„Czułem się jak celebryta”: spersonalizowane reklamy pojawiły się na stacjach metra w Chinach, podczas gdy operatorzy metra silnie zabiegają o gotówkę
Hongkong - Xiaotu szukał bratniej duszy, ale typowe sposoby poznawania ludzi na kampusie lub przeglądanie aplikacji randkowych po prostu mu nie odpowiadały. Zamiast tego 23-latek postanowił zrobić coś większego: zapłacił 999 juanów (ok. 540 zł), aby umieścić ogłoszenie osobiste na gigantycznym elektronicznym billboardzie o wymiarach 6,5 na 1,7 metra na swojej lokalnej stacji metra w południowej metropolii Chin, Kantonie.
Li Linyu wykorzystała spersonalizowany program reklamowy metra w Guangzhou, aby zaskoczyć męża w dniu jego urodzin. Dzięki uprzejmości Li Linyu
Reklama, która pojawiła się w maju, pokazywała uśmiechniętego Xiaotu w jego najlepszym garniturze wraz z wiadomością i gigantycznym kodem QR, który zachęcał zainteresowanych pasażerów do dodania tego miłośnika fotografii, absolwenta studiów wyższych z pokolenia Z, spod znaku Wagi, jako kontakt na platformie społecznościowej WeChat.
Podczas pięciodniowego trwania reklamy około 200 nowych znajomych dodało go na aplikacji, powiedział Xiaotu, który poprosił o użycie pseudonimu, aby podzielić się osobistymi szczegółami.
Jest on jednym z grupy ludzi wykupujących reklamy w metrze w największych miastach Chin, gdy właściciele systemów metra – głównie lokalne władze – szukają dodatkowych dochodów, borykając się z wysokim zadłużeniem i spadającymi przychodami.
W Kantonie, gdzie prawie połowa z 19 milionów mieszkańców miasta codziennie korzysta z metra, w ostatnich miesiącach pojawiły się dziesiątki spersonalizowanych reklam na stacjach metra, przedstawiających wszystko, od profili randkowych po ogłoszenia o poszukiwaniu pracy, plakaty rocznicowe i życzenia urodzinowe.
Mąż Li Linyu otrzymał niespodziewane życzenia urodzinowe w metrze w Kantonie. Dzięki uprzejmości Li Linyu
Pracowniczka branży technologicznej, 30-letnia Li Linyu, powiedziała, że umieszczenie reklamy w metrze w Kantonie było zabawnym sposobem na zaskoczenie męża w dniu jego urodzin.
Jej własnoręcznie zaprojektowana reklama pokazywała kilka zdjęć jej męża otoczonych grafikami z kreskówek, w tym tortem i koroną, a wszystko to z kolorowym banerem z napisem: „Wszystkiego najlepszego!”.
W niezapomnianym momencie dla pary, Li nagrała reakcję swojego męża, kiedy zobaczył swoją twarz na ogromnym ekranie LED na zatłoczonej stacji metra.
-„Był kompletnie zszokowany” - powiedziała Li. „Nigdy nie przypuszczał, że mógłby pojawić się na billboardzie w metrze – to było całkowicie niewiarygodne”.
Reklamy te stały się wiralem na chińskich mediach społecznościowych, a komentujący nazywają tę usługę „przyjemnością do oglądania”, która łagodzi trudy codziennego dojazdu do pracy i daje możliwość „zajrzenia do życia zwykłych ludzi”.
Oprócz Kantonu, miasta takie jak Pekin, Chengdu i Hefei również uruchomiły programy z osobistymi reklamami, według The Paper, państwowej agencji informacyjnej.
Programy, które rozpoczęły się w tym roku, są efektem zaciskania budżetów przez lokalne władze w obliczu wysokiego zadłużenia i cięć budżetowych spowodowanych ogólnokrajowym kryzysem sektora nieruchomości – co ma wpływ na operatorów metra, którzy są w dużej mierze finansowani przez rząd.
Pasażerowie udają się na peron metra w godzinach szczytu w Pekinie wiosną 2020 r. Kevin Frayer/Getty Images
Silny wzrost Chin, jeden z najszybszych trwałych wzrostów w historii dużej gospodarki, był napędzany przez dekady przez boom mieszkaniowy napędzany przez rosnącą populację i urbanizację.
Jednakże niezwykle ważny rynek nieruchomości, który stanowił aż 30% gospodarki, wpadł w kryzys trzy lata temu po rządowych represjach wobec pożyczek deweloperów – a recesja stanowiła poważne zagrożenie dla perspektyw wzrostu Chin w średnim okresie.
Generowanie przychodów
Jak wynika z rocznego raportu operatora, w Kantonie program reklamowy wprowadzono po spadku o 958 milionów juanów (około 546 milionów złotych) dotacji samorządowych na miejskie metro w 2023 r. w porównaniu z rokiem poprzednim.
Metro odnotowało 20% wzrost miesięcznych przychodów po uruchomieniu spersonalizowanego programu reklamowego, poinformował w zeszłym miesiącu państwowy serwis medialny Workers’ Daily, powołując się na urzędnika operatora. Metro pobiera opłatę w wysokości od 380 juanów (około 217 złotych) do 999 juanów za reklamę za pięć dni wyświetlania.
CNN nie udało się uzyskać komentarza od operatora miejskiego metra.
W innych miastach metro wprowadziło środki obniżające koszty. W zeszłym roku linia metra w Pekinie przeszła na energooszczędne oświetlenie, aby oszczędzać energię elektryczną, według państwowego dziennika Beijing Daily, podczas gdy wschodnie centrum technologiczne Hangzhou skróciło godziny pracy schodów ruchomych w metrze na początku tego roku, według państwowego tabloidu Global Times.
Chociaż nie jest jasne, ile Kanton oraz inne miasta mogą zarobić na sprzedaży osobistych reklam w dłuższej perspektywie, wyraźnie widać, że niektórzy pasażerowie już dostrzegają korzyści.
Xiaotu wyznał CNN, że umówił się na kilka randek z pasażerami metra, którzy odpowiedzieli na jego reklamę, ale nadal szuka swojej drugiej połówki.
Wspomniał również o „magicznym uczuciu” towarzyszącym oglądaniu swojego profilu wyświetlanego na stacji – zwłaszcza gdy rozpoznali go ludzie jadący obok niego.
-„Czułem się jak celebryta” – powiedział.
Dział: Społeczeństwo
Autor:
Hassan Tayir | Tłumaczenie: Sandra Krysztofiak – praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://edition.cnn.com/2024/08/15/business/china-metro-subway-personal-ads-intl-hnk/index.html