zalecanych przez dermatologów:
- Stosuj filtry przeciwsłoneczne. Mina radzi nałożyć krem przeciwsłoneczny przed lotem. Używaj takiego, który oferuje szerokie spektrum ochrony, aby odfiltrować zarówno promienie UVA, jak i UVB i ma współczynnik ochrony przeciwsłonecznej (SPF) 30 lub wyższy. Warto rozważyć mineralne filtry przeciwsłoneczne z tlenkiem cynku lub dwutlenkiem tytanu, które są dobrymi opcjami do blokowania fal UVA. Nakładając krem przeciwsłoneczny, skup się na obszarach, które są najbardziej narażone na działanie promieni słonecznych (takich jak twarz, szyja, klatka piersiowa, ramiona i dłonie). Engelman dodała, że ważne jest, aby ponownie nakładać krem przeciwsłoneczny co dwie godziny.
- Zakrywaj skórę. Podczas podróży staraj się nosić odzież ochronną, taką jak koszule z długimi rękawami, spodnie lub spódnice. Według Centers for Disease Control and Prevention (CDC), ubrania wykonane z ciasno tkanych tkanin i w ciemniejszym kolorze zapewniają największą ochronę przed słońcem. Camp powiedział, że należy również nosić inne akcesoria ochronne, takie jak kapelusze z szerokim rondem, okulary przeciwsłoneczne i rękawice z filtrem ultrafioletowym (UPF), aby zakryć części twarzy, uszu, szyi, oczu i dłoni przed słońcem.
- Używaj zasłon okiennych. Jeśli to możliwe, zasłoń okno samolotu, aby zapobiec przedostawaniu się bezpośredniego światła słonecznego i uszkodzeniu skóry. Engelman powiedziała jednak, że promienie UV ze słońca (zwłaszcza UVA) mogą nadal przenikać przez okno, zwłaszcza na większych wysokościach, więc: ,,najlepszym sposobem ochrony przed uszkodzeniami spowodowanymi przez promieniowanie UV jest pozostawienie okna zasłoniętego". Korzystanie z rolet okiennych w samolocie ma również inne zalety: mogą one zmniejszyć nadmierną jasność i odblaski oraz stworzyć ciemniejsze otoczenie, jeśli chcesz się zdrzemnąć podczas lotu.
Co to oznacza dla Ciebie?
Podczas lotu możesz być narażony na działanie promieni UV, które mogą uszkodzić Twoją skórę, ponieważ samoloty znajdują się bliżej słońca. Dermatolodzy zalecają stosowanie kremów z filtrem przeciwsłonecznym i odzieży ochronnej podczas lotu oraz podejmowanie innych środków, takich jak korzystanie z zasłon okiennych w samolocie, aby chronić skórę przed słońcem.