Dlaczego Stany Zjednoczone są najpopularniejszym krajem pod względem turystyki w 2024 roku
Nowy raport opublikowany przez Światowe Forum Ekonomiczne podkreśla promowanie przez kraj zasobów naturalnych i kulturowych oraz zaangażowanie w zrównoważony rozwój i turystykę.
Źródło: Getty Images
Choć to były trudne cztery lata dla branży turystycznej, w 2024 roku liczba przyjazdów turystów międzynarodowych wreszcie osiągnie poziom sprzed pandemii. Jednak dalszy wzrost globalnego ruchu turystycznego nie jest wcale pewny ze względu na inflację, zmiany klimatyczne i napięcia geopolityczne, które utrzymują ten sektor w niepewnej sytuacji. Jednak według indeksu rozwoju podróży i turystki 2024 opublikowanego w zeszłym miesiącu przez Światowe Forum Ekonomiczne niektóre kraje i rządy poradziły sobie lepiej, minimalizując to ryzyko i maksymalizując swój potencjał w zakresie podróży i turystyki. Indeks klasyfikuje kraje na całym świecie na podstawie takich czynników, jak bezpieczeństwo i ochrona, priorytetyzacja podróży i turystyki, infrastruktura podróżowania powietrznego i naziemnego, zasoby naturalne i kulturowe oraz zrównoważony rozwój.
W tegorocznych rankingach w pierwszej piątce znalazły się Hiszpania, Japonia (ubiegłoroczny zwycięzca), Francja i Australia, a na szczycie listy znalazła się nowość: Stany Zjednoczone, które wyprzedziły światową konkurencję wynikami w zakresie otoczenia biznesowego, transportu lotniczego i zasobów naturalnych. Wysokie wyniki odzwierciedlają solidną infrastrukturę kraju, łatwość podróżowania między miastami, różnorodne cele przyrodnicze i kulturalne oraz zasoby przyjazne podróżnym – takie jak przewodniki po miastach, parkach i innych atrakcjach. „Chociaż istnieją oczywiste powody do tego wyróżnienia, takie jak różnorodne krajobrazy, piękno przyrody i bogactwo kulturowe, Stany Zjednoczone mogą pochwalić się również dobrze rozwiniętą infrastrukturą wspierającą sektor podróży i turystyki” – mówi Anna Abelson, adiunkt w SPS na Uniwersytecie Nowojorskim Centrum Gościnności Tisch.
Promowanie przez Stany Zjednoczone wielu różnorodnych krajobrazów i bogactwa kulturowego przyczyniło się do zdobycia najwyższej pozycji w rankingu. Źródło: Alamy
Infrastruktura ta zwiększa dużą siłę nabywczą. Według prognozy United States Travel Association (USTA) dotyczącej podróży do Stanów Zjednoczonych, przedstawianej dwa razy w roku, przed pandemią zagraniczni goście wydali w 2019 r. w USA 180 miliardów dolarów, generując prawie 2 biliony dolarów wyniku gospodarczego. Dla porównania, Francja – najczęściej odwiedzany kraj na świecie, który w 2019 r. odwiedziło 90mln turystów w porównaniu z 79,4mln w USA – odnotowała w tym roku około 61 miliardów dolarów (56 miliardów euro) przychodów z turystyki międzynarodowej. Chociaż podczas pandemii liczba ta spadła o 180 miliardów dolarów, USTA zauważa, że liczba odwiedzających powróci do 2025 r. W porównaniu z innymi krajami rząd federalny Stanów Zjednoczonych zapewnia szerokie wsparcie dla podróży i turystyki, zwłaszcza w zakresie utrzymywania i regulowania silnej infrastruktury lotniskowej i branży lotniczej. Jednak eksperci twierdzą, że duży sukces kraju w dziedzinie podróży i turystyki można przypisać różnorodności miast – zarówno dużych, jak i małych – oraz inwestycjom czasowym i finansowym, jakie każde z nich poczyniło w opracowywanie długoterminowych planów zrównoważonej turystyki.
