2022-11-11 07:03:06 JPM redakcja1 K

Powód, dlaczego należy zostawiać otwarte osłony przeciwsłoneczne w oknach podczas startu i lądowania

Pracowałem kiedyś jako steward i powiem wam, dlaczego jest to tak ważne, aby personel pokładowy wyraźnie widział przez okna w kabinie w przypadku ewakuacji.

  • Przed startem i lądowaniem samolotu pasażerskiego należy otworzyć osłony przeciwsłoneczne w oknach.
  • Jest to wymóg prawny, który służy zapobieganiu zagrożeniom.
  • Pracowałem kiedyś jako steward i powiem wam, dlaczego jest to tak ważne, aby personel pokładowy wyraźnie widział przez okna w kabinie w przypadku ewakuacji.

Silne słońce przeszkadza podróżującym. Krótko przed lądowaniem personel pokładowy zawsze prosi o otwarcie osłon przeciwsłonecznych w oknach i to w każdym typie samolotu, nie ważne czy jest to krótko-, średnio- czy długodystansowiec. Ale właściwie dlaczego?

Wiecie jak to jest: przy starcie i lądowaniu należy zastosować się do zapowiedzianych czynności. Trzeba zapiąć pasy, złożyć stoliki przed sobą, otworzyć osłony przeciwsłoneczne. Z mojej poprzedniej pracy jako steward wiem: ta ostatnia instrukcja jest elementarną częścią szkolenia podstawowego. Zgoda na podejście do lądowania dla pilotów oznacza, że personel pokładowy w kabinie poczynia te przygotowania. Gdyby nie potwierdzili pilotom, że je wypełnili, piloci w zasadzie nie mogliby wylądować.

Jeśli coś pójdzie nie tak podczas lądowania, personel pokładowy musi mieć jasny widok

Krótko przed startem i lądowaniem personel pokładowy przechodzi przez kabinę i sprawdza, czy wszyscy goście w każdym rzędzie mają zapięte pasy i czy osłony przeciwsłoneczne są rzeczywiście podniesione. Powód: czysta profilaktyka. Ponieważ w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej podczas startu lub lądowania, personel pokładowy musi mieć przez cały czas dobrą widoczność na zewnątrz.

Piloci w kokpicie widzą tylko to co przed nimi i w ograniczonym zakresie na boki. Jeśli przykładowo silnik zacznie się dymić a nawet palić, otrzymują komunikat od swoich systemów elektronicznych na wypadek gdyby nadal działały. Ale piloci sami nie byliby w stanie tego zobaczyć.

Personel pokładowy musi sprawdzić: czy rzeczywiście ewakuacja może odbywać się przez to wyjście awaryjne?

Jest jednak jeszcze jeden powód: w przypadku ewakuacji ważne jest, aby personel pokładowy mógł natychmiast stwierdzić, jeśli jedno z wyjść awaryjnych nie nadaje się do użytku, ponieważ np. przed nim wybuchł pożar. Skrzydła samolotu mogą być również wyjściami awaryjnymi, więc personel pokładowy musi widzieć na pierwszy rzut oka, czy dane wyjście jest bezpieczne. W pewnym sensie otwieranie osłon przeciwsłonecznych jest częścią większej sieci bezpieczeństwa. Ponieważ w nagłych wypadach liczy się każda sekunda.

Otwarcie osłon przeciwsłonecznych podczas startu i lądowania jest zatem ważne w sytuacjach awaryjnych – oczywiście z nadzieją, że nigdy one nie wystąpią. Chodzi również o wygodę: w wyższych klasach niektórych linii lotniczych można podnosić i opuszczać osłony przeciwsłoneczne elektrycznie – na przykład w pierwszej klasie linii lotniczych Lufthansy.

Dział: Turystycznie

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE