2023-01-08 16:25:32 JPM redakcja1 K

Florian Haller umacnia swoją pozycję w firmie Serviceplan

Dobre 50 lat po uruchomieniu firmy jedna z rodzin założycielskich sprzedaje swoje udziały szefowi firmy. Jak dowiedział się WELT, stawia on na model partnerski w celu dalszej ekspansji największej w Europie grupy agencji zarządzanych przez właścicieli. Wszystko zaczęło się ponad 50 lat temu od małej agencji reklamowej w Monachium

ego nazwa to Serviceplan. Tymczasem według własnych danych firma ta jest największą w Europie grupą agencyjną zarządzaną przez właścicieli. Do jej klientów w Niemczech należą BMW, Lufthansa, O2-Telefonica, Penny i ZDF. Teraz odchodzi jeden z dwóch udziałowców, którzy założyli firmę w 1970 roku. Według ustaleń WELT, Sybille Stempel, córka zmarłego w 2013 roku współzałożyciela Serviceplanu Rolfa Stempla, sprzeda swój udział szefowi firmy Florianowi Hallerowi. Według zgłoszenia do Federalnego Urzędu Kartelowego, dałoby to 55-latkowi wyłączną kontrolę nad Grupą Serviceplan.

Swego czasu dwóch przedsiębiorców Rolf Stempel i 85-letni dziś Peter Haller wpadli na pomysł stworzenia agencji reklamowej, która łączyłaby marketing i komunikację. W 2002 roku Florian Haller, syn urodzonego w Szwajcarii Petera Hallera, przejął zarządzanie grupą i znacznie ją rozbudował. Otrzymał on udziały ojca. Udziałowcy Stempla wycofali się z zarządzania działalnością operacyjną.

Kończący w tym roku 58 lat Stempel, który od 25 lat posiada udziały w Serviceplanie, nadal kontrolował działalność grupy o złożonej strukturze jako członek rady nadzorczej. Obejmuje ona ponad 40 pojedynczych firm i działalność w 34 krajach, w tym w Chinach.  Spółką wiodącą jest Serviceplan Group SE & Co KG. W ostatnich latach grupa została jednak zdominowana przez rodzinę Hallerów- współzałożyciel firmy Peter Haller, wielokrotnie nagradzany w branży, jest przewodniczącym rady nadzorczej, a jego syn Florian pełni funkcję dyrektora generalnego.

Florian Haller mówi, że jest dumny z tego, że grupa agencyjna jest niezależna. „Nie chcielibyśmy być własnością inwestorów giełdowych ani strategicznych" - mówił w ubiegłym roku. Mimo to Serviceplan nie postrzega siebie jako firmy rodzinnej, powiedział Haller.

50 procent kapitału grupy w rękach partnerów zarządzających

Opiera się on na tzw. modelu partnerskim. Przewiduje on udział osób zarządzających jako współwłaścicieli w różnych spółkach cząstkowych. W ten sposób kapitał napływa i następuje ściślejsza przynależność. Każda firma w grupie jest zarządzana przez jednego lub dwóch dyrektorów oraz partnerów, którzy są również udziałowcami. Florian Haller postrzega współprzedsiębiorców jako czynnik sukcesu grupy.

Dokładniej mówiąc Florian Haller ma teraz przejąć 30,6 procentowy udział Sybille Stempel w kapitale spółki komandytowej, zgodnie z otrzymaną informacją. Nie ma jednak danych dotyczących ceny tego zakupu. Tymczasem 50 proc. kapitału grupy jest w rękach partnerów zarządzających, mówił Haller w ubiegłym roku. Sam Serviceplan nie jest na sprzedaż, podkreślił szef firmy z okazji 50-lecia firmy w 2020 roku.

W oświadczeniu dotyczącym odejścia Sybille Stempel, Florian Haller wyjaśnił: „Dla Grupy Serviceplan krok ten nadal oznacza stabilność i wyraźne zaangażowanie w praktykowany model partnerski, który chcemy nadal konsekwentnie kontynuować i umacniać." Podziękował Stempel za zaufanie w ciągu ostatnich 25 lat. Powiedział, że zrozumie, jeśli teraz wycofała się z grupy agencyjnej, aby zwrócić się ku innym zainteresowaniom i planom.

Odejście Stempel następuje kilka miesięcy po tym, jak Serviceplan podał najlepszy roczny wynik w historii firmy. W roku finansowym 2021/22, który zakończył się pod koniec czerwca, przychody z opłat wzrosły o 28 proc. do 623 mln euro, podała spółka. Budżety mediowe zarządzane dla klientów są znacznie wyższe. Liczba pracowników wzrosła o 13 procent do ponad 5.000 na całym świecie. Kiedy dobre 20 lat temu Florian Haller przejął zarządzanie grupą, zatrudnionych było około 250 osób.

Do grupy należą trzy duże marki agencyjne Serviceplan, Mediaplus i Plan.Net, firma badań rynkowych Facit oraz doradztwo w zakresie zarządzania. Projektuje się więc kampanie reklamowe, które następnie umieszcza się w mediach klasycznych lub cyfrowych. Ponadto tworzone są platformy dla klientów, na przykład do zakupów internetowych.

Klasyczny biznes reklamowy upada - mówi Florian Haller. Klienci życzą sobie teraz całościowych koncepcji w różnych, coraz bardziej cyfrowych kanałach. Serviceplan ma w tej dziedzinie szczególne doświadczenie. Klientami są duże firmy, średnie przedsiębiorstwa lub klienci administracji publicznej.

W ubiegłym roku Florian Haller mówił o wizji bycia pierwszą grupą agencyjną z Niemiec, która będzie odgrywała wiodącą rolę w branży na arenie międzynarodowej. Do największych na świecie holdingów reklamowych o miliardowych obrotach należą nowojorski Omnicom Group i notowana na giełdzie brytyjska WPP Group.

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE