Co muzułmanie sądzą o Jezusie?
„A wy za kogo Mnie uważacie?” Jezus zapytał swoich uczniów. Ich odpowiedzi – od Jana Chrzciciela do Eliasza lub jednego z proroków – ujawniają, jak Jego wyznawcy rozumieli Jego życie i misję. Dzisiaj, zadając wspólnotom muzułmańskim na całym świecie to samo pytanie – za kogo uważają Chrystusa – jest równie odkrywcze.
Koran wspomina o Jezusie, czyli Izie, 25 razy, ale za każdym razem inaczej. Koran wyjaśnia, że Jezus narodził się z dziewicy Maryi (19:20-21) i jest „wysoko uhonorowany w tym i przyszłym świecie” (3:45-47). Dlatego jest on nazywany Isa ibn Maryam, bądź Jezus syn Maryi. Koran odnosi się również do niego jako ruh min Allah („Duch od Boga”), mushia bi'l baraka („Mesjasz – ktoś błogosławiony przez Boga”), kalimah min Allah („Słowo od Boga”) i rasul (Prorok-Posłaniec) Boga.
Jednakże, podczas gdy muzułmanie akceptują, że Jezus był sługą, nauczycielem i miłośnikiem Słowa Bożego, nie wierzą, że był on boski lub synem Boga. Koran opisuje cuda, których dokonywał Jezus, takie jak uzdrawianie chorych i wskrzeszanie zmarłych, ale nie przypisuje tych cudów jego boskości. Zamiast tego Jezus jest znakiem dla całej ludzkości o nieskończonym miłosierdziu Boga.
Muzułmanie wierzą, że Jezus był prorokiem, który otrzymał specjalne przesłanie – injil, czyli ewangelię – do przekazania wszystkim ludziom. To przesłanie zarówno potwierdzało to, co było nauczane w Torze, jak i zapowiadało przyjście proroka Muhammada. Dlatego Jezus ma do odegrania ważną i wyjątkową rolę w wierze muzułmańskiej.
Muzułmanie nie wierzą w grzech pierworodny. Nie widzą potrzeby posiadania zbawiciela, a co więcej, nie wierzą w ukrzyżowanie Jezusa. Koran stwierdza, że Jezus został przyjęty do nieba (3:169) przed swoją rzeczywistą śmiercią. Tradycja islamska wyjaśnia, że Jezusowi oszczędzono śmierci, ponieważ był świętym Boga. Muzułmanie wierzą, że wrogowie Jezusa nie mogli zatriumfować nad nim, ponieważ jest on wybranym sługą Boga.
Podobnie jak chrześcijanie, muzułmanie wierzą, że Jezus powróci. Teksty islamskie mówią, że Jezus powróci w Dniu Sądu Ostatecznego, kiedy to zniszczy ad-dżajjala – antychrysta lub oszusta.
Na przestrzeni dziejów i dziś wielu myślicieli islamskich wykorzystywało Jezusa jako ważny model religijny. Jedenasto- i dwunastowieczny uczony Abu Hamid al-Ghazali zachęcał muzułmanów do modlenia się tak, jak modlił się Jezus. Trzynastowieczny filozof Ibn 'Arabi nazwał Jezusa wilaya („pieczęć przyjaciela Boga”), ponieważ posiadał najwyższą wiedzę o Bogu i panowała między Nimi zażyłość. Mahmoud Ayoub, współczesny teolog islamski, rozwinął chrystologię islamską, która bada, w jaki sposób Jezus jest przykładem spełnienia człowieczeństwa poprzez bycie w pełni oświetlonym przez Boże światło (tajalli).
Oczywiście islamska myśl o Jezusie różni się od nauk chrześcijańskich. Ale mamy też wiele wspólnych przekonań: dziewicze narodziny Jezusa z Marii, głęboki szacunek dla tajemnicy Boga, miłość do Jezusa i chęć uczenia się z jego życia, gdy szukamy szczęścia z Bogiem. Być może tutaj istnieje otwarcie na produktywną rozmowę między naszymi wyznaniami.
Dział: Islam
Autor:
Marianne Farina | Tłumaczenie: Klaudia Bredlak
Źródło:
https://uscatholic.org/articles/201609/what-do-muslims-think-of-jesus/