2023-07-12 16:26:54 JPM redakcja1 K

Ile lat przeciętny użytkownik spędza na social mediach?

Prawie 60 procent ludzi na świecie używa mediów społecznościowych, a przeciętny użytkownik spędza na tym więcej niż dwie godziny dziennie.

Media społecznościowe, z których codziennie korzysta 4,8 miliarda użytkowników, są integralną częścią naszego świata i głównym sposobem na pozostawanie ze sobą w kontakcie.

30 czerwca każdego roku obchodzony jest Dzień Mediów Społecznościowych. Wydarzenie to zostało ustanowione w 2010 by zaznaczyć, że media społecznościowe mają ogromny wpływ na globalną komunikację.

MySpace było pierwszą platformą społecznościową, która zanotowała – w roku 2004 – 1 milion aktywnych użytkowników w miesiącu. Utorowało to drogę mediom społecznościowym takim, jakimi je znamy. W krótkim przeciągu dwu dekad użycie mediów społecznościowych wystrzeliło w kosmos i dziś korzysta z nich około 60 procent światowej populacji.

Jakie są najczęściej używane platformy społecznościowe?

Facebook może czuć się królem wśród platform społecznościowych – jest najliczniej odwiedzany i może pochwalić się 2,96 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie. Założony w 2004 roku przez Marka Zuckerberga, Facebook przekształcił krajobraz social mediów. Szybko rozpowszechnił się na całym świecie, początkowo będąc tylko siecią kontaktów w świecie studenckim.

Meta (poprzednio: Facebook Inc) jest właścicielem czterech największych platform wśród social mediów: Facebooka, WhatsAppa, Instagrama oraz Facebook Messengera. Każda z pierwszych trzech tu wymienionych przyciąga co najmniej 2 miliardy aktywnych użytkowników każdego miesiąca.

Uruchomiony w 2005 YouTube jest używany przez imponującą społeczność 2,51 miliarda osób, co czyni go drugą największą apką wśród mediów społecznościowych. Przytaczając dane na stan z lutego, najpopularniejszym filmikiem na YouTubie był Baby Shark Dance, którego liczba wyświetleń zbliża się do 13 miliardów.

WhatsApp i Instagram znajdują się na trzecim i czwartym miejscu, a każde z nich posiada 2 miliardy użytkowników. WhatsApp został założony w roku 2009 i szybko stał sie globalnie popularną apką do wysyłania wiadomości, podczas gdy Instagram zyskał popularność w związku z możliwościami przesyłania zdjęć i filmików. Jest on popularny wśród influencerów oraz ich followersów.

Ile czasu średnio człowiek spędza w mediach społecznościowych?

Przeciętny użytkownik spędza na social mediach 2,5 godziny dziennie, według DataReportal1.To 864 godziny przewijania po ekranie w apkach, co jest równoznaczne z 36 dniami, czyli nieco więcej niż jednym miesiącem.

Jeśli weźmiemy pod uwagę okres całego życia i nałożymy na niego ten podział czasu, liczby stają się jeszcze bardziej oszałamiające. Gdy przyjmiemy, że średnia długość życia to 72 lata, a wiek 16 lat to dolna granica, począwszy od której użytkownik może używać mediów społecznościowych, to spędzi on około 5,5 roku swojego życia na social mediach.

Powody, które kryją się za tym obszernym nakładem czasu, są zróżnicowane. Media społecznościowe to platformy, gdzie człowiek udaje się w celach komunikacyjnych, rozrywkowych oraz informacyjnych – by być na czasie względem newsów i świeżych informacji.

Badania pokazują natomiast, że jeśli używanie social mediów staje się w naszym życiu wszechobecne, to wówczas powiązane jest z negatywnym wpływem na zdrowie psychiczne. Jedno badanie2 mówi o tym, iż długie korzystanie z mediów społecznościowych połączone jest ze wzrostem objawów depresyjnych u nastolatków.

„Algorytmy jakiejkolwiek platformy, czy to będzie Instagram, Facebook, czy Snapchat, w istocie działają tak samo. Są optymalizowane pod kątem dostarczania rozrywki” – mówi autorka Cathy O’Neil dla portalu Al Jazeera. „Są optymalizowane tak, byś pozostawał na tych platformach niezależnie od tego, co dzieje się wokół. Instagram czy Facebook nie przejmują się tym, czy prezentują sobą jakość albo czy to, co robią jest szkodliwe, albo w ogóle czymkolwiek. «Jeśli to, co tam robisz sprawia, że ciągle z tego korzystasz, to podamy ci tego więcej»”.

„Na co patrzą te algorytmy? Na to, co zwróci uwagę. Model biznesowy firmy polega na tym, że ludzie klikają w reklamy - a firma spostrzegła, że istnieje ścisła zależność pomiędzy kontynuowaniem korzystania z platformy a klikaniem w reklamy” – dodała O’Neil.


Przypisy tłumacza:

  1. DataReportal - baza danych liczbowych: 
    https://datareportal.com/?utm_source=Statista&utm_medium=Data_Citation_Hyperlink&utm_campaign=Data_Partners&utm_content=Statista_Data_Citation
  2. Badanie dot. zdrowia psychicznego nastolatków, The Lancet, https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(18)30060-9/fulltext

Autor:
Autor: Al Jazeera | Tłumaczenie: Adrian K. Chmielarz

Żródło:
https://www.aljazeera.com/news/2023/6/30/how-many-years-does-a-typical-user-spend-on-social-media

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE