Zdjęcie: Chosun Ilbo DB
Ponad 20 000 pracowników uczestniczyło w poniedziałkowym spotkaniu zarządu i pracowników Volkswagena. Skandowali oni hasła takie jak „My jesteśmy Volkswagenem, nie wy”względem dyrektora Volkswagena Oliviera Bume’a i dyrektora finansowego Arno Antlitza. Związek mówi, że są gotowi pójść na strajk, jeśli firma zadecyduje się na zamknięcie zakładów. - „Kierownictwo złamało tabu i pracownicy są gotowi na wezwanie (związku)”- powiedziała Daniela Cavallo, dyrektorka rady ds. zarządzania pracą. Pomimo opozycji związku zawodowego, Volkswagen nie jest w stanie pozwolić sobie na zmianę planu na zamknięcie zakładów – „Sprzedajemy ponad 2 miliony mniej aut w Europie niż przed koronawirusem i nie zmieni się to w przyszłości. Musimy zwiększyć produktywność i obniżyć koszty”- powiedział dyrektor finansowy Antlitz na poniedziałkowym spotkaniu. - „Mamy tylko rok lub dwa lata na to, żeby obrócić tą sytuację”- restrukturyzacja jest nieuniknionym posunięciem, ponieważ w tamtym roku w Chinach, gdzie generowane jest 30% sprzedaży, firma po raz pierwszy straciła 1 miejsce w udziałach na rynku krajowym na rzecz BYD, a restrukturyzacja jest krokiem nieuniknionym, gdyż rynek europejski nie wykazuje znaków ożywienia.
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów, europejska sprzedaż samochodów nie przekroczyła 13 milionów sztuk od 2019, już przez 4 rok z rzędu. Ubiegłoroczna sprzedaż wynosiła jedynie 12.8 miliona sztuk. Rząd niemiecki z opóźnieniem wciela plan ewolucji. 4 września, dwa dni po tym jak Volkswagen ogłosił swoje plany zamknięcia fabryk, zadecydowano, żeby przywrócić politykę zmniejszenia podatków od pojazdów elektrycznych. Podatek ten jest odliczany do 40% ceny pojazdu zakupionego przez firmy. Poprzedniego grudnia w Niemczech zniesiono dotacje do pojazdów elektrycznych, a ich zakup spadł w tym roku o prawie 20%. Pomimo iż może to zapobiec gwałtownemu spadkowi w popycie na takie samochody, wiele ludzi mówi, że samo to nie będzie w stanie zapobiec planom restrukturyzacji Volkswagena, który zaobserwował wyraźny spadek rentowności. Wskaźnik zysku operacyjnego Grupy Volkswagena wykazywał 6.3% w pierwszej połowie tego roku (Styczeń-Czerwiec) i po 9.7% w 2022 roku i 7.2% w roku poprzednim, nadal spada.