Włochy: Koniec z fałszywymi opiniami o hotelach i restauracjach. Rewolucja dla podróżnych?
Nad Włochami wieje wiatr przejrzystości. Rząd planuje wprowadzić obowiązek okazania dowodu tożsamości dla konsumentów przed opublikowaniem w Internecie ich recenzji o hotelach, restauracjach i atrakcjach turystycznych. Bezprecedensowy środek do walki z fałszywymi komentarzami gwarantujący wiarygodność.

Zdjęcie: https://www.lefigaro.fr/voyages/italie-fin-des-avis-truques-pour-les-hotels-et-restaurants-une-revolution-pour-les-voyageurs-20250120
We Włoszech recenzje hoteli, restauracji i atrakcji turystycznych w Internecie mogą wkrótce zostać poddane wzmożonej kontroli. Rząd, za sprawą Danieli Santanchè, minister turystyki, planuje ambitne przepisy mające na celu ograniczenie nieuczciwych praktyk, które są plagą tego sektora. Rozdział IV projektu ustawy szczegółowo określa ramy, których celem jest uregulowanie internetowych opinii dotyczących restauracji, obiektów turystycznych (zakwaterowanie, kąpieliska termalne itp.) oraz atrakcji znajdujących się na terytorium Włoch.
W ten sposób, Rzym chce chronić zarówno konsumentów, jak i profesjonalistów z branży.„Musimy zapewnić, aby każdy odwiedzający mógł polegać na wiarygodnych recenzjach, a tym samym utrzymać reputację naszego kraju jako doskonałego kierunku turystycznego” – powiedziała pani minister w wiadomości wideo opublikowanej na portalach społecznościowych ministerstwa. „Razem położymy kres tym nielegalnym praktykom. Będzie większa przejrzystość i przede wszystkim nie będzie nieuczciwej konkurencji”.
Wzmożona kontrola platform
Platformy cyfrowe, takie jak TripAdvisor, Google czy Booking.com będą musiały sprawdzać tożsamość internautów przed zatwierdzeniem ich recenzji. Użytkownicy będą zobowiązani przedstawić oficjalny dokument tożsamości, w celu identyfikacji. Zgodnie z tekstem ww. projektu ustawy, informacje te, nie zostaną upublicznione, a jedynie wykorzystane w celu zagwarantowania przejrzystości i integralności recenzji online. Założenia te, choć ambitne, budzą wątpliwości. Podczas gdy niektórzy z zadowoleniem przyjmują inicjatywę, która mogłaby ograniczyć rozpowszechnianie stronniczych lub płatnych recenzji, inni obawiają się nadużyć w zakresie ochrony danych osobowych.
Wzór dla innych krajów europejskich?
Fałszywe recenzje to plaga, która wykracza poza granice Włoch. Według europejskiego badania nawet 25% recenzji online może być stronniczych lub czysto fikcyjnych. Włoski projekt ustawy mógłby zatem posłużyć jako wzór dla innych krajów borykających się z podobnymi problemami, takich jak Francja i Hiszpania, gdzie regularnie debatuje się nad regulacją platform cyfrowych.
Dla Włoch, trzeciego co do wielkości kierunku turystycznego w Europie, po Francji i Hiszpanii, stawka ma charakter strategiczny. Po trudnym okresie spowodowanym pandemią turystyka w końcu stanęła na nogi. Według badania opublikowanego przez UN Tourism (Światowa Organizacja Turystyki), kraj ten jest czwartym najczęściej odwiedzanym miejscem na świecie w 2023 roku z 57 milionami międzynarodowych turystów, za Francją (100 milionów), Hiszpanią (85 milionów) i Stanami Zjednoczonymi (66 milionów). Jednak w grudniu ubiegłego roku prognoza wzrostu na 2024 r. zmniejszyła się o połowę, dlatego niezbędne jest, aby utrzymać zaufanie międzynarodowych gości.
Ze względu na dążenie do przejrzystości i istniejące ograniczenia administracyjne, wdrożenie tej reformy zapowiada się jako skomplikowane. Inicjatywa ta może jednak na nowo zdefiniować zasady turystyki cyfrowej i umocnić pozycję Włoch jako wzór uczciwości w branży, w której konkurencja jest zacięta. Pierwszy krok do tego, aby słowo w Internecie było bardziej wiarygodne i niezawodne.
Dział: Turystycznie
Autor:
Yan Bernard-Guilbaud | Tłumaczenie: Grażyna Głąb - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/