Kontrola bezpieczeństwa w 60 sekund i brak paszportów: wnętrze najnowszego lotniska na świecie
Niezależnie od połączeń kolejowych, futurystyczny nowy terminal w Abu Zabi International powinien być wzorem dla wszystkich węzłów przesiadkowych — wystarczy zapytać Toma Cruise'a.
Zdjęcie: The Times
Zawsze, odkąd sięga pamięć, singapurskie lotnisko Changi było uznawane za najlepszy port lotniczy na świecie. Pomogły w tym szybkie odprawy, odkryty basen, spa dla wszystkich, eleganckie poczekalnie i kompleks Jewel o wartości 1 miliarda funtów, w którym osoby z długim czasem oczekiwania mogą zjeść, zrobić zakupy i zrelaksować się wśród palm, ogrodu motyli i gigantycznego wodospadu.
Aż do teraz. Niestety, Changi zostało zdeklasowane. Każde lotnisko na świecie powinno dążyć do tego, by być tak dobre, jak międzynarodowy port lotniczy w Abu Zabi, który przeszedł transformację o wartości 2,3 miliarda funtów, aby dodać zupełnie nowy terminal i od lutego, gdy stary budynek zostanie zamknięty na zawsze, będzie znany jako Zayed International.
Oczywiście nie należy wierzyć nikomu na słowo. Wystarczy zapytać Toma Cruise'a. On i jego zespół wybrali lotnisko na najdłuższą sekwencję pościgu w Dead Reckoning Part 1, najnowszym filmie z serii Mission Impossible.
Nowy port lotniczy w Zatoce Perskiej, dzięki swoim przeszklonym kształtom, nie tylko świetnie wygląda z zewnątrz, ale jest też tak jasny i przestronny, że nie sprawia wrażenia lotniska - i o to właśnie chodzi, jak mówi Antonoaldo Neves, nowy szef Etihad, flagowego przewoźnika Abu Zabi. ‘’Chcemy zrobić coś własnego, zdefiniować unikalną tożsamość. Coś oryginalnego i lepszego’’.
Byłem jednym z pierwszych pasażerów (po Tomie Cruise), którzy przylecieli i odlecieli z lotniska i zauważyłem różnicę, zanim wyruszyłem na lotnisko z centrum Abu Zabi, wspomina John Aldridge, brytyjski dziennikarz.
Lotnisko ma tylko jeden terminal, więc nie musiałem sprawdzać, dokąd powinienem się kierować. Po prostu mówię taksówkarzowi: ‘‘Lotnisko, proszę’’. Posiadanie jednego terminalu może wydawać się nieco kłopotliwe, ale wejście jest ogromne, z wystarczającą liczbą stanowisk odprawy, automatów do odprawy i terminali do nadawania bagażu dla wszystkich 28 linii lotniczych, które z niego korzystają, a gdy British Airways wznowi loty z Heathrow do stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich w przyszłym roku będzie ich 29. Do kontroli bezpieczeństwa docieram w czasie krótszym niż dwie minuty, niezależnie od natężenia podróży, nawet 24 godziny po Grand Prix Abu Zabi.
Nowa technologia jest pomocna. Wszyscy pasażerowie mogą dokonać elektronicznej rejestracji swojej twarzy jako dokumentu tożsamości i użyć go do odprawy paszportowej. Odbywa się to automatycznie dla pasażerów, którzy przylecieli samolotem, tak jak ja dwa dni wcześniej, i zostali sfotografowani podczas odprawy paszportowej. Mój paszport pozostał w torbie. Niektórzy mogą uznać to za niepokojące, ale z pewnością jest to wygodne.
Nowe skanery oznaczają również, że nie muszę niczego wyjmować z bagażu podręcznego. Mój laptop, iPad i płyny przechodzą przez kontrolę bezpieczeństwa w mniej niż minutę. Inne lotniska wprowadzają tę technologię, ale dzieje się to powoli, zwłaszcza na Heathrow.
Każde lotnisko powinno naśladować rozkład Abu Zabi. Centralny węzeł sklepów i restauracji jest wystarczająco duży, by pomieścić 45 milionów pasażerów, którzy rocznie będą przez niego przechodzić — w porównaniu z 20 milionami na starym lotnisku — a bramki są rozmieszczone na wielu krótkich odcinkach prowadzących z niego w różnych kierunkach. Z góry lotnisko wygląda jak ośmiornica. Oznacza to, że odległości do bramek są bardzo krótkie, w przeciwieństwie do Chek Lap Kok w Hongkongu lub nowego lotniska w Stambule, gdzie wyrusza się wiosną i przylatuje jesienią.
