Pomysłowe pamiątki inspirowane obiektami muzealnymi napędzają rozwój turystyki kulturowej
Skomplikowanie zaprojektowane magnesy w kształcie tzw. korony feniksa, tradycyjnego nakrycia głowy chińskich arystokratek, robią furorę jako pamiątka muzealna z Chin wraz z upominkami przedstawiającymi przepiękne wzory sufitowe.
Pamiątka typu magnes z Muzeum Architektury Starożytnej w Pekinie, zdjęcie: Muzeum Architektury Starożytnej w Pekinie
Produkty te, inspirowane kultowymi rękodziełami, stały się bardzo pożądanymi przedmiotami kolekcjonerskimi. Eksperci nadmieniają, że niewielkie, lecz pomysłowe pamiątki czerpiące z długiej historii Chin i ich bogatych zasobów kulturowych, stały się kluczowym czynnikiem rozwoju branży turystyki kulturowej. Aby zdobyć te cieszące się dużym zainteresowaniem produkty, tysiące konsumentów w całych Chinach stało się oddanymi „łowcami magnesów”, uważnie studiując daty premier online i udostępniając „przewodniki zakupowe” w mediach społecznościowych. Na jednej z popularnych platform e-biznesowych bardzo pożądany magnes na lodówkę, inspirowany koroną feniksa z dynastii Ming (1368-1644), jeden z najcenniejszych eksponatów Chińskiego Muzeum Narodowego, jest wypuszczany każdego wieczoru o 20:00 w ograniczonej ilości 200 sztuk dziennie.
Zwiedzający Muzeum Narodowe w Pekinie ustawiają się w kolejce wcześnie rano, aby poczekać na otwarcie muzealnego sklepu. Sprzedaż jest ściśle kontrolowana. Każdego dnia tylko 1000 klientów ma szansę kupić magnes przy limicie dwóch magnesów na osobę. Według agencji prasowej Xinhua od czasu premiery w lipcu sprzedaż tego produktu osiągnęła na koniec października prawie 80 000 sztuk, a powiązane produkty, takie jak plakietki, zakładki i breloczki do kluczy, zwiększyły łączną sprzedaż do ponad 10 milionów juanów (5,6 miliona złotych).
Sytuacja ma się podobnie w muzeach w całych Chinach. Fantazyjne sufity Muzeum Architektury Starożytnej w Pekinie, glazurowane na zielono porcelanowe filiżanki w Muzeum Hangzhou oraz malowane lampy z brązu w Muzeum Historii Shaanxi i nie tylko, są odtwarzane w miniaturowych formach i zyskują popularność wśród młodych ludzi, którzy często dzielą się swoimi emocjami w mediach społecznościowych.
Za powstaniem tych drobnych pamiątek stoi silne wsparcie wybitnej, chińskiej tradycyjnej kultury. Te kreatywne i kulturowe produkty czerpią z długiej historii Chin i ich bogatych zasobów kulturowych, wyciągając, przekształcając i na nowo wyobrażając różne elementy kulturowe. Łączą nowoczesną estetykę z praktyczną funkcjonalnością, godząc miłość konsumentów i uznanie kultury tradycyjnej. Dlatego dla wielu te przedmioty to coś więcej niż tylko pamiątki – stanowią namacalny związek z bogatym dziedzictwem kulturowym Chin.
Wang, użytkowniczka platformy społecznościowej Xiaohongshu, wyjaśnia Global Times, że za każdym razem, gdy odwiedza muzeum, kupuje magnes na lodówkę. Dla niej te magnesy w przystępnej cenie są atrakcyjne wizualnie i stanowią świetny sposób na upamiętnienie wyjątkowych cech każdego muzeum. Eksperci uważają, że te drobne wytwory kultury wywierają ogromny wpływ emocjonalny, szczególnie wśród młodszych pokoleń poszukujących głębszego związku z przeszłością Chin.
Bu Xiting, pracownik naukowy w Szkole Zarządzania Przemysłem Kulturowym na Uniwersytecie Komunikacyjnym w Chinach, powiedział Global Times, że te produkty na wielu oddziałują emocjonalnie oraz zaspokajają zapotrzebowanie konsumentów na spersonalizowane i wciągające kulturowo doświadczenia. Dodał, również że wiele pamiątek powstałych w ostatnich latach nawiązuje do głębokiego dziedzictwa kulturowego Chin, łącząc w sobie wyjątkowość, kunszt i praktyczność, dzięki czemu są one szczególnie atrakcyjne dla młodych konsumentów.
Do końca 2023 roku w Chinach działało blisko 9645 instytucji kultury, w tym 6833 to muzea i pomniki. Według Xinhua tylko w 2023 r. instytucje te zorganizowały 30 000 wystaw, które przyciągnęły ponad 1,4 miliarda zwiedzających. „Niewielkie upominki związane z tradycją stały się nowym czynnikiem napędzającym rozwój turystyki kulturowej” – powiedział Bu. Dodał, że zaspokajając różnorodne potrzeby konsumentów, poprawiając wielowymiarowe doświadczenia związane z podróżami, tworząc nowe możliwości zatrudnienia i promując innowacje w technologii turystyki kulturowej, takie pamiątki będą odgrywać jeszcze bardziej znaczącą rolę w napędzaniu wysokiej jakości rozwoju branży turystyki kulturowej w przyszłości.
Dział: Turystycznie
Autor:
Li Hang | Tłumaczenie: Julia Kopycińska – praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://www.globaltimes.cn/page/202411/1322570.shtml