2022-08-28 18:35:49 JPM redakcja1 K

Naukowcy odkryli piękny oceaniczny świat 100 lat świetlnych od Ziemi

Naukowcy odkryli piękny oceaniczny świat, który wygląda jak wyrwany z prequeli Gwiezdnych Wojen. Egzoplaneta TOI-1452 b została odkryta zaledwie 100 lat świetlnych od Ziemi. Nowa praca na temat odkrycia mówi, że cała planeta jest pokryta grubą warstwą wody i że jest położona wystarczająco daleko od swojej gwiazdy, aby prawdopodobnie podtrzymywać życie.

Oceaniczny świat został odkryty przez zespół badaczy z Uniwersytetu z Montrealu. Charles Cadieux, lider zespołu, ogłosił odkrycie w tym tygodniu. Cadieux jest również członkiem Institute for Research on Exoplanets (iREx).

Naukowcy znaleźli oceaniczny świat, który może podtrzymywać życie

Planeta jest tylko nieznacznie większa pod względem rozmiaru i masy od Ziemi. Fakt, że ta egzoplaneta jest pokryta wodą jest intrygujący, ale jest ona również położona w idealnej odległości od swoich gwiazd, aby nie była zbyt zimna lub gorąca. Oznacza to, że może potencjalnie wspierać życie, choć nie jest jasne, jaki rodzaj życia może rozwijać się na świecie oceanu, takim jak ten.

To nie pierwszy raz, kiedy widzimy całe planety lub obiekty niebieskie pokryte wodą. Niektóre z księżyców Jowisza i Saturna są pokryte grubą warstwą wody. Nie jest jednak jasne, czy świat oceaniczny jest rzeczywiście oceaniczny, czy tylko pokryty grubą warstwą oceanu, który w końcu spotyka się ze skałą.

Naukowcy po raz pierwszy podnoszą trop do tego oceanicznego świata dzięki badaniom z należącego do NASA teleskopu kosmicznego TESS. Ponieważ nastąpił niewielki spadek jasności pewnego obszaru nieba, badacze uwierzyli, że w tym obszarze może znajdować się planeta większa od Ziemi. Zaczęli więc przyglądać się temu bardziej dogłębnie. Wtedy właśnie odkryli TOI-1452 b.

Oceaniczny świat znajduje się w układzie dwóch gwiazd oddalonych o zaledwie 100 lat świetlnych od naszej planety, w konstelacji Draco. Ponieważ znajduje się on tak blisko i wydaje się być pokryty wodą, może być jedną z tych planet, które naukowcy mają nadzieję skolonizować – jeśli nasze wysiłki kosmiczne kiedykolwiek osiągną ten punkt.

Na podstawie danych zebranych z innych instrumentów obserwacyjnych, naukowcy twierdzą, że świat oceanu jest prawdopodobnie skalisty jak Ziemia. Jednak gruba warstwa wody może pokrywać większość jego powierzchni, a także może stanowić znaczną część masy planety. W tej chwili jest to niejasne, ale kolejne obserwacje przy użyciu teleskopu kosmicznego Jamesa Webba mogą pomóc nam ustalić więcej.

Joshua Hawkins | Tłumaczenie: Klaudia Bredlak