17.05.2025 JPM Redakcja

Google nielegalnie zmonopolizował rynki reklamy internetowej – orzekł amerykański sędzia

Amerykański sąd orzekł, że Google nielegalnie zmonopolizował kluczowe segmenty rynku reklamy internetowej, co może doprowadzić do przymusowej sprzedaży części działalności giganta technologicznego. Wyrok to efekt pozwu Departamentu Sprawiedliwości USA, który zarzucił firmie Alphabet nadużycie pozycji dominującej na rynku serwerów i giełd reklamowych. Google zapowiada apelację, a sprawa może mieć dalekosiężne konsekwencje dla całego ekosystemu reklamy online.

Zdjęcie: Bloomberg/Getty Images

Google, przedsiębiorstwo należące do firmy Alphabet Inc., nielegalnie zdominował dwa rynki technologii reklamowych online – orzekł w czwartek sąd. Stanowi to kolejny cios dla giganta technologicznego i toruje drogę amerykańskim prokuratorom antymonopolowym do ubiegania się o podział jego produktów reklamowych.

Sędzia okręgowa Leonie Brinkema w Alexandrii, w stanie Wirginia, uznała przedsiębiorstwo Google za winne umyślnego zdobycia i utrzymania władzy monopolistycznej na rynkach serwerów reklamowych dla wydawców oraz na rynku giełd reklamowych, które pośredniczą w transakcjach między kupującymi a sprzedającymi. Serwery reklamowe wydawców to platformy wykorzystywane przez strony internetowe do przechowywania i zarządzania zasobami reklamowymi. Organom antymonopolowym nie udało się udowodnić odrębnego zarzutu, że firma miała monopol w sieciach reklamowych..

Lee-Anne Mulholland, wiceprezes ds. regulacyjnych, powiedziała, że Google odwoła się do wyroku.

„Wygraliśmy połowę tej sprawy, a od drugiej zamierzamy się odwołać” - powiedziała, dodając, że firma nie zgadza się z decyzją dotyczącą jej narzędzi wydawniczych. „Wydawcy mają wiele możliwości i wybierają Google, ponieważ nasze narzędzia reklamowe są proste, niedrogie i skuteczne”.

Decyzja ta otwiera drogę do kolejnego przesłuchania w celu ustalenia, co Google musi zrobić, aby przywrócić konkurencję na tych rynkach, np. poprzez sprzedaż części swojej działalności podczas innego procesu, który nie został jeszcze zaplanowany.

Departament Sprawiedliwości stwierdził, że Google powinien zostać zobowiązany przynajmniej do sprzedaży Google Ad Managera, który obejmuje serwer reklam wydawców i giełdę reklam.

Google może teraz stanąć w obliczu decyzji dwóch sądów amerykańskich nakazujących sprzedaż aktywów lub zmiany praktyk biznesowych. Sędzia w Waszyngtonie przeprowadzi w przyszłym tygodniu proces w sprawie wniosku Departamentu Sprawiedliwości o zmuszenie Google do sprzedaży przeglądarki Chrome i podjęcia innych działań w celu zakończenia dominacji w wyszukiwarkach internetowych. Google już wcześniej rozważał sprzedaż swojej giełdy reklam, aby uspokoić europejskie organy antymonopolowe.

Leonie Brinkema nadzorowała w zeszłym roku trzytygodniowy proces w sprawie roszczeń wniesionych przez departament sprawiedliwości i koalicję stanów. Google stosował klasyczną taktykę budowania monopolu, eliminując konkurentów poprzez przejęcia, blokując klientów do korzystania z jego produktów i kontrolując sposób, w jaki transakcje były przeprowadzane na rynku reklam online, stwierdzili prokuratorzy podczas procesu.

Dział: Biznes

Autor:
The Guardian | Tłumaczenie: Bartłomiej Linek - praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://www.theguardian.com/technology/2025/apr/17/google-illegal-monopoly-ad-tech

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE