Kolejny megastatek w stylu ikony morza? Zróbmy jeszcze 3
Royal Caribbean i inne firmy agresywnie budują statki typu over-the-top. „Dzisiejsze cruisezille sprawiają, że Titanic wygląda jak mała łódź rybacka” – zauważył jeden ze specjalistów zrównoważonego rozwoju.
Największy statek wycieczkowy na świecie Icon of the Seas zyskuje towarzystwo, gdy Royal Caribbean wprowadza na rynek kolejne megastatki. Zdjęcie: Paola Chiomante/Reuters
Icon of the Seas, największy statek wycieczkowy na świecie, wywołał zarówno krytykę, jak i ekscytację, gdy Royal Caribbean zwodował go na początku tego roku, ale statek stał się hitem wśród żeglarzy. Teraz linia wycieczkowa powiększa swoją flotę megastatków. Firma ma już zamówione dwa statki klasy Icon - Star of the Seas, który zostanie zwodowany w 2025 roku, oraz trzeci statek, który nie został jeszcze nazwany, ale zostanie dostarczony w 2026 roku, obecnie planuje zamówić czwarty statek, którego premiera planowana jest na rok 2027, z opcjami piątego i szóstego. Nowe statki są odpowiedzią rynku na Icon of the Seas, powiedział Jason Liberty, prezes i dyrektor naczelny Royal Caribbean Group, ogłaszając zawarcie umowy na budowę nowych statków. „Od debiutu Icon przekroczył nasze oczekiwania zarówno pod względem zadowolenia gości, jak i wyników finansowych” - stwierdził pan Liberty we wtorkowym oświadczeniu. Statek o wyporności 250 800 ton, który może przewozić prawie 8000 osób, ma osiem „dzielnic” wypełnionych udogodnieniami, w tym 15-metrowym wodospadem, sześcioma zjeżdżalniami wodnymi oraz ponad 40 restauracjami, barami i lokalami rozrywkowymi. Ogłoszenie Royal Caribbean następuje w momencie, gdy branża rejsów wycieczkowych zgłasza rekordowy popyt, przyciągając nowych klientów atrakcyjnymi cenowo pakietami, które często obejmują jedzenie, napoje i atrakcje.
W 2023 roku liczba pasażerów korzystających z rejsów wycieczkowych przekroczyła liczbę 29,7 mln pasażerów z 2019 roku o około dwa miliony, przy 31,7 mln pasażerów. Według Cruise Lines International Association, grupy handlowej działającej w branży, w tym roku liczba ta ma osiągnąć 34,7 miliona. W odpowiedzi na zapotrzebowanie Royal Caribbean zwodował w tym roku cztery nowe statki i ma siedem kolejnych zamówionych. Inne duże linie wycieczkowe, takie jak Carnival, Norweg i MSC, również wprowadzają na rynek statki nowej generacji do 2027 roku tendencja ta spotkała się z krytyką ze strony grup ekologicznych, które ostrzegają, że liczba i skala statków podważa zaangażowanie branży w bardziej zrównoważoną przyszłość. Jak wynika z raportu Transport and Environment, brukselskiej grupy wspierającej czysty transport i energię, największe statki wycieczkowe na świecie są obecnie dwukrotnie większe niż w 2000 roku. Z raportu wynika, że jeśli statki będą nadal rozwijać się w obecnym tempie, w 2050 roku największe statki będą osiem razy większe od Titanica i będą w stanie pomieścić prawie 11 000 pasażerów. „Dzisiejsze cruisezille sprawiają, że Titanic wygląda jak mała łódź rybacka. O ile większe mogą urosnąć ci giganci?” powiedziała Inesa Ulichina, specjalistka ds. zrównoważonej żeglugi w dziale Transportu i Środowiska.
„Biznes wycieczkowy to najszybciej rozwijający się sektor turystyki, a jego emisje szybko wymykają się spod kontroli”. CLIA stwierdziła, że na podstawie aktualnej floty swoich linii członkowskich istnieje silna równowaga wielkości statków wycieczkowych. Wiele linii wycieczkowych twierdzi, że ich większe statki są budowane w sposób bardziej efektywny, zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju i wyposażone w funkcje zapewniające ich kompatybilność z czystszymi źródłami paliwa, takimi jak metanol. Icon of the Seas ma kilka funkcji zaprojektowanych w celu zminimalizowania śladu węglowego statku, w tym system zarządzania odpadami, który przekształca znajdujące się na pokładzie odpady w energię oraz zaawansowany system oczyszczania, który oczyszcza wszystkie ścieki na pokładzie. „Osiągnięcie zera netto nie jest czymś, czego może dokonać pojedyncza firma” – powiedział Liberty podczas przemówienia w zeszłym miesiącu na szczycie dotyczącym dekarbonizacji zorganizowanym przez Royal Caribbean Group i organizację non-profit Marsk Mc-Kinney Moller Center for Zero Carbon Shipping. „Wymaga wspólnego rozwiązywania problemów, kreatywnego myślenia i chęci do prowadzenia trudnych rozmów”.
Dział: Turystycznie
Autor:
Ceylan Yeğinsu | Tłumaczenie: Anastasiia Slyvko – praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://www.nytimes.com/2024/08/27/travel/icon-of-the-seas-new-ships.html