2024-08-12 11:15:16 JPM redakcja1 K

Młodzi Koreańczycy zamiast YOLO, żyją skrótem YONO

Choi Ye-bin, 27-letnia koordynatorka wydarzeń i imprez, prowadzi rejestr domowy od czterech lat.

Młodzi ludzie szukający zatrudnienia ustawiają się w kolejce, aby wejść na targi pracy w Seulu, 3 lipca.

Choi Ye-bin, 27-letnia koordynatorka wydarzeń i imprez, prowadzi rejestr domowy od czterech lat. Zaczęła to robić, ponieważ zauważyła różnicę między postrzeganą a rzeczywistą kwotą, jaką wydaje. Koszty mieszkania i wydatki na żywność, w tym na jedzenie mieście, stanowią przytłaczającą część jej budżetu. Ostatnio mocno odczuła wzrost wydatków, szczególnie na obiady poza domem.

„Kiedy nie mam zaplanowanego spotkania, staram się nie jeść w restauracjach. Jeśli mam dwa spotkania w tygodniu, traktuję to jako sygnał ostrzegawczy i odpowiednio zmieniam plan” — powiedziała Choi w rozmowie z The Korea Times. Podobnie jak Choi, coraz więcej młodych Koreańczyków zmienia swoje nawyki zakupowe na bardziej oszczędne.

W ciągu ostatniej dekady dominującym trendem był styl życia „YOLO” (You Only Live Once, po polsku „żyje się tylko raz”), w którym ludzie stawiają na pierwszym miejscu natychmiastowe szczęście, a nie inwestowanie w niepewną przyszłość. Na ten trend znacząco wpłynął również wzrost liczby gospodarstw domowych jednoosobowych.

Jednak trend wydawania pieniędzy w ten sposób dobiegł końca, tworząc nowy styl życia „YONO” (You Only Need One, po polsku „potrzebujesz tylko jednego”). Odnosi się on do wzorca konsumpcji, polegającego na ograniczaniu niepotrzebnych wydatków. „Kiedyś uważałem, że wydawanie pieniędzy na osobiste inwestycje lub przyjemności jest podziwiane przez społeczeństwo. Obecnie jest jasne, że tak nie jest” — powiedziała Choi.

Gotowe posiłki wystawione w sklepie w Seulu, 7 czerwca.

„Na przykład, choć nadal są osoby, którzy lubią omakase (drogie japońskie dania przygotowywane przez szefa kuchni), podejście do tego się zmieniło. Osoby w wieku 20 lat częściej myślą: „Wolę wydać te pieniądze na coś innego”. Przypomina mi to reakcję starszego pokolenia, gdy młodzi ludzie zaczęli interesować się tą kulturą kulinarną”.

Wysoka inflacja i niskie tempo wzrostu dochodów zmusiły młodych Koreańczyków do ograniczenia wydatków wyłącznie do rzeczy niezbędnych.

Dane z Statistics Korea pokazują, że w latach 2021–2023 inflacja wynosiła odpowiednio 2,5%, 5,1% i 3,6%. W tym samym czasie roczne podwyżki wynagrodzeń wyniosły jedynie 2,5%, 0,9% i 1,6%. Dane z banku NH NongHyup, który przeanalizował dane dotyczące transakcji kartami kredytowymi i debetowymi swoich klientów od 1 stycznia 2022 r. do 30 czerwca 2024 r., pokazują wyraźną rozbieżność. Liczba transakcji wykonanych przez młodych ludzi w wieku 20 i 30 lat w restauracjach spadła o 9% w pierwszej połowie tego roku w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Natomiast spożycie żywności kupowanej w sklepach spożywczych wzrosło o 21%. 

Bariści przygotowują napoje w kawiarni Starbucks w Seulu na zdjęciu z lutego 2023r.

Liczba transakcji w domach towarowych spadła o 3%, spożycie drogiej kawy w miejscach takich jak Starbucks i A Twosome Place zmniejszyło o 13%, natomiast zakupy importowanych samochodów spadły o 11%, a zakupy krajowych samochodów wzrosły o 34%.

„Inflacja dotyka przede wszystkim sektory, w których młodzi ludzie wydają najwięcej, co prowadzi do bezpośredniego wzrostu kosztów utrzymania osób przygotowujących się do zatrudnienia lub o niskich dochodach” — napisała Federacja Koreańskiego Przemysłu w swoim badaniu z 2022 r. „Z powodu trwających problemów na rynku pracy i rosnących cen, młodzi ludzie odczuwają największy ból ekonomiczny spośród wszystkich grup wiekowych”.

Ponadto rosnące zainteresowanie zarządzaniem kapitałem wśród młodych ludzi również odegrało w tym pewną rolę.

„Jesteśmy pokoleniem, które powinno mieć karierę na całe życie, w której musimy samodzielnie przygotować się na wydatki związane z emeryturą. Wolałbym przeznaczyć pieniądze na inwestycje, niż po prostu je marnować” — powiedział Lee, 30-letni pracownik biura.

Ten trend nie oznacza jednak, że ​​młodzi ludzie są oszczędni w każdym aspekcie życia, ponieważ wydatki związane z hobby za granicą wzrosły w tym samym czasie. „Zamiast gromadzić dobra, młodzi ludzie chętnie wydają pieniędzy na różne doświadczenia, takie jak sport czy podróże zagraniczne” – powiedział NH NongHyup Bank.

Autor:
Lee Yeon-woo | Tłumaczenie: Zofia Stanisławska - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://www.koreatimes.co.kr/www/biz/2024/08/488_379775.html?utm_source=taboola

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się