2025-04-25 08:14:21 JPM redakcja1 K

Prosument: Kim jest konsument i jaką rolę odgrywa w erze cyfrowej?

Bez wątpienia w dzisiejszych czasach użytkownicy mają większą wagę w procesach produkcyjnych i marketingowych marek, czego wyraźnym przykładem jest koncepcja prosumenta.

Zdjęcie: Rock Content

Termin ten wywodzi się z prostego i praktycznego równania: producent plus konsument równa się prosument.

Co to oznacza? Choć może się to wydawać łamańcem językowym, ma to wiele sensu: odnosi się do użytkowników, którzy konsumują produkt lub usługę, a ponadto wnoszą pomysły, podejmują decyzje i uczestniczą w ich tworzeniu i procesach produkcyjnych.

Choć jest to koncepcja nowoczesna, będąca pod wpływem transformacji cyfrowej, to aby mówić o jej początkach trzeba cofnąć się do roku 1979.

W tamtym czasie znany amerykański pisarz i futurolog o nazwisku Alvin Toffler zaproponował ten termin w swojej książce Trzecia fala, w której przedstawił historię ludzkości ze swojej perspektywy i przewidział, jak świat będzie się zmieniał w nadchodzących latach.

W swojej pracy Toffler uważał, że rewolucja komunikacyjna i informacyjna uczyni przedsiębiorstwa bardziej ludzkimi, co utoruje drogę prosumentom, których definiował jako użytkowników odgrywających aktywną rolę w wytwarzaniu produktów i usług, które konsumują.

Ta teoria nie różni się wiele od współczesnego postrzegania prosumenta, prawda?

Jednakże z praktycznego i aplikacyjnego punktu widzenia wiele się zmieniło, zwłaszcza w wyniku transformacji cyfrowej.

Wyjaśnimy to w następnej sekcji!

Jak transformacja cyfrowa wpłynęła na prosumentów?

Mówiąc najprościej, transformacja cyfrowa w świecie biznesu polega na wykorzystaniu technologii i jej różnych urządzeń, narzędzi i systemów w celu optymalizacji wydajności.

Jednocześnie trend ten przynosi korzyści również klientom, gdyż daje im poczucie sprawczości, umożliwia uczestnictwo i pozwala na aktywną interakcję z preferowanymi markami.

Jak przewidział Toffler, rewolucja komunikacyjno-informacyjna pozwoliła firmom skupić się na ludziach.

Obecnie jednym z celów transformacji cyfrowej jest wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w celu zrozumienia użytkownika, w szczególności preferencji konsumentów końcowych.

Innymi słowy, technologia jest środkiem, a ludzie celem.

Doprowadziło to do powstania cyfrowych, a jednocześnie ludzkich, połączonych i skoncentrowanych firm, które rozwijają swoje produkty w oparciu o wymagania i cechy swoich klientów, a w konsekwencji zachęcają do szkolenia prosumentów.

Na przykład obecnie widzimy, jak użytkownicy mogą definiować specyfikacje (m.in. pamięć, procesory, rozmiar ekranu) laptopów, które kupują kanałami elektronicznymi, co ma miejsce w przypadku innych urządzeń technologicznych.

Ponadto w świecie cyfrowym znajdujemy wiele narzędzi przeznaczonych dla użytkowników indywidualnych, takich jak Prezi, które dzięki uproszczonemu interfejsowi pozwala nam projektować prezentacje według własnych upodobań, bez konieczności posiadania wiedzy z zakresu projektowania graficznego i pokrewnych dziedzin.

Jakież szczęście mamy dzisiaj my, konsumenci!

W jaki sposób prosument współpracuje z firmami?

Jeśli chodzi o zalety posiadania prosumentów, najważniejszą jest to, że pozwalają markom wzmocnić wszystkie strategie skupione na dotarciu do użytkowników, zwłaszcza te związane z marketingiem.

Co więcej, w XXI wieku poprawa doświadczenia klienta i interaktywności stała się priorytetem dla firm, a pozwala nam na to prosumpcja, a także strategie marketingu cyfrowego i marketingu przychodzącego.

Umożliwiając użytkownikom udział w procesach produkcyjnych, nie tylko będziesz bliżej nich, ale także wyeliminujesz tarcia i niezadowolenie, które sprawiają, że myślą o zmianie marki lub produktu.

Kolejnym istotnym punktem dotyczącym koncepcji prosumpcji jest to, że staje się ona bardzo dobrym narzędziem zwiększania poziomu wiedzy na temat rynku i wzorców konsumpcji.

Pamiętajmy, że każdy prosument jest konsumentem, ale nie każdy konsument jest prosumentem.

W ten sposób idee, spostrzeżenia i preferencje, jakie prosumenci prezentują w trakcie procesów produkcyjnych, mogą również odzwierciedlać szersze trendy rynkowe.

Zawsze pamiętaj, że nie ma skuteczniejszego sposobu na ocenę i zrozumienie konsumenta niż bycie blisko niego.

W jaki sposób marki mogą wykorzystać prosumentów na swoją korzyść?

Bez wątpienia prosumenci mogą stać się silnikiem napędzającym rozwój i pozycjonowanie marki.

Stanie się tak jednak tylko pod warunkiem prawidłowego zarządzania nimi i przestrzegania określonych parametrów.

To powiedziawszy, w poniższych wierszach wyjaśnimy 2 podstawowe sposoby, w jakie firmy mogą wykorzystywać prosumentów na swoją korzyść.

Wywoływanie dyskusji

Jedną z największych zalet posiadania prosumentów jest to, że marka staje się bardziej istotna w oczach rynku.

Dzieje się tak, gdy firmy angażują swoich prosumentów i dają im możliwość dyskusji, a także dzielenia się doświadczeniami z uczestnictwa w procesach produkcyjnych.

Co więcej, sprawianie, że te debaty i spostrzeżenia będą interesujące dla innych konsumentów, pomaga firmom kojarzyć się z takimi wartościami, jak profesjonalizm i niezawodność.

Znalezienie równowagi

Ten punkt jest bardzo ważny, ponieważ prosument jest w dalszym ciągu zmienną zewnętrzną Twojej firmy, której nigdy nie będziesz w stanie w pełni kontrolować.

Dlatego istotne jest znalezienie równowagi pomiędzy rolą konsumenta a udziałem personelu wewnętrznego, który specjalizuje się w procesach wytwarzania produktu lub usługi i jest zgodny ze strategią i parametrami firmy.

Wniosek

Doskonale! Wiesz już na czym polega koncepcja prosumenta, jaka jest jej geneza i w jaki sposób może między innymi pomóc Twojej marce.

Jak widać, ten typ konsumenta jest dla firm bardzo pomocny, o ile jest odpowiednio zarządzany.

Przede wszystkim pamiętaj, że posiadanie prosumentów na niewiele się zda, jeśli nie pokażesz reszcie rynku ich doświadczeń i spostrzeżeń, ponieważ wpłynie to na Twoje pozycjonowanie i przyciągnie nowych klientów.

Autor:
Rock Content | Tłumaczenie: Karolina Gruca — praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://rockcontent.com/es/blog/prosumidor/

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE