2025-02-19 17:11:46 JPM redakcja1 K

Nowe badanie pokazuje, że dojazdy do pracy mogą zwiększyć spożycie fast foodów

Nie trzeba długo czekać, by przekonać osobę stojącą w korku do zatrzymania się na fast fooda. W nowym badaniu naukowcy odkryli, że zaledwie 30 sekund opóźnienia na milę wystarczy, aby zwiększyć liczbę postojów w fast foodach. Jeśli dodamy do tego dłuższe stanie w korku, to liczba wizyt przy okienku drive-thru wzrośnie.

Zdjęcie: Matt Cardy/Getty Images

Siedzenie w samochodzie może oznaczać jedzenie w samochodzie.

„Jeśli ruch uliczny jest między 17:00 a 19:00, czyli w porze wieczornego posiłku, obserwujemy wzrost liczby wizyt w fast foodach” – powiedziała w oświadczeniu Becca Taylor, adiunkt na Wydziale Ekonomii Rolnictwa i Konsumpcji Uniwersytetu Illinois i autorka badania. „Kierowcy muszą podjąć decyzję, czy wrócić do domu i coś ugotować, zatrzymać się najpierw w sklepie spożywczym, czy po prostu kupić fast food”. Fast foody wygrywają częściej, gdy ruch zwalnia.

W badaniu opublikowanym w „Journal of Urban Economics” zespół przeanalizował dane z hrabstwa Los Angeles – jednego z najgorszych obszarów na świecie pod względem korków – i odkrył, że nieoczekiwane opóźnienia w ruchu wykraczające poza zwykłe korki doprowadziły do 1% wzrostu liczby wizyt w fast foodach. „To może nie wydawać się dużo, ale odpowiada to 1,2 miliona więcej wizyt w fast foodach rocznie w samym hrabstwie Los Angeles” – mówi Taylor. „Opisujemy nasze wyniki jako skromne, ale znaczące pod względem potencjału zmiany niezdrowych wyborów żywieniowych”.

Zespół uzyskał dostęp do codziennych wzorców ruchu na autostradach w Los Angeles przez ponad dwa lata. Porównali te dane z użytkownikami telefonów komórkowych wyszukującymi restauracje typu fast food w tym samym okresie. Zespół dopasował codzienne dane dotyczące ruchu pieszego w sklepach śledzone za pomocą smartfonów do natężenia ruchu na autostradzie, a następnie stworzył model obliczeniowy pokazujący związek przyczynowy między nieoczekiwanymi spowolnieniami ruchu a wizytami w fast foodach. „Wyobrażenie sobie 30-sekundowego opóźnienia na milę może nie być intuicyjne” –  powiedział Taylor. „Myślę o tym jako o różnicy między ruchem o 10 rano a ruchem o 17 wieczorem”.

W podziale na godziny, zespół zauważył, że „znacznie większa” liczba wizyt w fast foodach miała miejsce, gdy opóźnienia zbiegały się z wieczornymi godzinami szczytu. A ponieważ problemy z ruchem drogowym są częścią każdego dużego miasta – a opcje fast foodów otaczają główne autostrady w całym kraju – badanie wskazuje na ruch drogowy jako jeszcze jedną przyczynę niezdrowych wyborów żywieniowych. Autorzy badania napisali również, że w dni, w których autostrady były bardziej zatłoczone, ludzie częściej korzystali z fast foodów i rzadziej odwiedzali sklepy spożywcze. „Nasze wyniki stanowią wkład w literaturę sugerującą, że ograniczenia czasowe są naprawdę ważne dla wyborów żywieniowych dokonywanych przez ludzi” – powiedział Taylor. „Każda polityka mająca na celu rozluźnienie ograniczeń czasowych – a ruch uliczny jest zasadniczo straconym czasem – może pomóc w walce z niezdrowym odżywianiem”.

Gdy dane pokazujące, że powolny ruch uliczny prowadzi do niezdrowych wyborów żywieniowych zostaną połączone z dowodami na to, że zwiększone opóźnienia w ruchu drogowym zmniejszają aktywność fizyczną, autorzy badania uważają, że „więcej czasu spędzonego w ruchu ulicznym prowadzi do gorszych nawyków związanych z wagą”. Przez to autorzy rozumieją więcej podróży do okienka podjazdowego restauracji typu fast food.

Autor:
Tim Newcomb | Tłumaczenie: Karolina Łukowska — praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://www.delish.com/food-news/a63801855/new-study-shows-your-commute-can-increase-your-fast-food-intake/

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE