Plan bezpośredniego połączenia kolejowego do Berlina w nowym traktacie między Wielką Brytanią a Niemcami
Wielka Brytania i Niemcy uzgodniły plan utworzenia nowego, bezpośredniego połączenia kolejowego między Londynem a Berlinem w ramach szeroko zakrojonego traktatu. Traktat z Kensington obejmuje również otwarcie w przyszłym miesiącu elektronicznych bramek dla osób często podróżujących między tymi dwoma krajami, a także uzgodnienie wizyt wymiany szkolnej. Friedrich Merz złożył swoją pierwszą oficjalną wizytę w Wielkiej Brytanii jako kanclerz Niemiec, aby podpisać umowę, która zaostrzy również przepisy dotyczące gangów zajmujących się przemytem ludzi i wzmocni więzi obronne.

Zdjęcie:EPA
Wielka Brytania i Niemcy uzgodniły plan utworzenia nowego, bezpośredniego połączenia
kolejowego między Londynem a Berlinem w ramach szeroko zakrojonego traktatu. Traktat z
Kensington obejmuje również otwarcie w przyszłym miesiącu elektronicznych bramek dla osób
często podróżujących między tymi dwoma krajami, a także uzgodnienie wizyt wymiany szkolnej.
Friedrich Merz złożył swoją pierwszą oficjalną wizytę w Wielkiej Brytanii jako kanclerz Niemiec,
aby podpisać umowę, która zaostrzy również przepisy dotyczące gangów zajmujących się
przemytem ludzi i wzmocni więzi obronne. Downing Street stwierdziło, że posunięcie to ułatwi
niemieckim władzom prowadzenie dochodzeń i podejmowanie działań przeciwko magazynom i
obiektom magazynowym wykorzystywanym przez przemytników do ukrywania małych łodzi
przeznaczonych do nielegalnych przepraw przez kanał La Manche do Wielkiej Brytanii. Nowe
ustalenia dotyczące podróży są częścią planów dotyczących nawiązania na nowo stosunków
handlowych i biznesowych między tymi dwoma krajami. Utworzona zostanie wspólna grupa
robocza złożona z ekspertów ds. transportu z obu rządów, która zbada, w jaki sposób ustanowić
niezbędne kontrole graniczne i bezpieczeństwa dla bezpośrednich dalekobieżnych przewozów
pasażerskich koleją. Minister transportu Heidi Alexander stwierdziła, że połączenie kolejowe może
stanowić alternatywę dla lotów w ciągu najbliższej dekady. „Jesteśmy pionierami nowej ery
europejskiej łączności kolejowej i jesteśmy zdeterminowani, aby Wielka Brytania stała się centrum
lepiej połączonego kontynentu”, powiedziała. „Brama Brandenburska, mur berliński i Checkpoint
Charlie – już za kilka lat pasażerowie pociągów w Wielkiej Brytanii będą mogli odwiedzać te
kultowe zabytki bezpośrednio z komfortowego pociągu, dzięki bezpośredniemu połączeniu między
Londynem a Berlinem. „To przełomowe porozumienie – część nowego traktatu, który premier
[podpisał] dzisiaj z kanclerzem Merzem – ma potencjał, aby zasadniczo zmienić sposób, w jaki
miliony ludzi podróżują między naszymi dwoma krajami, oferując szybszą, wygodniejszą i
znacznie bardziej ekologiczną alternatywę dla podróży lotniczych”. Merz spotkał się z premierem
Sir Keirem Starmerem w Muzeum Wiktorii i Alberta w Kensington podczas ceremonii podpisania
porozumienia. Sir Keir opisał porozumienie jako „dowód bliskości naszych obecnych relacji”, a
także „oświadczenie intencji, oświadczenie o naszej ambicji jeszcze ściślejszej współpracy”.
Ogłoszono inwestycje komercyjne w Wielkiej Brytanii o wartości ponad 200 mln funtów, które
mają stworzyć ponad 600 nowych miejsc pracy, oraz utworzono nowe forum biznesowe Wielka
Brytania-Niemcy. Kluczowym elementem rozmów była również kwestia obronności i
bezpieczeństwa, w tym wsparcie dla Ukrainy, oraz ogłoszono nowe porozumienie w sprawie
wspólnego eksportu współprodukowanego sprzętu wojskowego. Downing Street stwierdziło, że
porozumienie dotyczące sprzętu, takiego jak pojazdy opancerzone Boxer i samoloty Typhoon,
prawdopodobnie doprowadzi do dodatkowego eksportu sprzętu obronnego o wartości miliardów
funtów w nadchodzących latach. W kwestii bezpieczeństwa Merz zobowiązał się do zmiany prawa,
tak aby do końca roku ułatwianie nielegalnej migracji do Wielkiej Brytanii stało się przestępstwem.
Ułatwianie przemytu ludzi nie jest obecnie technicznie nielegalne w Niemczech, jeśli dotyczy to
kraju spoza Unii Europejskiej – co po brexicie obejmuje Wielką Brytanię. W zeszłym roku
dochodzenie BBC ujawniło znaczący udział Niemiec w przeprawach małymi łodziami, które stały
się centralnym miejscem przechowywania łodzi i silników. Sir Keir powiedział: „Zobowiązanie
kanclerza Merza do wprowadzenia niezbędnych zmian w niemieckim prawie w celu zakłócenia linii
dostaw niebezpiecznych statków, które przewożą nielegalnych imigrantów przez kanał La Manche,
jest bardzo mile widziane”. Porozumienie z Niemcami zostało zawarte tydzień po ogłoszeniu przez
Wielką Brytanię nowego pilotażowego programu powrotów z Francją podczas oficjalnej wizyty
prezydenta Emmanuela Macrona. W ramach umowy „jeden za jednego” część osób
przybywających małymi łodziami zostanie odesłana do Francji w zamian za przyjęcie przez Wielką
Brytanię równoważnej liczby osób ubiegających się o azyl, które mają powiązania z Wielką
Brytanią. Premier znajduje się pod presją, aby zająć się problemem liczby osób przekraczających
kanał La Manche małymi łodziami. W tym roku ponad 21 000 osób podjęło tę niebezpieczną
podróż – to wzrost o 56% w porównaniu z tym samym okresem w 2024 r. Minister spraw
wewnętrznych z ramienia konserwatystów, Chris Philp, powiedział, że dane te pokazują, iż „kryzys
w kanale La Manche nadal się pogłębia”. „To tylko kolejne zmęczone, nastawione na nagłówki w
gazetach działania Keira Starmera. Ten rząd wyraźnie stracił kontrolę nad naszymi granicami i
naraził kraj na niebezpieczeństwo, kiedy zrezygnował z odstraszającego środka w postaci odsyłania
uchodźców”.
Dział: Świat
Autor:
Autorki: Jennifer McKiernan, Becky Morton, tłumacz: Walery Jasnorzewski