2022-10-02 08:48:03 JPM redakcja1 K

Dlaczego wraz z postępowaniem globalnego ocieplenia ptaki zaczynają tracić swoje kolory?

Wszystkie organizmy odczuwają skutki globalnego ocieplenia, co oznacza, że ptaki również reagują na zmiany w środowisku. W ciągu ostatnich 15 lat przeprowadzono blisko 6 tys. badań skupionych na obserwacji sikorek. Pozwoliły one naukowcom stwierdzić, że ozdobne ubarwienie, które odgrywa kluczową rolę w reprodukcji gatunków, może zanikać pod wpływem nowych warunków środowiskowych.

Badanie pokazuje, jak sikorki modraszki zamieszkujące południe Francji stopniowo traciły intensywność koloru upierzenia w ciągu piętnastu lat. Według francuskich naukowców, którzy przeprowadzili badania, które zostały opublikowane w czasopiśmie „The American Naturalist”, jest to bezpośredni skutek globalnego ocieplenia.

Badanie zostało przeprowadzone w latach 2005-2019 na południu Francji przez naukowców z Uniwersytetu Kraju Basków (UPV/EHU) oraz Centrum Ekologii Funkcjonalnej i Ewolucyjnej (CEFE-CNRS) w Montpellier. Badania dotyczyły dwóch populacji sikorki modraszki: pierwszej zamieszkującej na obrzeżach Montpellier, drugiej w północno-zachodniej części Korsyki.

Kolory są nie tylko walorem estetycznym ptaków, ale służą również do wzajemnej identyfikacji między przedstawicielami różnych płci gatunków. Są kluczowym elementem ich procesu rozmnażania. Lillian Suwanrumpha, AFP

Rosnące temperatury i spadek ilości opadów deszczu

Te ptaki z rodziny wróblowatych charakteryzują się niebieskim grzebieniem i żółtą piersią. Jednak w ciągu piętnastu lat obserwacji naukowcy zaobserwowali wyraźny spadek jaskrawości ubarwienia wśród dwóch badanych populacji ptaków.

Zmiana ta jest bezpośrednio związana ze zmianami klimatycznymi, twierdzą autorzy badań. „Zmiana koloru upierzenia wydaje się być wynikiem połączenia podwyższonej temperatury (1,23ºC) i mniejszej ilości opadów (0,64 mm). Zmiana klimatu może być zatem potencjalną przyczyną tej różnicy” - mówi David López-Idiáquez, badacz z Wydziału Biologii Roślin i Ekologii (UPV/EHU) i główny autor badania.

Wyblakłe upierzenie może zakłócić proces reprodukcji gatunków

Zmiany te mają nie tylko konsekwencje estetyczne, ostrzega badacz, ale mogą również zakłócić warunki rozrodu tych ptaków, ponieważ ich kolory służą do wzajemnej identyfikacji między przedstawicielami różnych płci gatunku, „co jest kluczowe, jeśli chodzi o proces rozmnażania”, precyzuje David López.

Sikorka modraszka nie jest jednak jedynym gatunkiem, który doświadcza zmian w swojej fizjologii w wyniku zmian klimatu. Badania opublikowane w kwietniu 2021 roku wykazały, że łagodniejsze temperatury wiosenne i wcześniejsze topnienie śniegu zmniejszyłyby rozmiar ciała pszczół górskich.

Aby lepiej regulować swoją temperaturę wewnętrzną i dostosować się do zmian klimatycznych, inne zwierzęta modyfikują na przykład morfologię swoich uszu lub dziobów, jak ma to miejsce w przypadku australijskich papug czy nietoperzy.