2023-12-19 09:57:26 JPM redakcja1 K

Ludzie oczekują powrotu języka staronordyckiego do norweskich szkół

Otrzymano rekordową liczbę odpowiedzi na konsultacje dotyczące propozycji zmniejszenia liczby norweskich przedmiotów szkolnych. Wiele osób jest zdruzgotanych ze względu na proponowane cięcia i chce wprowadzenia nowych przedmiotów.

Otrzymano rekordową liczbę komentarzy i reakcji na propozycje dotyczące tego, co powinno zostać usunięte z obecnych przedmiotów szkolnych. Wiele osób domaga się przywrócenia większej liczby przedmiotów. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

- „Nigdy wcześniej nie mieliśmy tak dużej liczby uczestników konsultacji i jesteśmy bardzo wdzięczni, że tak wiele osób jest zaangażowanych i chce wnieść swój wkład w pracę nad tym, co jest najważniejsze dla nauki uczniów w szkole” - mówi Tone Mittet, kierownik projektu odnowy programowej w Norweskiej Dyrekcji Edukacji i Szkoleń (Udir), dla NTB.

Mniej niż dobę przed zakończeniem terminu konsultacji o północy zarejestrowano ponad 2200 odpowiedzi, a dyrekcja spodziewa się, że do czasu zakończenia terminu wpłynie jeszcze kilkadziesiąt odpowiedzi.

- „Nie wydaje mi się zaskakujące, że tak wiele osób się w to angażuje, ponieważ szkoła jest miejscem, z którym wszyscy mają związek. Wiele osób martwi się o to, jaką wiedzę dzieci i młodzież powinny mieć w przyszłości” - mówi Mittet.

Żądanie powrotu staronordyckiego

Debata nabrała tempa gdy grupy eksperckie na początku roku zaproponowały szereg cięć i zmian w obecnych przedmiotach szkolnych, aby umożliwić bardziej dogłębną naukę i głębsze zrozumienie. Zmniejszenie roli staronordyckiego języka, starszej historii języka norweskiego, sportu oraz historii religii w były jednymi z propozycji, które wywołały reakcje.

Najwięcej uwag dotyczy języka norweskiego - dotychczas zarejestrowano blisko 360 uwag. Komitet otrzymuje krytykę z wielu stron za proponowanie ograniczenia fokusu na starszą historię literatury i języka. Wśród krytyków jest także Noregs Mållag, który uważa, że propozycje zdecydowanie zmniejszą zrozumienie społeczeństwa i kultury, w którym żyją uczniowie.

Propozycja, by norwescy uczniowie uczyli się mniej o Snorrim Sturlasonie i innych nordyckich dziełach literackich, spotkała się z silną reakcją. Oto pomnik Snorriego w Reykjaviku. Foto: Arkivfoto: NTB scanpix.

Bogactwo i światowa sława

- „Niestety, pozostajemy z przedmiotem, w ramach którego norwescy uczniowie nie będą mieli styczności z bogatym i cennym dziedzictwem literackim z okresu staronordyckiego” napisała organizacja w swojej odpowiedzi na konsultacje.

Rada Współpracy na rzecz Filologii Norweskiej w sektorze uniwersytetów i szkół wyższych również surowo ocenia na tę propozycję.

Konsekwencje tego są poważne, ponieważ szkoła kształtuje podstawy wiedzy literackiej oraz językowej. (…) Przypominamy, że literatura norweska jest światowej klasy pod względem jakości, a wydaje się mało rozważne, że dyrekcja chce uniemożliwić norweskiemu społeczeństwu zdobycie wiedzy potrzebnej do doświadczania radości i zrozumienia literackiej przeszłości” - pisze komisja.

Matematyka, angielski, KRLE (religia, światopogląd i etyka ), przyroda oraz wychowanie fizyczne również znalazły się na liście przedmiotów, które otrzymały najwięcej uwag.

Długa lista życzeń

Kiedy proponowane cięcia zostały przedstawione do konsultacji, dyrekcja jasno stwierdziła, że chce przede wszystkim uzyskać informacje na temat tego, czy udało się dostosować program na rzecz szeroko pojętego uczenia się i priorytetowego traktowania najważniejszych zagadnień przedmiotu.

W trakcie konsultacji pojawiło się  wiele propozycji dotyczących zarówno nowych tematów, które powinny być wprowadzone jako przedmiot szkolny, jak i żądań przywrócenia usuniętych przedmiotów.

Większa wiedza na temat dobrostanu zwierząt, diet opartych na zasadach etycznych i religijnych, promieniowania i szkodliwego wpływu słońca, zrównoważonego transportu, wiedzy konsumenckiej i więcej informacji o tym, jak substancje chemiczne reagują  w połączeniu ze sobą, to kilka z tematów, które powinny zostać uwzględnione w programach szkolnych.

Szersza perspektywa

Tone Mittet twierdzi, że to dyrekcja musi spojrzeć na całokształt, aby ocenić, czy do programów należy dodać coś nowego poza tym, co zostało zaproponowane.

Niezaprzeczalne jest, że wielu ludzi ma swoje zdanie na temat szkoły i ważne sa dla nich własne poglądy, ale nasze zadanie polega na zapewnieniu, żeby uczniowie osiągali głębsze zrozumienie przedmiotów szkolnych, więc musimy ustalić, co jest najcenniejsze. Nie możemy po prostu wybierać, co ma być wprowadzone – mówi.

Dyrektoriat edukacji będzie teraz pracować nad podsumowaniem wniosków i przedstawi ostateczną propozycję kluczowych elementów w każdym z przedmiotów szkolnych przed latem. Następnie zostaną one wykorzystane jako punkt wyjścia do tworzenia nowych programów nauczania.

Autor:
Trine Eilertsen | Tłumaczenie: Ludwika Kabat

Żródło:
https://www.aftenposten.no/norge/i/MgBJOB/mange-krever-norroent-tilbake-i-norskfaget

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.