Szeroki apel
Dysponując większymi budżetami i personelem, największe miasta Stanów Zjednoczonych podjęły zdecydowane wysiłki, aby pozostać w umysłach i na mapach międzynarodowych podróżników – i te duże założenia się opłacają. „Przez dziesięciolecia duże miasta w USA, takie jak Las Vegas i Nowy Jork, przyjmowały proaktywne i agresywne podejście do promowania swoich miejsc docelowych za pomocą silnej marki w sposób, który trwa i przemawia do konsumentów” – powiedziała Taryn Scher, założycielka TK Public Relacje reprezentujące takie miejsca jak Greenville w Południowej Karolinie i Macon w stanie Georgia. „Znasz slogany. Nie ma wątpliwości, że prowadzi to do wzrostu turystyki w poszczególnych miastach”.
Niektóre miasta w USA różnią się od siebie bardziej niż inne kraje. Źródło: Getty Images
Globalne mega wydarzenia w USA – jak Coachella, Super Bowl i Mardi Gras – również przyciągają gości z całego świata, mówi Scher. Ogromny system parków narodowych Stanów Zjednoczonych, obejmujący 63 parki i 54 miliony akrów (czyli prawie tak duży jak cała Wielka Brytania), jest nie do przecenienia, jeśli chodzi o jego globalną atrakcyjność. „Stany Zjednoczone są obdarzone większą różnorodnością krajobrazów i interesującymi miastami niż jakikolwiek inny kraj na świecie, od gór, pustyni, tropików po bagna” – powiedział Tim Leffel, autor książki i zasobów internetowych The Wolrd’s Cheapest Destinations. „Nowy Orlean, Nowy Jork, Santa Fe, Alaska i Floryda różnią się bardziej niż większość krajów”.
10 najlepszych krajów pod względem turystyki:
- Stany Zjednoczone
- Hiszpania
- Japonia
- Francja
- Australia
- Niemiecki
- Zjednoczone Królestwo
- Chiny
- Włochy
- Szwajcaria
Źródło: Wskaźnik rozwoju podróży i turystyki Światowego Forum Ekonomicznego na rok 2024
Myśl globalnie, działaj lokalnie
Duży czy mały, amerykański przemysł turystyczny nie postrzega turystyki jako gry o sumie zerowej. „Jednym z czynników sukcesu branży turystycznej w Stanach Zjednoczonych jest współpraca lokalnych, regionalnych i stanowych organizacji turystycznych” – powiedziała Danielle Borja, prezes/dyrektor generalny Visit Conejo Valley. Borja zauważa na przykład, że firma Visit California uruchomiła niedawno kampanię The Ultimate Playground mającą na celu zaprezentowanie działań na świeżym powietrzu, wydarzeń kulturalnych i odnowy biologicznej w całym stanie. Dało to jednak możliwość partnerom branżowym, takim jak Visit Conejo Valley, zaprezentowanie bardziej zabawnych zajęć, takich jak nowa wystawa ,,Gwiezdne Wojny’’ w Bibliotece i Muzeum Prezydenckim Ponalda Reagana. Tego typu podmioty turystyczne często współpracują także z prywatnymi przedsiębiorstwami, takimi jak restauracje i prywatne atrakcje, co stanowi pozytywny aspekt amerykańskiej branży turystycznej. Według Światowej Rady ds. Podróży i Turystki zderzenie między rolą „egzekwującego prawa” rządu a przedsiębiorstwami prywatnymi może utrudniać współpracę i błędnie ustalać priorytety, ale problem ten jest mniej wyraźny w USA.
„Stany Zjednoczone są obdarzone większą różnorodnością krajobrazów i interesującymi miastami niż jakikolwiek inny kraj na świecie”. Źródło: Getty Images
Scher zauważa również, że wraz z rozwojem miast w USA, które tradycyjnie odwiedzały mniej turystów z zagranicy, wzrosła liczba ich odwiedzających. „Niedawno takie miejsca jak Tampa, Savannah, Cincinnati, Indianapolis i Louisville znalazły sposób na takie kształtowanie przekazu, aby zwiększać świadomość marki i robić to w agresywny, ale strategiczny sposób” – powiedziała. Jako weteran branży z 20-letnim stażem Scher uważa, że w Stanach Zjednoczonych udało się utrzymać silną ścieżkę wzrostu w zakresie podróży, ponieważ każde biuro w każdym stanie i mieście priorytetowo traktuje swoje wysiłki marketingowe. „Zaobserwowaliśmy ogromny wzrost zainteresowania mniejszymi i mniej znanymi kierunkami” – powiedział Scher. „Stały się popularne podczas pandemii, kiedy ludzie szukali mniej zaludnionych miejsc do odwiedzenia, a teraz inteligentne kierunki, które odnotowały ten wzrost, zdają sobie sprawę, że w turystyce można zarobić prawdziwe pieniądze”. Inwestycja nie zawsze następuje z dnia na dzień, ale miejsca takie jak Charleston i Napa Valley skorzystały na długoterminowej strategii i jej wpływie na całą gospodarkę miasta. „Więcej odwiedzających oznacza większe wydatki w lokalnych restauracjach, sklepach i hotelach” – powiedział Scher. „Każdy dolar wydany lokalnie przez gości jest pomnożony i pozostaje w społeczności, co prowadzi do dramatycznych, bezpośrednich skutków gospodarczych. Boom turystyczny prowadzi do większej liczby miejsc pracy i możliwości w społecznościach”.
