06.05.2025 JPM Redakcja

Dlaczego ceny gier cyfrowych rosną?

Microsoft właśnie dołączył do Nintendo, ogłaszając, że niektóre z jego gier będą sprzedawane za 80 dolarów, a nowa cena będzie dotyczyć zarówno wersji fizycznych, jak i cyfrowych. Podwyżka cen wywołuje wiele debat i dyskusji, a niektórzy zastanawiają się, dlaczego cena gier cyfrowych również rośnie. Wiele osób może zrozumieć, dlaczego produkt na dysku drożeje — np. przez cła i inne czynniki rynkowe — ale dlaczego gry cyfrowe też mają być droższe?

Zdjęcie: John Petalcurin 

 

Analityk Niko Partners, Daniel Ahmad, stwierdził, że rzeczywiście nie ma
"bezpośredniego" wpływu ceł na gry cyfrowe, ale wydawcy mogą i tak zdecydować się
na podniesienie cen z różnych powodów. Po pierwsze, wyższa cena cyfrowej wersji
może pomóc zrekompensować rosnące koszty w innych działach. Po drugie, wydawca
może podnieść cenę gry cyfrowej, aby zrównać ją z ceną wersji fizycznej.

Inne czynniki to np. wzrost kosztów produkcji konkretnej gry oraz przekonanie, że
konsumenci ogólnie zaakceptują wyższe ceny. Ostatecznie — jak powiedział Ahmad —
wydawca może po prostu podnieść cenę „bo może”.

Na początku tego roku Nintendo ogłosiło, że gra Mario Kart World będzie kosztować 80
dolarów, zarówno w wersji fizycznej, jak i cyfrowej. Nie wszystkie gry Nintendo będą
jednak kosztować więcej — Donkey Kong: Bananza został wyceniony na 70 dolarów.

1 maja Microsoft ogłosił, że jeszcze w tym roku podniesie ceny niektórych gier do 80
dolarów, a podwyżki cen konsol wchodzą w życie natychmiast — co sprawiło, że jedna
z wersji Xbox Series X stała się droższa niż PS5 Pro. Microsoft nie opublikował jeszcze
listy gier w cenie 80 dolarów, ale poinformował, że Game Pass — przynajmniej na razie
— nie podrożeje.

Wielu zastanawia się teraz, czy Sony pójdzie w ich ślady i również ogłosi podwyżki cen
konsol i gier.

Nowe gry AAA przez lata były sprzedawane za 60 dolarów, zanim Take-Two jako jedna
z pierwszych firm podniosła ceny do 70 dolarów w 2020 roku. Firma stwierdziła wtedy,
że nie spotkała się z "oporem" ze strony graczy, a 70 dolarów stało się później

standardem dla Take-Two i innych wydawców. Według jednego z analityków, istnieje
nadzieja, że Take-Two ustali cenę GTA 6 na poziomie 100 dolarów, aby ożywić branżę
gier wideo. Jak dotąd jednak Take-Two nie ogłosiło planów cenowych dla GTA 6.

Dla porównania, GTA 5 zadebiutowało w 2013 roku w cenie 60 dolarów. Po
uwzględnieniu inflacji, w 2025 roku byłoby to około 82 dolarów.

Poza warunkami rynkowymi i kosztami produkcji, Microsoft pozostaje dość niejasny co
do nagłego podnoszenia cen tylu produktów Xbox. Może to mieć związek z nowymi
taryfami celnymi wprowadzonymi przez administrację Trumpa w USA, które
spowodowały opóźnienia w przedsprzedaży Switcha 2 i ostatecznie podwyżki cen.

Z kolei Microsoft, mimo podwyżek, jako firma nadal osiąga ogromne przychody — tylko
w ciągu ostatnich trzech miesięcy firma wygenerowała 70 miliardów dolarów przychodu
i osiągnęła 25,8 miliarda dolarów zysku.

Autor:
Autor: Eddie Makuch/Tłumaczenie: Maksym Chmielak

Źródło:
https://www.gamespot.com/articles/why-digital-game-prices-are-going-up- too/1100-6531277/

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się