2023-12-28 10:37:34 JPM redakcja1 K

Gra zwiększająca różnorodność w e-sporcie i tworząca wzorce do naśladowania dla następnego pokolenia

CNN - Osoby zajmujące się e-sportem często są zmęczone ciągłymi porównaniami z tradycyjnymi sportami, ale coraz częściej popularny świat gier rywalizacyjnych może być przykładem do naśladowania dla bardziej historycznych sportów. Chociaż branża jako całość jest nadal zdominowana przez mężczyzn, organizacje uruchomiły projekty w nadziei na stworzenie bardziej zróżnicowanego środowiska gier.

Zdjęcie: pixabay

Przykładem tego jest inicjatywa Valorant Game Changers, która ma na celu zapewnienie marginalizowanym płciom platformy do konkurowania i rozwijania się w profesjonalnych graczy. Valorant to pierwszoosobowa strzelanka stworzona przez Riot Games - sławę League of Legends - i co miesiąc loguje się do niej około 12 milionów graczy. Seria Game Changers odbywa się równolegle z głównymi konkursami i ma na celu wspieranie marginalizowanych talentów w bezpiecznym środowisku, z dala od potencjalnego molestowania.

Starsza menedżerka marki Riot Games, Vera Wienken, blisko współpracowała z uruchomieniem tej inicjatywy i twierdzi, że już okazała się ona sukcesem. „Bardzo ważne jest dla nas, aby mieć prawdziwą reprezentację społeczności e-sportu, wśród naszych zawodowych graczy, trenerów i menedżerów”, powiedziała CNN Sport. „Dlatego założyliśmy Game Changers i naprawdę mamy nadzieję, że w przyszłości e-sport stanie się bardziej zróżnicowany”.

„Nie musisz śpiewać tego światu”

Wienken twierdzi, że reprezentacja jest kluczem do przyciągnięcia i utrzymania udziału kobiet w Valorant i ogólnie w e-sporcie. Valorant sam w sobie jest stosunkowo nową grą i Wienken uważa, że jej format i narracja otwierają się na bardziej zróżnicowaną publiczność. Postacie, którymi możesz grać, na przykład niekoniecznie odpowiadają stereotypom dotyczącym płci, co sprawia, że gra jest bardziej przystępna, mówi Wienken. „Brakuje wzorców do naśladowania”, dodała zapytana, dlaczego branża wciąż przyciąga mniej kobiet niż mężczyzn. „Chcielibyśmy zobaczyć i to, co już się dzieje, co jest niesamowite, to to, że te zawodniczki stają się wzorami do naśladowania dla innych i dzielą się swoją ścieżką, dzielą się swoją historią, aby kobiety wiedziały i znajdowały swoje punkty wejścia”.

Yinsu Collins, gospodarz Valorant EMEA, jest jedną z wielu osób, które podczas swojej kariery w e-sporcie padły ofiarą nękania w Internecie, ale twierdzi, że ma grubą skórę, aby to ignorować. Dziennikarz, który wcześniej pracował w tradycyjnych mediach sportowych, twierdzi, że Valorant pomógł edukować ludzi w branży na temat dyskryminacji, z jaką spotykają się marginalizowane grupy. „Nie sądzę, żebym kiedykolwiek widziała tytuł, który tak szybko wyprodukował i zainwestował w kobiecą scenę”, powiedziała CNN Sport. „Sposób, w jaki Riot mówił: „Będziemy traktowali priorytetowo stronę kobiet. Nie będziemy czekać trzech czy czterech lat, żeby zapewnić wam naprawdę duży turniej. Po prostu zrobimy to od razu”. „Po prostu myślę, że poprzez poświęcenie i inwestycję widać, że Riot priorytetowo traktuje różnorodność”. „I nie musisz śpiewać tego światu, po prostu robisz to poprzez swoje działania”.

Jak wygląda postęp?

Choć Collins otrzymywała negatywne wiadomości w mediach społecznościowych, widziała też, jak ludzie zastanawiali się nad swoimi przeszłymi działaniami. Mówi, że czasami otrzymuje wiadomości od chłopców, którzy chcą przeprosić za pewne rzeczy, które powiedzieli lub sposób, w jaki zachowywali się w Internecie w przeszłości. „Mam nadzieję, że za kilka lat, może za dekadę nie będziemy musieli nawet rozmawiać o reprezentacji, ponieważ byłaby to po prostu normalna rzecz”, dodała Collins.

Wienken twierdzi, że Game Changers wywarło już ogromny wpływ na liczbę kobiet grających i oglądających grę, a inicjatywa ta może przynieść jeszcze więcej, wraz z tegorocznym uruchomieniem Game Changers Academy. Ten nowy, kierowany przez społeczność format ma stać się odskocznią dla młodych kobiet, które chcą zostać profesjonalnym graczem e-sportu.

Tworząc te nowe punkty wejścia dla kobiet, Wienken ma nadzieję, że w przyszłości projekty prowadzone przez kobiety, takie jak ten, z którym pracuje, nie będą potrzebne. „Mam nadzieję, że nie widzimy już płci, gdy patrzymy na profesjonalnych graczy, i być może w przyszłości nie będziemy już potrzebować Game Changers, ponieważ różnorodność e-sportu jest tak normalna”, dodała.

Dla Collins postęp polega na tym, jak media i szersze społeczeństwo przedstawiają kobiety w e-sporcie. Zdaje sobie sprawę, że zajmie to trochę czasu, ale nie może się doczekać dnia, w którym kobiety w branży nie zawsze będą proszone o rozmowę na temat swojej płci. „Za każdym razem, gdy ogłaszana jest lista talentów lub za każdym razem, gdy mówimy o Game Changers, chcę, aby rozmowy dotyczyły niesamowitej rywalizacji, wspaniałej osobowości tego gracza lub po prostu szalonych historii. W ten sam sposób, w jaki mówimy o sporcie męskim”, powiedziała. „Myślę, że jeśli uda nam się dojść do punktu, w którym o e-sporcie i kobiecych talentach nie będzie się mówiło tylko ze względu na płeć, ale tak naprawdę będzie się o nich mówić dlatego, że są dobre w tym, co robią, będę całkiem zadowolona.”

Autor:
Ben Church Tłumaczenie: Klaudia Karaszewska

Żródło:
https://edition.cnn.com/2022/02/01/sport/valorant-esports-women-diversity-spt-intl/index.html

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE