„Loty widmo”: Qatar Airways latające prawie pustymi samolotami w Australii w celu wykorzystania luki prawnej
354-miejscowy Boeing 777 czasami lata bez pasażerów między Melbourne a Adelajdą. Linie lotnicze Qatar Airways latają codziennie prawie pustymi, a czasem całkowicie pustymi, dużymi samolotami pasażerskimi pomiędzy Melbourne i Adelaide, aby wyśmiać lukę prawną pozwalającą im na wykonywanie dodatkowych lotów do Australii.
(WIKIMEDIA COMMONS CC BY-SA, ELUVEITIE)
Jak donoszą źródła branżowe, katarskie loty-widma ,,ośmieszają’’ surowe australijskie przepisy lotnicze i odbywają się pomimo odrzucenia przez tamtejszy rząd formalnego wniosku o zwiększenie liczby lotów z obawy, że dodatkowa przepustowość byłaby sprzeczna z ,,interesem narodowym’’ Australii.
Należące do katarskiego rządu linie lotnicze są obecnie ograniczone do obsługi 28 połączeń tygodniowo do czterech głównych portów lotniczych w Australii - Melbourne, Sydney, Brisbane i Perth - co pozwala im na wykonywanie lotów powrotnych z Doha do każdego z tych miast raz dziennie. Zgodnie z obowiązującą umową dwustronną nie ma jednak ograniczeń co do liczby usług, które Qatar może wykonywać do innych głównych portów lotniczych.
W listopadzie 2022 r. linie Qatar Airways wprowadziły drugi codzienny lot bez międzylądowania między Dohą a Melbourne, za to z Adelajdą zarejestrowaną jako port docelowy i wylotowy w Australii.
Loty 354-miejscowymi Boeingami 777-300 między Melbourne i Adelaide oznaczają, że linia nie może przekroczyć limitu 28 połączeń tygodniowo do głównych portów lotniczych. Zgodnie z australijskimi przepisami lotniczymi, linia nie może jednak sprzedawać biletów na trasie między Melbourne a Adelajdą pasażerom krajowym. Mogą one jedynie przewozić nielicznych pasażerów z zagranicy, którzy wybrali tę trasę zamiast osobnego codziennego lotu bez międzylądowania między Adelajdą a Dohą, obsługiwanego również przez Qatar Airways.
Katarski samolot QR988 przylatuje z Doha do Melbourne o 23:30 każdego wieczoru i prawie wszyscy pasażerowie wysiadają. Ci, którzy zarezerwowali lot do Adelajdy, muszą jednak odbyć sześciogodzinny postój w terminalu międzynarodowym lotniska Tullamarine przed odlotem o 5:35, ponieważ na lotnisku w Adelajdzie od 23:00 do 6:00 rano obowiązuje godzina policyjna.
Samolot QR989, który leci w kierunku Doha, wylatuje z Adelajdy o 11:40 każdego dnia, ląduje w Melbourne 1 godz. 30 min później, a podróżni mają trwającą 1 godz. 45 min przerwę w terminalu międzynarodowym, zanim większość pasażerów wejdzie na pokład samolotu lecącego bez międzylądowania do Doha.
Zgodnie z analizą rządowych danych dotyczących lotów przeprowadzoną przez ,,The Guardian’’, liczba pasażerów 354-miejscowego samolotu na trasie QR988 z Melbourne do Adelaide z nocnym postojem jest średnio jednocyfrowa. Ten lot czasami w ogóle nie przewozi pasażerów.
Połączenie wychodzące QR989 z Adelajdy do Melbourne okazało się nieco bardziej popularne wśród podróżujących - według analizy na tym locie podróżuje średnio od 20 do 35 pasażerów.
Liczba pasażerów na obu trasach z Melbourne do Adelajdy jest tak niska, że są one uznawane za loty-widma - termin oznaczający zazwyczaj przynoszącą straty usługę obsługiwaną z zerową liczbą pasażerów lub mniejszą niż 10% przepustowością w celu wypełnienia zobowiązania.
Jak wynika z rządowych danych, oddzielny lot bez międzylądowania między Dohą a Adelajdą, obsługiwany przez Qatar Airways jest znacznie bardziej popularny wśród podróżnych z Adelajdy.
Linie Qatar Airways uruchomiły wcześniej drugie codzienne połączenie między Dohą a Sydney, przedłużając port końcowy do Canberry, wykorzystując tę samą opcję prawną.
Podczas gdy loty z przesiadkami mogą zachęcić globalne linie lotnicze do lepszej obsługi mniejszych miast w Australii, rozkład lotów QR988 i QR989 doprowadził do powstania w sektorze lotniczym poglądu, że funkcjonują one przede wszystkim jako drugie codzienne połączenia z Melbourne, podają liczne źródła.
Tak się złożyło, że gdy Qatar Airways uruchomiły loty w listopadzie, nie sprzedawały biletów na trasie Melbourne-Adelaide pasażerom z zagranicy przez pierwsze tygodnie funkcjonowania połączenia. Nocny postój na trasie wynosił początkowo ponad 11 godzin.
Departament Infrastruktury i Transportu, sfrustrowany wykorzystywaniem luki prawnej przez Katar, postawił warunek w zatwierdzonym rozkładzie lotów, że ,,bilety na te loty na tej trasie muszą być dostępne w sprzedaży dla pasażerów i ładunków przylatujących i odlatujących z Adelajdy’’, ujawniła rzeczniczka ministra transportu Catherine King.
Departament stale monitoruje sprzedaż biletów Qatar Airways, aby upewnić się, że ,,linia lotnicza spełnia ten warunek’’, powiedziała rzeczniczka.
Źródło branżowe powiedziało: ,,Cały cel polega na tym, aby dostać się do Melbourne... Mam na myśli to, że nawet nie sprzedawali biletów [do Adelajdy] przez pierwsze kilka tygodni’’.
,,Robili sobie żarty z branży i prawa’’.
Dodatkowe loty będą mogły być kontynuowane nawet po tym, jak rząd Albanii odrzucił naciski Qatar Airways na uruchomienie dodatkowych 21 połączeń z głównymi lotniskami po ,,uwzględnieniu wszystkich względów interesu narodowego’’, pomimo poparcia ze strony większości branży lotniczej i turystycznej oraz premierów stanowych.
Guardian Australia rozumie, że na decyzję wpłynęły czynniki związane z polityką zagraniczną. Inni, w tym australijskie kobiety pozywające Qatar Airways o odszkodowanie za przymusowe inwazyjne badania ciała, a także linia lotnicza Qantas - byli przeciwni zwiększeniu praw lotniczych dla linii lotniczej.
Odrzucenie wniosku podsyciło twierdzenia, że odmowa przyznania Katarowi dodatkowych praw lotniczych jest korzystna dla Qantas, ponieważ zarówno ta, jak i inne globalne linie lotnicze nie są w stanie zwiększyć przepustowości lotów międzynarodowych do Australii w czasach uporczywie wysokich cen biletów lotniczych i rekordowych zysków operatorów.
Qatar Airways odmówiły komentarza.
Dział: Turystycznie
Autor:
Elias Visontay | Tłumaczenie: Aleksy Balerstet
Źródło:
: https://www.theguardian.com/world/2023/aug/09/ghost-flights-qatar-airways-flying-near-empty-planes-in-australia-to-exploit-legal-loophole