2024-10-01 21:15:54 JPM redakcja1 K

Niewidomi gracze uważają, że dostępność w grach jest koniecznością

Kellie Dingwall należy do rosnącej grupy osób niedowidzących, które coraz częściej sięgają po gry online.

Zdjęcie: BBC

 

„Z jednym z moich najlepszych przyjaciół zaprzyjaźniliśmy się dzięki grom online i teraz gramy co tydzień”, powiedziała Dingwall w rozmowie z BBC Scotland. „Gry stały się dla nas małą społecznością niewidomych graczy”.

Producenci gier coraz częściej uwzględniają potrzeby osób z ograniczeniami wzrokowymi i ruchowymi, tworząc rozwiązania dostosowane do nowej grupy odbiorców. Gracze z niepełnosprawnościami dostrzegają zmiany kulturowe w procesie tworzenia gier, ponieważ funkcje dostępności są teraz wbudowywane „od podstaw”. Kellie wyjaśnia, że zmiany mogą być tak proste, jak możliwość powiększenia rozmiaru tekstu na ekranie dla osób z częściową utratą wzroku czy lepsze opcje kontrastu kolorów. 

Niektóre gry oferują specjalne elementy zaprojektowane z myślą o osobach z niepełnosprawnościami. „Ostatnio znalazłam grę, która umożliwiała korzystanie z funkcji syntezy mowy, na przykład odczytywanie listy czy opcję odpowiedzi w rozmowach”, powiedziała Kellie.

Mimo postępów w kierunku dostępności Kellie czasami waha się przed zakupem nowych gier. „Zazwyczaj czytam recenzje przed zakupem”, wyjaśniła. „Rzadko zamawiam gry w przedsprzedaży, ponieważ nie wiem, jakie mają funkcje dostępności”.

James Kyle, pracownik RNIB Scotland, prowadzi grupę gamingową dla osób niedowidzących. „Nie ma powodu, dla którego osoby niewidome powinny czuć się obco”, stwierdził. Jednym z rodzajów gier, które on szczególnie wyróżnia, są gry audio, w których gracze zakładają słuchawki i przenoszą się do świata pełnego dźwięków 3D, kierując się efektami dźwiękowymi oraz audiodeskrypcją. 

W jego grupie grają osoby ze Szkocji, Irlandii Północnej, Anglii oraz z innych części świata. Branża gier komputerowych przynosi Szkocji około 350 milionów funtów rocznie, a producenci stają się coraz bardziej świadomi potrzeb swoich odbiorców.

Miasto Dundee jest znane z branży gier, a miejscowy Uniwersytet Abertay dba o to, aby jego absolwenci byli szkoleni w zakresie dostępności. Wykładowczyni uniwersytetu, dr Lynsay Shepherd, stwierdziła: „Niepełnosprawni gracze przez zbyt długi czas byli traktowani jako obcy”. „Należy podjąć kroki, aby każdy mógł cieszyć się grami komputerowymi”. Dodała, że dostępność jest „wpajana” studentom od pierwszego dnia. „Dbamy o to, aby dostępność i wyzwania z nią związane były omawiane przez cały czas”, dodała.

Dr Shepherd zauważyła, że rozwój dostępności w ostatnich latach był „ogromny”, i uważa, że śledzenie ruchu oczu może być następnym polem zainteresowań w tej dziedzinie. „Rozdzielczość kamer w laptopach znacznie wzrosła. Można wykorzystać to do śledzenia ruchów oczu i sterowania urządzeniami, co może znaleźć zastosowanie w grach”, wyjaśniła. „Wkrótce sterowanie wzrokiem stanie się bardziej powszechne”.

 

Różne niepełnosprawności

W Dundee podejmują się również kroki, aby otworzyć rynek gier dla osób z niepełnosprawnościami. Firma Konglomerate Games stworzyła grę dla dzieci z mukowiscydozą, która wykorzystuje oddech gracza do sterowania minigierkami, na przykład rzucając rzutkami do balonów.  Celem jest, aby dzieci bawiły się, wykonując jednocześnie niezbędne ćwiczenia oddechowe. „Staramy się udostępnić gry osobom z niepełnosprawnościami lub chorobami, aby poprawić ich jakość życia”, powiedział dyrektor generalny, Jamie Bankhead. „Rynek gier jest ogromny, a jeśli dzieci będą mogły czerpać korzyści z gier, to będzie to wspaniałe”, dodał.

Bankhead podkreślił, że producenci gier muszą być świadomi ograniczeń ruchowych niektórych graczy oraz tego, że konieczność trzymania kontrolera w ręku oraz wibracje mogą być dla nich problematyczne. „Funkcje dostępności stają się coraz bardziej koniecznością, a nie tylko miłym dodatkiem. Ludzie coraz częściej rezygnują z gier, które nie mają przynajmniej podstawowych opcji dostępności, i myślę, że niedługo stanie się to standardem w całej branży”, podsumował Bankhead.

Autor:
Ian Hamilton | Tłumaczenie: Oleg Konetskii – praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://www.bbc.com/news/articles/c3gw6v1ljnpo

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE