Prosument: Kim jest konsument i jaką rolę odgrywa w erze cyfrowej?
Bez wątpienia w dzisiejszych czasach użytkownicy mają większą wagę w procesach produkcyjnych i marketingowych marek, czego wyraźnym przykładem jest koncepcja prosumenta.
Zdjęcie: Rock Content
Termin ten wywodzi się z prostego i praktycznego równania: producent plus konsument równa się prosument.
Co to oznacza? Choć może się to wydawać łamańcem językowym, ma to wiele sensu: odnosi się do użytkowników, którzy konsumują produkt lub usługę, a ponadto wnoszą pomysły, podejmują decyzje i uczestniczą w ich tworzeniu i procesach produkcyjnych.
Choć jest to koncepcja nowoczesna, będąca pod wpływem transformacji cyfrowej, to aby mówić o jej początkach trzeba cofnąć się do roku 1979.
W tamtym czasie znany amerykański pisarz i futurolog o nazwisku Alvin Toffler zaproponował ten termin w swojej książce Trzecia fala, w której przedstawił historię ludzkości ze swojej perspektywy i przewidział, jak świat będzie się zmieniał w nadchodzących latach.
W swojej pracy Toffler uważał, że rewolucja komunikacyjna i informacyjna uczyni przedsiębiorstwa bardziej ludzkimi, co utoruje drogę prosumentom, których definiował jako użytkowników odgrywających aktywną rolę w wytwarzaniu produktów i usług, które konsumują.
Ta teoria nie różni się wiele od współczesnego postrzegania prosumenta, prawda?
Jednakże z praktycznego i aplikacyjnego punktu widzenia wiele się zmieniło, zwłaszcza w wyniku transformacji cyfrowej.
Wyjaśnimy to w następnej sekcji!
Jak transformacja cyfrowa wpłynęła na prosumentów?
Mówiąc najprościej, transformacja cyfrowa w świecie biznesu polega na wykorzystaniu technologii i jej różnych urządzeń, narzędzi i systemów w celu optymalizacji wydajności.
Jednocześnie trend ten przynosi korzyści również klientom, gdyż daje im poczucie sprawczości, umożliwia uczestnictwo i pozwala na aktywną interakcję z preferowanymi markami.
Jak przewidział Toffler, rewolucja komunikacyjno-informacyjna pozwoliła firmom skupić się na ludziach.
Obecnie jednym z celów transformacji cyfrowej jest wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w celu zrozumienia użytkownika, w szczególności preferencji konsumentów końcowych.
Innymi słowy, technologia jest środkiem, a ludzie celem.
Doprowadziło to do powstania cyfrowych, a jednocześnie ludzkich, połączonych i skoncentrowanych firm, które rozwijają swoje produkty w oparciu o wymagania i cechy swoich klientów, a w konsekwencji zachęcają do szkolenia prosumentów.
Na przykład obecnie widzimy, jak użytkownicy mogą definiować specyfikacje (m.in. pamięć, procesory, rozmiar ekranu) laptopów, które kupują kanałami elektronicznymi, co ma miejsce w przypadku innych urządzeń technologicznych.
Ponadto w świecie cyfrowym znajdujemy wiele narzędzi przeznaczonych dla użytkowników indywidualnych, takich jak Prezi, które dzięki uproszczonemu interfejsowi pozwala nam projektować prezentacje według własnych upodobań, bez konieczności posiadania wiedzy z zakresu projektowania graficznego i pokrewnych dziedzin.
Jakież szczęście mamy dzisiaj my, konsumenci!
W jaki sposób prosument współpracuje z firmami?
Jeśli chodzi o zalety posiadania prosumentów, najważniejszą jest to, że pozwalają markom wzmocnić wszystkie strategie skupione na dotarciu do użytkowników, zwłaszcza te związane z marketingiem.
Co więcej, w XXI wieku poprawa doświadczenia klienta i interaktywności stała się priorytetem dla firm, a pozwala nam na to prosumpcja, a także strategie marketingu cyfrowego i marketingu przychodzącego.
Umożliwiając użytkownikom udział w procesach produkcyjnych, nie tylko będziesz bliżej nich, ale także wyeliminujesz tarcia i niezadowolenie, które sprawiają, że myślą o zmianie marki lub produktu.
Kolejnym istotnym punktem dotyczącym koncepcji prosumpcji jest to, że staje się ona bardzo dobrym narzędziem zwiększania poziomu wiedzy na temat rynku i wzorców konsumpcji.
Pamiętajmy, że każdy prosument jest konsumentem, ale nie każdy konsument jest prosumentem.
W ten sposób idee, spostrzeżenia i preferencje, jakie prosumenci prezentują w trakcie procesów produkcyjnych, mogą również odzwierciedlać szersze trendy rynkowe.
Zawsze pamiętaj, że nie ma skuteczniejszego sposobu na ocenę i zrozumienie konsumenta niż bycie blisko niego.
W jaki sposób marki mogą wykorzystać prosumentów na swoją korzyść?
Bez wątpienia prosumenci mogą stać się silnikiem napędzającym rozwój i pozycjonowanie marki.
Stanie się tak jednak tylko pod warunkiem prawidłowego zarządzania nimi i przestrzegania określonych parametrów.
To powiedziawszy, w poniższych wierszach wyjaśnimy 2 podstawowe sposoby, w jakie firmy mogą wykorzystywać prosumentów na swoją korzyść.
Wywoływanie dyskusji
Jedną z największych zalet posiadania prosumentów jest to, że marka staje się bardziej istotna w oczach rynku.
Dzieje się tak, gdy firmy angażują swoich prosumentów i dają im możliwość dyskusji, a także dzielenia się doświadczeniami z uczestnictwa w procesach produkcyjnych.
Co więcej, sprawianie, że te debaty i spostrzeżenia będą interesujące dla innych konsumentów, pomaga firmom kojarzyć się z takimi wartościami, jak profesjonalizm i niezawodność.
Znalezienie równowagi
Ten punkt jest bardzo ważny, ponieważ prosument jest w dalszym ciągu zmienną zewnętrzną Twojej firmy, której nigdy nie będziesz w stanie w pełni kontrolować.
Dlatego istotne jest znalezienie równowagi pomiędzy rolą konsumenta a udziałem personelu wewnętrznego, który specjalizuje się w procesach wytwarzania produktu lub usługi i jest zgodny ze strategią i parametrami firmy.
Wniosek
Doskonale! Wiesz już na czym polega koncepcja prosumenta, jaka jest jej geneza i w jaki sposób może między innymi pomóc Twojej marce.
Jak widać, ten typ konsumenta jest dla firm bardzo pomocny, o ile jest odpowiednio zarządzany.
Przede wszystkim pamiętaj, że posiadanie prosumentów na niewiele się zda, jeśli nie pokażesz reszcie rynku ich doświadczeń i spostrzeżeń, ponieważ wpłynie to na Twoje pozycjonowanie i przyciągnie nowych klientów.
Dział: Społeczeństwo
Autor:
Rock Content | Tłumaczenie: Karolina Gruca — praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/