Miejsca takie jak kalifornijska dolina Napa skorzystały na długoterminowej strategii turystycznej. Źródło: Getty Images
Napędzani danymi
Zdaniem Leffela część sukcesów turystycznych w USA wynika po prostu ze starej, dobrej etyki pracy, efektywności organizacyjnej i niezawodnej komunikacji. „Instytucje ds. turystyki w USA odpowiadają dziennikarzom, realizują kampanie marketingowe, jeżdżą na konferencje, aby poprawić swoją pracę i znaleźć ludzi do współpracy” – powiedział. „Przyglądają się ROI (zwrotowi z inwestycji) i temu, co się sprawdza, aby móc ulepszyć swoje kampanie w następnym roku. Dokonują porównań i sprawdzają, w czym inni odnoszą sukcesy. Regularnie patrzą poza swoje granice i nie zadowalają się marketingiem skierowanym do uwięzionej bazy podróży krajowych. Leffel zwraca uwagę na rozwój corocznej konferencji IPW, jednej z największych na świecie targów branży turystycznej przyjazdowej, podczas której przypisuje się miliardy dolarów przyszłych podróży, śledząc sprzedaż amerykańskich produktów turystycznych, takich jak zakwaterowanie, miejsca docelowe i atrakcje, skierowanym do nabywców usług turystycznych, takich jak międzynarodowi organizatorzy wycieczek. Według Abelsona biura informacji turystycznej i organizacje zarządzające destynacjami z siedzibą w USA również zwykle mają solidne centra informacyjne, wspierane przez silną obecność cyfrową. „Szkolenia i edukacja dla profesjonalistów z branży turystycznej ewoluują w odpowiedzi na potrzeby i trendy w branży” – stwierdziła. Oczekuje się, że pandemia przyspieszyła trendy, takie jak wdrażanie technologii turystycznych (roboty do obsługi pokoju) i nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, zmienią sposób, w jaki podróżni szukają informacji i rezerwują podróże- przy czym Stany Zjednoczone zazwyczaj mają przewagę jako osoby wcześnie wdrażające technologie i podejmujące ryzyko do innych państw. Szkolenia zostały również wzmocnione dzięki wsparciu branży, zwłaszcza organizacji takich jak Brand USA i USTA, które działają na rzecz promowania Stanów Zjednoczonych jako najchętniej wybieranego kierunku podróży oraz informują o zasadach wizowych i wjazdowych.
System parków narodowych w Stanach Zjednoczonych obejmuje prawie takie sam obszar jak Wielka Brytania. Źródło: Getty Images
Stany Zjednoczone nigdy nie były znane ze swojej subtelności ani robienia rzeczy na małą skalę, a jeśli chodzi o ofertę turystyczną, ta formuła okazała się mocną stroną. „Kiedy w USA złapie się jakiś trend, nie zatrzyma się on, dopóki się nie nasyci. Zobacz wino, rzemieślnicze piwo i kawę, muzea, koncerty i zajęcia dla dzieci w miastach” – powiedział Leffel. „Nie poprzestaniemy, dopóki nie wyprzedzimy innych pod względem jakości i różnorodności”.
Dział: Turystycznie
Autor:
Lindsey Galloway | Tłumaczenie: Natalia Stolarska
Źródło:
https://www.bbc.com/travel/article/20240617-why-the-us-is-the-top-country-for-tourism-in-2024