Opis pod zdjęciem: Być może kolorowe plastikowe buty (crocsy) sprawiają, że jesteśmy trochę szczęśliwsi. Zdjęcie: AP / David Zalubowski / NTB.
Często nazywane są najbrzydszymi butami na świecie i zostały uznane za jeden z 50 najgłupszych wynalazków na świecie.
Albo się ich nienawidzi, albo kocha. Ale crocsy mają wielu fanów. Według australijskiego badacza mody, głównie wśród młodych ludzi.
Pokolenia w ciągu 15 lat
Jeśli urodziłeś się między 1997 a 2012 rokiem, masz od 10 do 26 lat. Należysz do pokolenia Z.
Powszechne jest dzielenie się na nowe pokolenia co 15 lat. Osoby urodzone między 2013 a teraz nazywane są Pokoleniem Alpha.
Przed pokoleniem Z było pokolenie milenialsów. Wszystkie te pokolenia mają pewne szczególne cechy.
Wychowani w cyfrowym świecie
Pokolenie Z dorastało w cyfrowym świecie. Najmłodsi członkowie Pokolenia Z nie pamiętają świata przed Internetem i smartfonami.
Są również znani z tego, że nie boją się wyrażać swojego zdania i przeciwstawiać się niesprawiedliwości.
Nie tylko technologia cyfrowa decyduje o tym, co jest wyjątkowe dla różnych pokoleń.
Ubrania również wiele mówią o tym, kim jesteśmy, a kim nie. Można sobie wyobrazić, jak dziwne byłoby, gdyby twoja babcia była tak zainspirowana twoim stylem ubierania się, że chciała nosić dokładnie to samo.
Celowa brzydka moda
Badaczka mody Emily Brayshaw napisała artykuł w ,,The Conversation’’ na temat stylu pokolenia Z. W szczególności o miłości młodych ludzi do brzydkich butów, która nigdy nie umiera.
Wyjaśnia, że pokolenie Z dorastało z naprawdę brzydkimi ubraniami na scenie mody.
- "Najbardziej prawdopodobnym miejscem, w którym można dziś znaleźć Crocsy, są stopy pokolenia Z" - pisze.
Nie poprzestaje na tym:
- ,,Dorastali z brzydką modą. Teraz robią to po swojemu.’’
Buty do łodzi
Minęło ponad 20 lat, odkąd świat po raz pierwszy zobaczył buty Crocs. Było to na pokazie łodzi w Fort Lauderdale w USA w 2002 roku. Początkowo były one uważane za buty żeglarskie.
Głównie dla osób pływających łodzią rekreacyjną, a nie dla twardych rybaków.
Firma stojąca za butami przywiozła na wystawę 200 par butów i wszystkie zostały sprzedane.
,,Miały wiele zalet. Łatwe do zakładania i zdejmowania, dobre do chodzenia i łatwe do czyszczenia.’’
Ale były nie tylko popularne. Magazyn ,,Time’’ uznał je za ,,jeden z najgorszych wynalazków na świecie" - wspomina Brayshaw.
Era brzydoty?
Pisze, że to wczesne lata 2000 dały nam brzydkie, ale wygodne ubrania w modzie.
Przytacza przykład: ‘’Pasujące do siebie stroje jeansowe dwójki słynnych artystów Britney Spears i Justina Timberlake'a z 2001 roku.,,
A jak wszyscy wiemy: To, co robią celebryci, inspiruje wielu innych. Jednak to nie Spears i Timberlake umieścili Crocsy na mapie.
Opis pod zdjęciem: Nie wszyscy byli pod wrażeniem, gdy Britney Spears i Justin Timberlake pokazali pasujące do siebie dżinsowe ubrania w 2001 roku. Ale było to typowe dla tamtego okresu. Zdjęcie: AP Photo / Mark J. Terrill, NTB.
Trochę nostalgii...
Wielu członków Pokolenia Z miało swoje własne crocsy jako dzieci. I być może stały się one ich ulubionymi butami na zawsze.
Było coś takiego we wszystkich opcjach kolorystycznych i możliwości samodzielnego ozdabiania ich za pomocą "jibbitz", które przyczepia się do otworów w bucie.
No i oczywiście niewiarygodna łatwość zakładania i zdejmowania. Jak nudne jest wiązanie butów?
Być może nostalgia, czyli wspomnienia crocsów z dzieciństwa, jest powodem, dla którego są one wciąż żywe i mają się dobrze 20 lat później?
...i trochę ironii
Być może Crocsy zyskały na popularności również podczas pandemii koronawirusa.
Być może były tak brzydkie, że mogliśmy się z nich śmiać w sytuacji, która dla wielu wydawała się beznadziejna.
Być może crocsy pełnią tę samą funkcję, co internetowe memy. Memy te często składają się z brzydkiego lub dziwnego obrazu. I sprawiają, że rozpoznajemy siebie w różnych sytuacjach w sposób, który nie jest tak poważny.
Jest to kontrast do wszystkich poważnych rzeczy w Internecie - nie tylko do wszystkich idealnych zdjęć publikowanych w mediach społecznościowych.
- ,,Dla pokolenia Z crocsy są w pewnym sensie memami, które można nosić" - pisze badaczka.
Uważa, że są one symbolem czegoś codziennego, ironii i bycia trochę zbuntowanym.
Buty i ubrania służą jako symbole od tysięcy lat.