Nie ma też potrzeby korzystania z pociągów transferowych, które można znaleźć na wielu innych lotniskach, gdzie bramki znajdują się w jednej linii, jadąc w jednym kierunku. Neves twierdzi, że średni czas od odprawy do bramki wynosi siedem minut — w sumie udało mi się to zrobić szybciej.
Dodatkowy czas można spędzić w centrum handlowym. Sklepy nie są zwykłymi wielkimi renomowanymi sklepami luksusowych marek, jest tu na przykład oddział japońskiego sklepu Muji. Jeśli chcesz się zrelaksować, udaj się na odkryty taras lub do jednego z dwóch spa.
Osoby z długą przerwą w podróży będą wkrótce mogły zameldować się w 138-pokojowym hotelu przy lotnisku. Każdy, kto leci do USA, może przejść odprawę paszportową i celną w Abu Zabi, dzięki czemu nie musi stać w kolejce po wylądowaniu w Ameryce.
Poczekalnie Etihad rozmieszczone są na trzech piętrach i z pewnością należą do najlepszych na świecie. Pasażerowie pierwszej klasy wchodzą do nich przez prywatne wejście i windę, a następnie mogą korzystać z osobistych pokoi rodzinnych wyposażonych w meble Giorgio Armani, leżanki i indywidualne łazienki. Goście mogą zjeść posiłek à la carte w pokoju lub w restauracji, w której serwowane są m.in. kraby i homary oraz wina burgundzkie, Bordeaux klasy Grand Cru.
W ogromnym barze Constellation na najwyższym piętrze, w którym znajdują się skórzane fotele w kolorze karmelu i 25-metrowa rzeźba świetlna, pasażerowie klasy biznes mogą popijać koktajle i podziwiać widoki na lotnisko. W restauracjach znajdujących się w saloniku klasy biznes serwowane są dania kuchni arabskiej i azjatyckiej. (Dobra rada: wszystkie curry są dobre).
Wszyscy pasażerowie klasy biznes i pierwszej będą mogli wkrótce skorzystać z manicure i pedicure w salonie spa. Mężczyźni mogą natomiast skorzystać z tradycyjnego golenia na mokro u fryzjera. Airbusy A380 linii Etihad są zaparkowane przed strefą relaksu, a podróżni mogą wejść na pokład bezpośrednio z trzech dedykowanych bramek w poczekalni.
Być może najlepszą atrakcją jest jednak to, że pasażerowie klasy ekonomicznej mogą wykupić dostęp do saloniku na cztery godziny za 126 funtów w klasie biznes i 170 funtów w klasie pierwszej.
W przypadku rodzin z małymi dziećmi i dużą ilością bagażu, w centrum Abu Zabi można odprawić się w nocy przed lotem i udać się na lotnisko tylko z bagażem podręcznym i wózkiem dziecięcym. Dla tych, którzy przylatują w klasie biznes lub pierwszej, szofer odbiera bagaż z hali odbioru bagażu, więc nie trzeba przechodzić przez główne wyjście, aby dostać się do samochodu.
Lotnisko jest ekologiczne, w dużej mierze zasilane energią słoneczną. Odrzutowce przy bramce podłączają się do sieci energetycznej lotniska, więc nie muszą uruchamiać silników, dopóki nie kołują na pas startowy. Na lotnisku przydałoby się więcej tak nowoczesnych technologii. Nowe skanery bezpieczeństwa nie pozwalają na przewożenie w bagażu podręcznym pojemników z płynami większych niż standardowe 100 ml. Byłoby jeszcze lepiej, gdyby istniało superszybkie połączenie kolejowe z lotniskiem z możliwością odprawy bagażu na stacji — trzeba jechać samochodem lub autobusem. Przejazd z szoferem dla pasażerów klasy biznes i pierwszej odbywa się w BMW z silnikiem benzynowym, a nie elektrycznym. Co jest niezgodne z założeniami Konferencji Klimatycznej (COP28) o zmniejszeniu światowej emisji.
Lotniska od lat starają się przekonać pasażerów, że same w sobie są celem podróży. ‘‘Twoje wakacje zaczynają się tutaj!’’. Większość z nas nadal uważa je za siódmy krąg piekieł. Port lotniczy w Abu Zabi nadal jest lotniskiem - i to w dość sennym mieście - ale jest to lotnisko, na które polecam udać się wcześnie. Jedyny nieudany moment nastąpił pod koniec mojej podróży przez węzeł przesiadkowy. Musiałem — w starym stylu — pokazać paszport przy bramce, aby wejść na pokład samolotu do Londynu. Neves powiedział mi: ‘‘Wkrótce będziesz mógł użyć do tego również swojej twarzy’’.
Dział: Moje podróże
Autor:
John Arlidge | Tłumaczenie: Sylwia Kohutova